Merlin
Ordet "heirloom" anges ofta i samband med tomater. Vad betyder det ?
Merlin
Har googlat nu. Heirloom betyder som jag förstår klenod eller släktklenod...men vad har det med tomater att göra? Har fröna gått i arv i samma familj???? blink.gif
Alexander-VG-zon3
är inte det en sort alltså inget ord utan ettt namn .
fast jag är inte säker så det är säkert jätte fel tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Merlin @ 13-07-2006, 23:43)
Har googlat nu. Heirloom betyder som jag förstår klenod eller släktklenod...men vad har det med tomater att göra? Har fröna gått i arv i samma familj???? blink.gif

då var jag ute å cyklade
RibesRubusVitis
Det ger många träffar, t ex

http://www.heirloomtomatoes.bizland.com/

Man kan väl tänka sig ”gamla, hederliga tomater, på farmors vis” och inte nån framavlad industriprodukt som passar distribution och detaljhandel…
Merlin
Det gör inget biggrin.gif . Jag kollade efter fler ryska tomatsorter inför nästa år (är tidigt ute som vanligt laugh.gif laugh.gif ) och där stod det hela tiden "heirloom" bredvid sortnamnet....kanske finns det nån annan förklaring än vad jag har hittat - det finns säkert massor tomatkunniga ute i etern som tycker att min fråga var ganska korkad smile.gif tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar betyda att det är en gammal sort och ja ofta kan den ha bevarats av familjer som hållit en gammal sort vid liv i många år. Det har funnits väldigt många fler tomatsorter men som försvunnit p.g.a att det kommit nya sorter och man satsade på nymodighet och slutade odla den gamla sorten och den dog ut, har man tur är det någon som hållit en gammal sort vid liv som sedan kan förökas upp igen.

Många sorter har ex. bevarats av Amishfolket som ju inte beblandat sig med annat folk så mycket, de har spart eget utsäde bytt med släktingar etc. och så har sorterna bevarats.
Merlin
Det låter spännande Aså! Kan du någon Amish-sort? Det skulle vara kul att odla en sådan smile.gif smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
men då hadde man inte helt fel ändå .
det var ju nån typ av sort laugh.gif biggrin.gif
RibesRubusVitis
På ett ställe står: ” Tomatoes developed by natural gardening and seed saving.”
Wikipedia har en längre definition:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heirloom_tomato
Pirum
Det brukar betyda "gammal klassisk" sort ja. I Storbritannien tror jag det används om sorter som är från innan andra världskriget. Möjligen från under andra världskriget också, bland annat beskrivs en potatis som såldes under andra världskriget som "heirloom" (sorten Homeguard)

Dvs, sorterna behöver inte vara så faaasligt gamla för att kallas "heirloom".

Känns mest som ett försäljningsknep, men, samtidigt är det ju bra att det förenklar att som konsument hitta och bevara äldre sorter.

Jag skulle egentligen vilja ha en snävare definition på "heirloom", inte bara sorter som är gamla, utan så gamla att man egentligen inte vet ursprunget smile.gif Sorter som uppstått "av sig själv" innan en industriell förädlingsindustri slog igenom på 1900-talet. Förädlingar har dock skett medvetet redan tidigare, den kända potatisen Early Rose är en medveten förädling, men eftersom den är från 1861 skulle jag klassa den som "heirloom" direkt smile.gif

En motsvarighet i Sverige, även om den inte är exakt likvärdig, är väl nån serie med fröer som kallades "Mormors...nånting".
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Merlin @ 14-07-2006, 00:54)
Det låter spännande Aså! Kan du någon Amish-sort? Det skulle vara kul att odla en sådan  smile.gif  smile.gif  smile.gif

Brandywine brukar sägas är en Amishsort och den säljer impecta + runåbergs.

Såhär beskriver runåbergs sorten

"Brandywine, ekofrö
Sortbeskrivning: Den godaste tomaten? Den ger ljuvligt saftiga tomater med en smak som fyller hela munnen. Det röda köttet har en mycket rik, nästan kryddig tomatsmak. Plantan med sina potatisblad ger stora, tunnskaliga rosaröda frukter, som bör hanteras varsamt. Brandywine, som har sitt ursprung i Tyskland, har odlats länge av amishfolket i USA (1885). Vår favorit för växthuset. "
Kjellepelle
Hej. Micke i Vällingby har Amish-frön att sälja. Kolla på www.tomatsidan.se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon