Trädgårdsmannen
19-05-2003, 08:23
Fick en Heliotropium av goda vänner som nu står inomhus pga ösregn...den släpper sina blommor i mängd

Vad gäller för denna - är den möjlig att avhärda och ha utomhus? Hur sköter man den? Framförallt vad beror det på att alla blommor ramlar av måntro?
Helen i Piteå Zon 5
19-05-2003, 08:36
Heliotrop är en blomma som ska bo utomhus, den gillar sol, jag låter inte mina torka ut helt, utan ger vatten och näring. Den doftar underbart, så ha den i närheten av din sittplats. Man kan ta skott och övervintra dom ljust och svalt, men jag har aldrig lyckats, utan driver upp nya varje år. Lycka till!/Helen
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2003, 08:42
Heliotrop är mera en utplanteringsväxt och inte en inomhus växt, den trivs bäst utomhus. Den tål dock inte någon frost, men man kan ju börja avhärda den och sedan ha den ute de nätter som är hyfsat varma och ta in den över natten ifall det kommer några järnnätter. (Även om Heliotrop gillar sol så bör man nog ställa den lite skuggigt i början så bladen inte bränns).
Här är blomsterfrämjandets skötselråd:
Heliotrop - (Heliotropium arborescens)
Beskrivning:
Höjd: 30-80 cm.
Färg: Blå, violetta blommor. Purpurgröna blad.
Blomningstid: Vår till sen höst.
Skötselråd:
Att tänka på: Solig växtplats. Näringsrik jord, stor, väldränerad kruka. Undvik torka och stark näringsdos. Plantera inte heliotrop för tätt, den trivs med luft och därmed ljus omkring sig. Doften är stark, vaniljesöt, tilltar mot kvällen. Kan övervintras ljust och frostfritt. Sticklingar tages på våren.
Själv har jag aldrig lyckats övervintra Heliotrop men det går att så nya plantor ifall man startar tidigt så brukar det hinna bli fina plantor, grobarheten på fröna brukar vara ganska dålig men det brukar finnas hyfsat många frön i påsarna.