Full version: Jag "tjatar"
amaira
Jag har skrivit det härhär förut, fast det var nåt år sedan, men jag skriver det igen, för det är nog egentligen ganska viktigt.

Var det på mitten av åttiotalet, som det började bli populärt med naturläkemedel? (igen, det är ju en urgammal kunskap) I alla fall var det då jag stötte på reklamen, och människorna som trodde på reklamen:
Att det är ett `rent naturmedel´ verkade garantera både dess verkan och dess ofarlighet, till skillnad från de syntetiska läkemedlen.

Då brukade jag dra min ramsa, och med ganska torr röst deklarera: "Javisst, och curare, bollmört, och till och med kadmium är rena naturmedel."

Curare är ett av de starkaste växtgifter som finns och indianerna använde det som pilgift. Bollmört är en annan riktigt giftig växt som är väl känd. Och kadmium, den giftiga metallen som anrikas i inre organ och har en halveringstid på 40 år, är till och med ett grundämne, vilket betyder att det inte kan bli "renare".

Att det är "naturligt" är verkligen ingen garanti för att det är ofarligt. Flertalet av de syntetiska medicinerna framställs dessutom från växter. Och de som inte gör det, innehåller i alla fall desamma verksamma ämnen - men i väl kontrollerad och känd dos.

Ett c-vitamin (som exempel) är ett c-vitamin, vare sig det finns i en apelsin eller är framställt i laboratorium på kemisk väg. Den kemiska uppbyggnaden är exakt densamma, av den enkla anledningen att det inte skulle vara ett c-vitamin längre, om det inte vore!!

Nackdelen med naturmediciner (för de har givetvis nackdelar de också, liksom de har sina fördelar) är att det inte går att veta exakt vilka doser de olika växterna innehar, av de olika verksamma ämnena.

Även om det vore så, att växtplats, näringstillgång, väderlek, att de skördas vid exakt rätt tidpunkt på dygnet och i växtens "mognad", osv. skulle vara under full kontroll, är varje växt i alla fall "individuell". Exakthet är svår att uppbringa.

Givetvis har ett mycket stort antal växter "medicinsk verkan"! Vilket betyder att de i fel doser och med okunnig användning faktiskt är giftiga!

Djupa kunskaper i både kemi och biologi, är lika viktiga inom all användning av naturläkemedel som inom den traditionella medicineringen. Ska jag själv behandlas med naturläkemedel, så vill jag ha en kunnig, utbildad läkare som ordinerar och kontrollerar!

Att själv börja exprimentera med vilda växter som växer utanför knuten, anser jag mycket vanskligt.

När jag söker på nätet brukar jag finna en del "självutnämnda häxor" som säljer alla möjliga konstiga hemgjorda brygder (läs teer) och torkade växter av sånt som jag själv aldrig i livet skulle stoppa i mig!

Flera av växterna är svagt giftiga och/eller kan ge biverkningar under vissa omständigheter, som varken säljare eller köpare/brukare verkar veta något om... Jag tror knappast någon dör av det som jag har sett säljas av oseriösa "häxor" - men det är definitivt varken bra eller nyttigt.

(Å andra sidan har ju placebo-effekten en dokumenterad effekt, så kanske (fast tvivelaktigt) hjälper det någon...)

Till skillnad mot nutidens moderna "häxor", hade tidigare generationers "kloka gummor" oftast generationer av kloka gummor bakom sig, som de lärt sig av från barnsben. Men visst fanns det kvacksalvare förut också.

Däremot finns det en hel del växter, som INTE har "medicinsk verkan" (läs: "som inte är giftiga") men som har klart hälsohöjande effekter, främst p.g.a. rikt näringsinnehåll, mycket fibrer, osv.

En del växter har också en egen milt medicinerande verkan mot en del enklare åkommor, och dessa växter kan man lugnt använda sig av om man vet vilka växter och om man vet vad man gör. Med dessa växter är marginalerna för "felbehandling" mycket stora, och de är därmed inte farliga.

I grunden handlar "friskhet" om att leva ett sunt liv!!! Dit finns det inga genvägar, och inte heller några "mirakelmediciner".

Näringsrik kost med mindre socker och mera fibrer, alkohol och cigaretter bort, motion, god sömn, tid för eftertanke och rekreation, och en meningsfull egen tid för sig själv. Det "botar" (och framför allt förebygger) mer sjukor än all medicin i världen kan göra - naturmedicin eller syntetisk.

På vägen mot ett sundare liv, har "grönsaker" en stor betydelse. Som "grönsak" kan man ju få in en hel del från "naturens eget skafferi"!

På så vis blir många vilda växter i alla fall klart hälsobringande.
Pirum
Håller helt med. Finns mängder av giftiga och (potentiellt) allergiframkallande växter och naturmaterial. Om man undantar grundämnen som kadmium etc så har de dock en fördel, naturämen är biologiskt nedbrytbara på ett sätt som artificiellt framställda ämnen ibland inte är. De ackumuleras inte i kroppen lika länge som, tja, PCB kanske gör. Inte för att PCB finns i läkemedel i vanliga fall, men som exempel alltså. Men vi vet ju att läkemedelsrester som lämnar kroppen kan skapa problem i våra vattendrag, för där levande organismer.

Men som du säger, "placeboeffekt" ska inte underskattas. I fall med exv spännings(huvud)värk,som man kanske tar en kopp citronmeliss-te för att lindra. För en del kanske det funkar, på så vis att den avkoppling som det ger att sitta ner och dricka ett gott te gör att kroppen slappnar av.

Själv botar jag begynnande migrän med ett par koffeintabletter, en magnecyl och en kall halvliters Cola...men om nån får samma verkan från pepparmints-te, bra för dem smile.gif
Piccante
Mycket klokt skrivet amaira. Jag brukar iofs säga att naturen ska upplevas med alla sinnen, man ska se, känna, lukta och även ibland smaka på växter. Det är fascinerande att det finns växter som luktar vitlök fast de inte är lökväxter, att gräs kan smaka gräddkola och att det finns citrondoftande växter spridda i olika familjer. Visst kan man ha stor hjälp av att ibland smaka sig fram men har man pysslat lite med botanik så får man också lära sig att aldrig, aldrig, aldrig smaka på blad och frukter av vissa familjer. Man ska aldrig smaka på okända potatisväxter eller käka okända flockblommiga växter, vildpersilja är inte att leka med!

Jag är väldigt skeptisk till vissa "råd" som finns i sämre sorters örtaböcker och böcker om naturmedicin. Det verkar som om de helt utan tanke på konsekvenserna uppmanar folk att koka te och göra bryggder på allt möjligt utan att tänka på ev, förgiftnings och allergirisker. Tyvärr verkar det svämma över av massa massproducerade "läkeväxt"böcker på bokrean varje år och nätet är fullt med mer eller mindre seriösa sajter som säljer naturläkemedel. Det är rätt skrämmande att man många gånger har så okritisk hållning bara för att man vill sälja böcker inom ett område som blivit populärt. Allt för sällan ser man seriösa råd och varningar.

Det har rapporterats rätt mkt biverkningar av johannesört, inte för att örten i sig är så farlig men den kan blockera verkan av andra läkemedel som man intar. Det borde också upplysas bättre om det att man inte ska blanda växtmedicin med andra mediciner.
Merlin
Jag håller också med dig Amaira! Sk "naturmedel" kan vara vanskliga tom farliga att använda på egen hand. Tyvärr finns människor som struntar i sina medmänninskor och säljer vad som helst och i vilka kvantiteter som helst bara för att berika sig själva. Dessutom så är många okunniga om (bi)effekterna som naturligtvis även naturmedle har. mad.gif mad.gif
Min farmor och farmorsmor sålde örter och teer "på torget" och var kända för sin seriositet. De visste vad de höll på med och var mycket restriktiva med en del örter/dekokter och teer. Många människor kan dock få hjälp av en viss ört. Jag brukar göra ringblomssalva till min man som lider av ett torreksem och är allergisk mot kyla (det kan man faktiskt vara laugh.gif ) och salvan hjälper mycket bra.
noora
Väl formulerat och jag håller med till 100% smile.gif

Ett tillägg: om nu "traditionella naturmedel" skulle vara så mycket bättre än moderna "syntetiska" läkemedel som vissa påstår, så skulle väl ingen ha dött av sjukdomar för 200 år sedan, eller?

Jag läser gärna om hur örterna har använts medicinskt och nämner vissa medicinska användningsområden för örterna på min webbsida, men jag skulle aldrig ersätta läkarbesök och ordinerad medicin med egna dekokter.

Jag räknar egentligen mest med den psykologiska faktorn när det gäller örtpreparat. Dofter och smaker kan via associationer hjälpa oss att slappna av, bli gladare osv (eller göra oss illa till mods och t.o.m. illamående - det vet alla som har spytt efter att ha ätit något med en distinkt smak). Det finns inga universalrecept (typ "alla blir glada av lavendel") eftersom det handlar om associationer, och det handlar inte om några mirakelmedel, men för den som hittar sin favorit (bland de ofarliga örterna) kan det hjälpa lite i alla fall smile.gif
kellysblues
Det är sant, det du skriver. Men det behöver väl inte vara svart eller vitt? Själv tycker jag att kunskapen är det intressanta, inte nödvändigtvis att använda allt jag odlar. Den kunskap jag fått mig till livs genom min örtodling har jag stor nytta av när jag läser om innehåll i läkemedel och andra produkter. Självklart använder jag personligen moderna läkemedel men skyr till exempel sånt som mineraloljor och överdrivna mängder konserveringsämnen i ansiktskrämer -- då gör jag hellre min egen av de örter jag odlat själv -- jag vet vilken olja jag häller i (även om den i sin tur i de flesta fall också innehåller vissa tillsatser) och hur jag odlat örterna. Men generellt är det kunskapen om örterna och medicinalväxterna och dess verkan som gör att jag kan vara medveten, och kritisk till om det behövs, vissa moderna medel, om det så gäller mat, kosmetika eller mediciner. Det gör att jag kan välja bättre produkter och inte betala dyrt för billig spillolja att kleta i ansiktet.
Mia, zon 3
Jag håller med. Men jag anser också att som kund/konsument har man ett visst ansvar att ta reda på vad man stoppar i sig. Inte så lätt alltid, men det ligger ju i ens eget intresse att inte bli förgiftad (oavsett om det är hemkok eller "köp-jox"). Folk stoppar ju faktiskt i sig giftigheter fullt avsiktligt i vissa fall (alkohol, nikotin, botox etc).....
Men visst är det dumt att lita benhårt på det ena eller andra av ren princip. Man ska ju inte heller glömma att största delen av den moderna medicinen har utvecklats ur det som använts förr, och vissa naturläkemedel har kunnat utvecklas för att man inom "modern teknik" upptäckt att vissa ämnen är verksamma inom olika områden.
Jag tycker det är bra att alternativen finns, så kan folk ta det de litar mest på.
Christoffer
Något som har förundrat mig, är att jag har sett att det har planterats exemplar av spikklubbor på skolgårdar och bolmört i barnbostadsområden.
Bägge dessa växter är dödliga eller kan ge hallucinationer, och visserligen kanske inte barn eller skolungdomar vet eller har för vana att knapra på rabattväxter, men speciellt i den åldern, då experimentlustan, testa gränser och känslan av en viss odödlighet kan finnas, då kan dessa "naturliga" gifter bli ödesdigra.
Jag vet inte vem som har fått för sig att plantera de där, men det skulle inte förvåna mig om vi får se löpsedlar om dessa vackra växter igen.
Ophelia
Amaira, du kloka människa. Helt klart är det viktigt att veta att allt "naturligt" ingalunda är ofarligt (i en hel del fall t o m livsfarligt).
Désirée
CITAT (Christoffer @ 22-09-2006, 12:49)
Något som har förundrat mig, är att jag har sett att det har planterats exemplar av spikklubbor på skolgårdar och bolmört i barnbostadsområden.

Det är ju inte klokt! Vad tänker dom på, dom som ansvarar för planteringarna?

Annars brukar vinbär vara populära buskar att plantera i barnrika områden har jag noterat. Mycket trevligare.
lilla mamma
jag håller med dig Amaira

Eftersom jag inte lärt mig att citera, så är det en fortsättning på inlägget med vad folk stoppar i sig av olika gifter.

Botox används idag för att lindra smärtor efter neurologiska skador och stroke. Alltså i smärtlindrande form (minskar spasticitet och förvridning av vissa kroppsdelar) och är på så sätt faktiskt livräddande.
Många av nämnda patientgrupper har långt framskridna planer på självmord pga smärtor.

Säger ni att det verkligen planterats bolmört i områden med barn? VA?
Cilla
Ja, det är inte lätt att veta vad man ska stoppa i sig för att må bra eller för att bli frisk, både av det man köper på apotek och i hälsokostbutiker.

Jag är generellt ganska skeptisk till läkemedel oavsett varifrån de kommer. Har som princip att inte ta piller och medicinvätskor när jag är frisk, inte vitaminpiller heller så länge jag inte har en allvarlig brist. Och att försöka härda ut mindre värkar utan piller, liksom att låta feber komma och gå så länge jag orkar. Och att äta varierat, av både det jag odlar själv och det som andra odlar. Och att köpa så lite obesprutat och konstgödslat som jag klarar.

När man är sjuk är man både mer villig och tvungen att experimentera, både med det läkarna och naturdoktorerna råder en till. Så länge man är frisk med mindre åkommor som förkylning och liknande tror jag det är bättre med lagoma doser av oomtvistade saker som riktig vitlök, apelsiner, honung, persilja, sömn och värme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon