Full version: Lite baggar...
amaira

Läcker! Eller hur! "Gräsgrön" vill jag kalla den, och då är det säkert en sådan. En gräsgrön guldbagge alltså, och inte en olivgrön guldbagge.

Vilka färger det finns i naturen! Och grönt *suckar hänfört* som är min älsklingsfärg...

Och här är det kombinerad släktträff och kalas i min björnbärsbuske. Maten tar slut ... Ont om bladlöss här nu. rolleyes.gif

Tezzla
Wow, vilken härlig metallic-bagge! wub.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, den var läcker, guldbaggen! Och nyckelpigor är ju alltid trevliga. wub.gif

Olle
Klematis
Jag har hittat några ganska stora baggar, 3-3,5 cm rödbruna som har har en tagg framme på nosen. Någon som vet vad det är?
Piccante
CITAT (Klematis @ 14-07-2006, 20:35)
Jag har hittat några ganska stora baggar, 3-3,5 cm rödbruna som har har en tagg framme på nosen. Någon som vet vad det är?

Noshornsbagge Oryctes nasicornis är ganska stor, rödbrun och har ett litet horn på nosen. Hanen har något större horn och honan bara en antydan till horn. Den har blivit lite av en "trädgårdsart" förmodligen har den mest levt i multnande träd förr men då gamla hålträd blir allt ovanligare så får komposter och drivbänkar duga.
*Felix matte*
Fina bilder som vanligt. wub.gif

Enda baggen jag har sett i sommar är Snytbaggen
Klematis
CITAT (Leocarpus @ 14-07-2006, 21:47)
CITAT (Klematis @ 14-07-2006, 20:35)

Noshornsbagge Oryctes nasicornis är ganska stor, rödbrun och har ett litet horn på nosen. Hanen har något större horn och honan bara en antydan till horn. Den har blivit lite av en "trädgårdsart" förmodligen har den mest levt i multnande träd förr men då gamla hålträd blir allt ovanligare så får komposter och drivbänkar duga.

Är de en stor vit larv från början? I komposten där jag hittat baggarna har jag även sett dessa stora, ca 8 cm långa, larver.
Piccante
Är de en stor vit larv från början? I komposten där jag hittat baggarna har jag även sett dessa stora, ca 8 cm långa, larver.

Förmodligen är de dess larver. Boken "Småkryp" av Åke Sandhall säger följande om noshornsbaggens larver:

"Förr levde larverna i ihåliga träd och multnande stubbar, numera mestadels i sågspånshögar, komposter och till och med i drivbänkar. Den stora, fingetjocka larven kan bli 1 dm lång och trivs bäst vid 25 graders värme. Utvecklingen från ägg till skalbagge tar 3-5 år".
estet
Är detta samma bagge? Den slog sig ned på pelargonerna härom dan. Vilket ljud den hade flygandes, fick ducka för den först. smile.gif

Edit: Lägger in en till bild.

wub.gif
amaira
CITAT (estet @ 15-07-2006, 23:03)
Är detta samma bagge? Den slog sig ned på pelargonerna härom dan. Vilket ljud den hade flygandes, fick ducka för den först. smile.gif

Ja, det är samma bagge wub.gif Visst är de vackra! Och brummar, de gör de när de kommer flygandes biggrin.gif .
Whiskuchi
Åh vilka fina bilder! Ont om bladlöss? Jag kan skicka lite biggrin.gif
Klematis
CITAT (Leocarpus @ 15-07-2006, 22:01)

Förmodligen är de dess larver. Boken "Småkryp" av Åke Sandhall säger följande om noshornsbaggens larver:

"Förr levde larverna i ihåliga träd och multnande stubbar, numera mestadels i sågspånshögar, komposter och till och med i drivbänkar. Den stora, fingetjocka larven kan bli 1 dm lång och trivs bäst vid 25 graders värme. Utvecklingen från ägg till skalbagge tar 3-5 år".

Vad kul att de trivs hos mig då. Har lite av varje i min trädgårdskompost, sågspån gräs, blommor mm. Larverna ser lite läskiga ut, vi blev nästan rädda när vi såg den första gången. Vi kallar de för utomjordingar fär de ser så mysko ut.
aurinko
Oj oj oj vilka oerhört vackra baggar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon