Nenette
Hejsan!

Jag är väldigt ny på det här med blommor osv men i år har jag tagit mig i kragen till att försöka fixa till min uteplats.
Nu har jag sett till min fasa att det kommit någon sorts ohyra på mina dahlior (inte alla) och vet inte hur jag ska få bort dem, vet inte ens vad det är för ohyra.

Skickar med 2 bilder
Ohyra

Ohyra2

Vore jättetacksam för hjälp. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon liknande tråd.

Mvh Nenette
Åsa, mälardalen zon 2
Bilderna är för suddiga resp. för små för att jag ska våga mig på en gissning.
kristerh
Bild 2 är ingen dahlia utan en lilja wink.gif och där ser det ut att vara liljebaggen som varit framme wink.gif häll Baython myrmedel över dem så försvinner baggarna, eller samla upp de vuxna och mosa dem, larverna sitter i små skithögar under bladen ohmy.gif samla in o mosa.
krister
Nenette
Tackar tackar för dem snabba svaren biggrin.gif

Ja där märkte jag direkt hur dålig jag är på blommor laugh.gif så det är liljor jag har där. Jag ska genast dra mig ner till bauhaus för att köpa det där myrmedlet så jag får bort baggarna.

En lite fråga till bara, kommer liljorna att klara sig eller måste jag köpa nya lökar till nästa år?

Mvh Nenette
Elisabeth P
Dom klarar sig säkert. jag hällde myrmedel på mina tidigt i våras och alla baggarna försvann. Nu lyser de starkt orange i min rabatt.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon