Jag är väl inte sådär jätteförtjust i pelargoner men vi har i alla fall ett par stycken på uteplatsen i år och de är ganska fina.
Om jag skulle vilja övervintra dem - hur gör jag då? Jag har tillgång till ljusa och svala utrymmen (ca. 8-11 plusgrader). Är det rätt plats för dem? Ska man klippa ner dem inför vintervilan? Hur mycket vatten ska de ha under vintervilan? Etc. etc.
Jag tar tacksamt emot tips!
kristerh
14-07-2006, 13:44
Mindre vatten på vintern, klipp ner dem så de blir hanterbara,
jag brukar förvara mina på fönsterbänken eller under lampa, men de kan även förvaras svalt med mindre ljus, då är det viktigt med lite vatten.
krister
Maria i Helsingborg
14-07-2006, 22:55
Här finns lite matnyttigt;
Pelargonsällskapet
netaave
17-07-2006, 10:22
Pelargoner ska väl övervintra utan ljus!
Sommartorparn
17-07-2006, 10:50
Det finns många sätt, inget rätt eller fel. Jag brukar övervintra mina på fönsterbänken i ett rum där jag stängt av elementet och där dom får stå och se fula och skräpiga ut. I mitt fall rör det sig bara om ett par månader, från början av december till ca mars.Dom får gärna torka ut rejält mellan vattningarna, men inte så mycket så att alla bladen dör, för sedan går det itne att få liv i plantan. Det kan nog gå två veckor mellan vattningarna .
Däremot har jag misslyckats att övervintra balkonglådans pelargoner på det viset. växlingen från uteliv till sent i november till lägenhetsklimatet har nog blivit för chockartad för dom. Kanske man borde ha plockat in dom något tidigare på hösten?
Andra övervintrar sina pelargoner i totalt mörker. Alla sätt är bra.
Jag tror grundprincipen är att ju mera ljus och värme dom har desto mera behöver dom vatten, och tvärtom. Hellre uttorkning mellan vattningarna än övervattning.
Det ljusa och svala utrymme du har tillgång till är nog jättebra!
Lemonne
17-07-2006, 15:47
Jag tar in mina i augusti/september och sätter dem på min inglasade balkong. Jag ser till att hålla några grader varmt i alla fall, även i den kallaste vintern. Annars gör jag ingenting, jag vattnar dem när de torkar ut och knipsar av risiga blad och blommor. De blir större och finare varje år efter den behandlingen.
kerstin z5-6
17-07-2006, 17:45
Mina har alltid ljust -det är inte mörkt på vintern i sydafrika heller, men svalt är ju bra

Fönsterbräda går -särskilt om man ger tilläggsbelysning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.