Elisabeth P
jag skulle behöva tips på saker som tar bort fläckar.
Vissa fläckar är ju helt sanslöst svåra att få bort.
Nu med sommaren kommer ochså alla bärfläckar, tjära, gräs etc. Så hur tar vi bort dem på bästa sätt?
Visst har jag mirakelmedel så som vanicsh (eller hur det nu stavas) i rosa burken. Men vissa fläckar kan vara enklare att ta bort med naturmedel.
tex kan man ta bort choklad med mjölk
Svåraste fläckarna jag just nu kommer på är
Choklad
Gräs
ketchup
vin

Någon som vill haka på antingen med mirakeltips eller har andra fläckar som är svåra.

Lisa
yenny
Galltvål skall vara suverän mot fläckar av alla de slag säger min mormor... jag har dock inte köpt den ännu själv... men jag har hört från flera att den skall vara bra.
Jag tror hon har köpt sin på Hemtex.
Elisabeth P
Vet du om den funkar även på "gamla" fläckar.
Jag menar alltså om jag inte sett fläcken innan den åkte in i maskinen, då brukar det liksom vara för sent. Kan galltvålen funka i de lägena tro, för det vore toppen.
Kan helt klart vara värt att prova.

Lisa
Margith
Jag har några "universal-tips"
Dock vågar jag bara lova att det fungerar på bomull, lin osv....
1. ALLA fläckar ska behandlas INNAN de åker i tvättmaskinen. När du tvättat dem i varmt vatten har fläcken "bränt fast"
2. Gräs (liksom kulspets) går bort med vanligt diskmedel. Men du får gnugga ett tag. Pratar vi om ett byxknä är det smart att lägga lite hushållspapper inne i byxbenet, annars "rinner" fläcken ner på andra sidan.
3. Rött vin går bort om du lägger duken (?) i kallt vatten och låter den ligga flera dagar. Byt vatten, fyll på vatten, efter en vecka eller så, tvättar du duken som vanligt.
4. Fettfläckar går bort om du häller lite medicinsk bensin över den, låt det verka medan du fyller maskinen och tvätta sedan som vanligt.

Men kom ihåg nu att jag började det här med att säga att det gäller lin och bomull, konstfibrer är betydligt svårare....

När min son var liten fick han ärva en hel del kläder. Många av dem hade fläckar både här och där smile.gif De fick en omgång medicinsk bensin och jag säger, tuggummi var det enda jag inte fick bort biggrin.gif
Men då pratar vi kläder i ren bomull...
yenny
CITAT (Lisa:) @ 14-07-2006, 19:42)
Vet du om den funkar även på "gamla" fläckar.
Jag menar alltså om jag inte sett fläcken innan den åkte in i maskinen, då brukar det liksom vara för sent. Kan galltvålen funka i de lägena tro, för det vore toppen.
Kan helt klart vara värt att prova.

Lisa

Det funkar säkert bäst innan det är tvättat.... men om jag inte mins fel så tror jag mormor sa att den tar gamla fläckar också.
netaave
De flesta fläckar går bort om de bahandlas med diskmedel eller tvättsåpa före tvätt.
Efter tvätt är det nötning eller sax som hjälper.
Vanish fungerar inte alls enligt test som gjordes i +.
Elisabeth P
Tack för tipsen.
Vi använder mest bomull så då finns det kanske hopp om renare kläder i framtiden wink.gif

Kom gärna med fler tips/ Lisa
Whiskuchi
Spiller man rödvin kan man neutralisera fläcken genom att hälla vitt vin på den smile.gif
Månskensbonden
Nåt som annars tar bort ALLA fläckar är....

en sax!

tongue.gif

*springer och gömmer sig*
*Felix matte*
Jag har Yes diskmedel till alla fläckar...
Vanisch tog bort fläckar på Damastduken (fast den var tvättad innan)
Maken sprayar Ta Bort på alla fläckar (mest fett från grill) och
de är helväck smile.gif
Björken
Fettfläckar tar jag bort genom att lägga en bit hushållspapper över fläcken och sedan stryka över fläcken med strykjärn.
Galltvålen är en bra fläckborttagare men man får gno ordentligt om det är "gamla" fläckar alltså sådant som gått genom tvätten en gång.
pejori
CITAT (Månskensbonden @ 14-07-2006, 23:36)
Nåt som annars tar bort ALLA fläckar är....

en sax!

tongue.gif

*springer och gömmer sig*

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
den fungerar alltid ja laugh.gif laugh.gif
till fläckar av diverse slag använder jag bilschampo eller motortvätt rolleyes.gif
det är gjort för att ta och lösa upp det mesta....även citron är ett utmärkt fläckborttagningsmedel smile.gif
linn
Några tips och råd för tvätt och fläckborttagning: http://www.engelholm.se/?mapp=317&dok=1282
myskmadra
Almgrens sidentvål är toppenbra!
ah56
Galltvål skall funka även på gamla fläckar. Galltvål
Har precis köpt en men inte provat den än.
Siri
Galltvålen är helt fantastisk!

Fungerar på allt möjligt, oftast fungerar den i sig själv men är det gamla eller synnerligen svåra fläckar så förbehandla och sen tvätta i maskin.

Sen jag köpte den använder jag inget annat.
Siri
Svaret råkade jag skicka iväg innan jga var klar,,,

Det känns skönt med ett miljövänligt alternativ, det är ju inte direkt vanish,,
Finns i vissa affärer och i hälsokosten.
Gillan
CITAT (Margith @ 14-07-2006, 20:03)
4. Fettfläckar går bort om du häller lite medicinsk bensin över den, låt det verka medan du fyller maskinen och tvätta sedan som vanligt.

För mig fungerar det bäst om jag stoppar kläderna
i maskinen innan jag fyller den. Det blir så mycket
vatten att torka upp annars sleep.gif tongue.gif

För övrigt är Yes diskmedel det bästa till det mesta.
lilla mamma
yes, även mot smörja och motorolja
Estrella
sad.gif Trisk flottfläck mitt fram på tyvärr tvättad favvo sweatshirt, finns det något hopp tro ni?
lilla mamma
från chips, estrella laugh.gif

Den där galltvålen kanske tar den också.
Svettlukt som sitter i tshirts och tröjor och som inte går bort. Prova det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon