Jag bor i Karlskrona och pendlar till Emmaboda med bil. Jag jobbar vanlig tjänstemannatid blandat med jourverksamhet vilket gör att jag inte kan åka "allmäna transporter" som skulle tagit mig ca 1 timme och 40 minuter enkel resa.
I vanliga fall har jag deklarerat avdrag för 5.8 mil x 2 ggr/dag x 5 dagar i veckan x 46 veckor om året. Detta blir 2668 mil om året. Då har jag inte räknat in de dagar jag måste åka tid på helgerna...
Och detta har aldrig varit några problem. Till saken hör att jag nästan aldrig använder min bil privat då jag alltid handlar på vägen till o från arbete, och till de fritidsaktiviteter jag är med i så cyklar jag eller tar bussen. PÅ sin höjd så kanske jag kör 200 mil om året till "privata ärenden". Och till detta så är jag singel så jag skjutsar inga ungar eller dylikt.
Och nu verkar det har kommit nån ny stjärna på skatteverket som verkar älska att plåga hederliga hårtarbetande skattebetalare. För det första så "krävde" denna människan in en massa bevis på att jag kör till jobbet, och efter mycket möda så så lyckades jag få utdrag från både preem (köper bensin) och från bilprovningen. Då tänkte jag att allt var frid och fröjd.
Idag kom nån slags "övervägade" som de så fint kallar det. Där de INTE medger avdrag för resor på den sträckan jag uppgett. Och anledningen är så otrolig så jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta.
Jag hade i mina kontrolluppgifter redovisat att jag kör enl mätarställning 2922 mil om året vilket är min resa till o från jobbet + lite privata körningar. Sedan har de mage att skriva (jag citerar):
"Denna bil har dock endast gått 2922 mil under år 2005. Skatteverket uppskattar att du kört 1500 mil privat vilket är en normal körsträcka för en person. Skatteverket överväger därför att medge avdrag för resterande 1422 mil."
Asså jag undrar... vad tänker man när man skriver såhär

Till saken hör att jag varje år ringer till skatteverket för att höra om några regler för avdrag har ändrats o dylikt och det är alltid på den tjänstemannens rekommendation jag fyller i mitt avdrag. Sen hur mycket skatteverket uppskattar jag kör privat är inte relevant i sammanhanget.
Nån här som jobbar på skatteverket eller är jurist?
MVH
Henrik