Full version: Skatteverket...
MrNorth
Hej, måste få skriva av mig innan jag exploderar...

Jag bor i Karlskrona och pendlar till Emmaboda med bil. Jag jobbar vanlig tjänstemannatid blandat med jourverksamhet vilket gör att jag inte kan åka "allmäna transporter" som skulle tagit mig ca 1 timme och 40 minuter enkel resa.

I vanliga fall har jag deklarerat avdrag för 5.8 mil x 2 ggr/dag x 5 dagar i veckan x 46 veckor om året. Detta blir 2668 mil om året. Då har jag inte räknat in de dagar jag måste åka tid på helgerna...

Och detta har aldrig varit några problem. Till saken hör att jag nästan aldrig använder min bil privat då jag alltid handlar på vägen till o från arbete, och till de fritidsaktiviteter jag är med i så cyklar jag eller tar bussen. PÅ sin höjd så kanske jag kör 200 mil om året till "privata ärenden". Och till detta så är jag singel så jag skjutsar inga ungar eller dylikt.

Och nu verkar det har kommit nån ny stjärna på skatteverket som verkar älska att plåga hederliga hårtarbetande skattebetalare. För det första så "krävde" denna människan in en massa bevis på att jag kör till jobbet, och efter mycket möda så så lyckades jag få utdrag från både preem (köper bensin) och från bilprovningen. Då tänkte jag att allt var frid och fröjd.

Idag kom nån slags "övervägade" som de så fint kallar det. Där de INTE medger avdrag för resor på den sträckan jag uppgett. Och anledningen är så otrolig så jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta.

Jag hade i mina kontrolluppgifter redovisat att jag kör enl mätarställning 2922 mil om året vilket är min resa till o från jobbet + lite privata körningar. Sedan har de mage att skriva (jag citerar):

"Denna bil har dock endast gått 2922 mil under år 2005. Skatteverket uppskattar att du kört 1500 mil privat vilket är en normal körsträcka för en person. Skatteverket överväger därför att medge avdrag för resterande 1422 mil."

Asså jag undrar... vad tänker man när man skriver såhär mad.gif ? Jag blev fly förbannad iaf och på måndag är det jag som tar ett djupt andetag och ringer upp denna människan.

Till saken hör att jag varje år ringer till skatteverket för att höra om några regler för avdrag har ändrats o dylikt och det är alltid på den tjänstemannens rekommendation jag fyller i mitt avdrag. Sen hur mycket skatteverket uppskattar jag kör privat är inte relevant i sammanhanget.

Nån här som jobbar på skatteverket eller är jurist?

MVH
Henrik
gammelnalle
CITAT
Asså jag undrar... vad tänker man när man skriver såhär  ? Jag blev fly förbannad iaf och på måndag är det jag som tar ett djupt andetag och ringer upp denna människan.

avråder jag å det bestämdaste...

Givetvis skall du överklaga!! Men gör det skriftligt. Dels tar det bättre och du hinner formulera dina tankar. Be gärna någon nära vän/anhörig läsa igenom och komma med kritik.
Jag är ytterst tveksam till att Skatteverket kan betsämma HUR långt du kör privat. Du kan ju även hänvisa till att du LÅNAT dina föräldrars (?) bil för 26 resor när din bil stått på verkstad... GIVETVIS inte ljuga, men jag ger dig bara exempel på hur SVAG deras argumentation är.

Personligen har jag numer BRA kontakt med skattemyndigheten (tycker de bättrat sig betydligt) och vet att de kan ändra sig, bara det finns riktiga underlag.
Lycka till!

b
Åsa, mälardalen zon 2
Många myndigheter och företag verkar väldigt oflexibla och förstår inte att folk är olika och har olika liv. De sätter upp standardiserade siffror på hur mycket man ska köpa mat för, hur mycket bil man kör etc. här är ett exempel från bankvärlden.

Syrran skulle låna pengar till en lägenhet och de tyckte att hon tjänade på gränsen till vad man skulle göra för att få låna, när de hade räknat på vad hon behövde ha kvar i månaden, syrran tittade på siffrorna och de hade uppskattat att hon behövde ca. 3000kr för bil i månaden. Syrran har inget körkort (hon håller visserligen på att ta körkort men det visste de ju inte på banken) och således ingen bil och lägenheten ligger ca 1km från hennes jobb, hon påpekade det och sade att denna post kan de ju stryka men de kunde de inte den siffran stod fast, om man hade bil eller ej var irrelevant. Hon fick dock låna pengar till slut av banken.
*Felix matte*
CITAT (MrNorth @ 14-07-2006, 17:35)
I vanliga fall har jag deklarerat avdrag för 5.8 mil x 2 ggr/dag x 5 dagar i veckan x 46 veckor om året. Detta blir 2668 mil om året. Då har jag inte räknat in de dagar jag måste åka tid på helgerna...

Det ska inte vara någon diskussion alls om avdrag om avståndet/km till din arbetsplats är den du angivit.
Sedan ska skattemyndigheten skita i hur mycket du kör privat.
Det enda som har betydelse är... hur lång sträcka du har till din arbetsplats...
om det finns alllmänna kommunikationer du kan använda dig av och som är billigare än bil
eller i avsaknad av sådana eller om du tjänar in avsevärd tid genom
att ta egen bil.
Milex
Jag jobbar på Skatteverket.
Eftersom det är ett övervägande du fått räcker det med att du hör av dig till handläggaren skriftligt eller muntligt där du upprepar vad du tidigare sagt och hänvisar till det du sänt in. Eftersom ni inte är överens måste din handläggare dra ärendet i en Skattenämnd före han/hon kan fatta beslut. Nämnden består av utsedda politiker. Om du vill kan du komma på mötet när ditt ärende dras. Det behövs inte och händer sällan eftersom handläggaren har med sig dina synpunkter till mötet.

Skulle det mot förmodan bli ett negativt beslut kan du överklaga beslutet. Antingen till Skatteverket igen eller till Länsrätten.

Eftersom det finns en del som luras med reseavdragen så drabbas ärliga personer då och då. Det är beklagligt men förmodligen ofrånkomligt.
MrNorth
Hej!

Ja jag beklagar om jag lät lite upphetsad först... men jag hatar verkligen att ha med myndigheter att göra.

Jag ska INTE ringa till skatteverket wink.gif, utan jag pratade med min far som är civilekonom och egen företagare och han skall sköta den kontakten åt mig. Dessutom skall han koppla in sin revisor i detta + att min far är god vän med chefen på skatteverket så han ska ringa och prata med honom också, om han inte har hunnit gå på semester.

Ibland är det bra att ha farsgubben wub.gif

Jag var oxå lite ivrig när jag först skrev inlägget. Min far påminde mig om att vi (efter diskussion med skatteverket) endast deklarerade för 220 dagar vilket var en norm för tjänstemän. Och 220 dagar x 11mil(avrundad på skatteverkets inrådan) x 17kr = 41140 kr.

Och 220x11 blir 2420 mil som jag har deklarerat att jag har kört i arbetet. Och mätaren stod på 2922. Så skillnaden kan man ju då med viss modifikation säga är "privat körsträcka"... och detta är mer än vad jag har kört privat och eftersom ingen annan än jag använder bilen så har jag förmodligen kört det i jobbet, jag brukar köra 1-2 ggr per år fram o tebaks till huvudkontoret i stockholm, det blir 100 mil tur o retur bara där.

Självklart förstår jag att dessa kontroller är nödvändiga, men det som gör mig arg o besviken är att jag har lämnat noggranna redogörelser för min deklaration samt att jag har lämnat referenser till de personer på skatteverket som jag mer eller mindre gör deklarationen tillsammans med så att den ska bli rätt.

Hade jag exempelvis samåkt varannan dag med någon och ändå gjort ovanstående deklaration så hade jag ju inte kunnat styrka det då bilen förmodligen inte hade rullat lika långt (såvida jag inte kör en sjuhelvets massa mil privat). Och då hade ju det varit klart, busted!!!!!

Jag förstår inte varför man lägger ner en massa energi på någon som bevisligen har rent mjöl i påsen???? Varför inte bara konstatera "denne har lämnat in godtagbart underlag (bensinkvitto samt besiktningsprotokoll)vidare till nästa!" Är det bara mig och 3 till man granskar eller, då man har tid med detta. Sätt dit de verkliga fuskarna istället!!!

MVH
Henrik
*Felix matte*
CITAT (MrNorth @ 15-07-2006, 00:18)
Jag ska INTE ringa till skatteverket wink.gif, utan jag pratade med min far som är civilekonom och egen företagare och han skall sköta den kontakten åt mig. Dessutom skall han koppla in sin revisor i detta + att min far är god vän med chefen på skatteverket så han ska ringa och prata med honom också, om han inte har hunnit gå på semester.

Ibland är det bra att ha farsgubben wub.gif

Tycker jag låter som extra tråkigt sad.gif sad.gif

Nog har jag släkt och vänner som kunde fixa ett o annat...
men aldrig att jag skulle dra nytta av dem.

Varför ska en människa med ärliga avsikter inte själv kunna
förklara och få lagenliga avdrag? sad.gif
Milex
Pappor är bra att ha biggrin.gif
Du kan väl höra av dig om hur det utvecklar sig.
Kan vara intressant att se hur det fungerar på ett annat ställe.

(Vi får väl hoppas, Felix matte, att rättsäkerheten funkar och att MrNorth inte får rätt för att hans pappa känner Skattechefen utan för att han är ärlig smile.gif )
MrNorth
Asså jag menade inte att han skulle prata med skatteverkets chef för att på något sätt få nån "gräddfil förbi systemet" utan mer för att höra sig för vad som händer på bygget... Det var absolut inte menat att "utnyttja" någon, utan mer än att få insikt i hur de jobbar. Och ibland kan det vara bättre att prata med någon lite "högre upp" då man kanske får saken vinklad på nåt annat sätt än från en tjänsteman...

Hoppas detta lugnar dig, Felix matte unsure.gif Jag lovar att avsikten var inte att utnyttja kontakter för egen vinning utan endast att få information!!

Jag har faktiskt ring kommunalrådet en gång då jag hade "fastnat" hos en tjänsteman angående snöskottning på våran gata. Och det visade sig att tjänstemannen hade gjort fel så nu fick vi skottat och grusat som alla andra gator i samma villaområde.... Så det är absolut inget fel att ringa till högre instanser om man är osäker på något/tycker nåt är fel. Det var lite detta som var avsikten med samtalet till skattechefen... som min far nu råkar känna ( de har typ spelat i samma fotbollslag för 15 år sen eller nåt)

Min far har själv jobbat inom bankväsendet och som egen företagare har han haft massor med skatteverket att göra så vi kom överens om att han vore mer lämpad än jag att föra debatten.

Jag är elektroingenjör till yrket och är inget vidare på detta med myndigheter och ekonomi... mitt enda argument är egentligen sanningen och det har ju inte funkat, de hittar ju på sina egna regler som detta med 1500 mil privat. Då kände jag att det är bättre att nån som kan lite mer om detta än jag tar vid....

/Henrik
Björken
Helt klart jag håller med dig MrNorth, det är ingen idé att tjafsa med en massa tjänstemän på myndigheter om de vägrar att lyssna till argumenten man har, då är det bättre att ta och prata med den som sitter högst upp. Det finns nitiska tjänstemän som tror att de kan behandla oss "vanliga" människor hur som helst och tror att vi är dumma nötter som inte begriper något alls.
Det är säkert en sådan paragrafryttare som du råkat ut för på skattemyndigheten.
*Felix matte*
CITAT (MrNorth @ 15-07-2006, 00:57)
Asså jag menade inte att han skulle prata med skatteverkets chef för att på något sätt få nån "gräddfil förbi systemet" utan mer för att höra sig för vad som händer på bygget... Det var absolut inte menat att "utnyttja" någon, utan mer än att få insikt i hur de jobbar. Och ibland kan det vara bättre att prata med någon lite "högre upp" då man kanske får saken vinklad på nåt annat sätt än från en tjänsteman...

Hoppas detta lugnar dig, Felix matte unsure.gif

Lugn som en filbunke ... varje dag tongue.gif

Förlåt! jag missförstod ditt inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon