Full version: Hagtornshäck
Maria S
Hej på er,

Här kommer mitt första inlägg i detta forum! Hoppas ni tar väl hand om en rookie som jag tongue.gif

Jag har i samband med husköp också blivit ägare till 900 kvm vildvuxen trädgård (zon III) omgiven av en hagtornshäck. Vet tyvärr inte vilken sort det är - är som sagt var nybörjare... Häcken är mer än 2 m hög, varav ca 80 cm närmast marken är helt "genomskinlig". Inte ett blad så långt ögat når - bara spetiga stammar och full insyn från gatan!

Min fråga är - hur hårt kan man beskära en hagtornshäck och när kan man göra det? Jag skulle vilja ta ner den så långt som möjligt för att kanske få den tät nerifrån. Något annat förutom tidpunkt och höjd man bör tänka på?

Hoppas att någon kan svara mig!!

//Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Hagtorn bör inte klippas för hårt då får man bara en massa vattenskott men man borde kunna ta ner den gradvis över flera år kanske. Man brukar beskära hagtorn på vårvintern. Men det brukar gå bra att beskära de flesta växter även sensommar-höst (juli-sep), vid beskärning sensommar-höst så brukar man inte få så stark tillväxt + man brukar inte få så enormt mycket vattenskott, så skulle jag vilja minska ner hagtornshäcken så skulle jag beskära på sensommaren och då gradvis över flera år, jag skulle inte kapa ner busken ända ner. + Jag skulle forma växten så att det blir sluttande sidor så att solen kan komma åt och skina på de nedersta delarna av växten då brukar de inte bli så kala.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon