Merlin
Vi ska har grillafton med kompisar imorgon. Nu har jag dock tröttnat på det vanliga: kokt potatis, tsatsiki, kryddsmör och sallad som bilaga. Vad brukar ni bjuda på?
rosita
Ris eller hasselbackspotatis, sallad. Grillad squash eller banan. Klyftpotatis och ugnsbakade grönsaker. Och så vår specialsås: 1 hackad gul lök, 1 hackat skalat äpple, 1 msk fransk senap, 3 dl gräddfil, salt och peppar. Den går åt som smör i solen till grillat! laugh.gif
*Felix matte*
Potatisgratäng... finns också att köpa färdig fryst (sägs vara jättegod)
grönsaker, wokade eller färska skurna i skålar så alla kan blanda till sin egen,
olika såser (finns också färdiga att köpa) Creme Fraiche naturell tycker
jag är jättegott att ta en klick av till allt grillat... köttet är ju oftast ordentligt kryddat
då kan det vara gott med "svalkande" Fraiche.

Färska frukter och bär (från frysen) till dessert. smile.gif

Ha en riktigt mysig grillafton. smile.gif
netaave
Gör ett potatis- och grönsakspaket på grillen.
Kanske en rosa rödbetstzatziki om ni ska grilla kött, byt gurkan mot rårivna färska rödbetor.
Ska ni grilla fisk eller skaldjur kan ni göra en pricksås, rom, grfil och ev fint hackad rödlök.
Merlin
Tack för alla svar! Nu har jag handlat och ska göra Rositas specialsås!!! Jag återkommer sedan och berättar vad kompisarna tycker!!! Dessutom blir det: tomat- och chilisalsa (ska prova min chili sarit gat som nu är gul i färgen), kokt potatis, hemlagad potatissallad av mina cherry rose (fransk salladspotatis), tsatsiki, bönsallad, husets sallad (blandning av olika sallader typ merveille de verona, krusbladig plocksallad, vild rucola, egna gula och röda tomater) och hembakad lantbröd. Efterrätt gör min vänninna, det ska bli en parfait och sedan så blir det ost och kex. Vit vin som vi gör själva varje år finns det några flaskor av och så kan vi sörpla i oss förra årets hallon- och slånbärslikör eller min egen örtlikör.
Merlin
Oj oj oj vilken baksmälla wacko.gif wacko.gif wacko.gif vi satt till halv fyra rolleyes.gif

Tack igen för ditt recept Rosita! Det tog slut efter några minuter...nästa gång blir det en dubbel sats tongue.gif !
uno
Köp boken "Killen vid grillen"
rosita
CITAT (Merlin @ 17-07-2006, 21:53)
Tack igen för ditt recept Rosita! Det tog slut efter några minuter...nästa gång blir det en dubbel sats tongue.gif !

Om man nu trots allt skulle få sås över, kan man ta i några kalla, kokta, hackade potatisar och vips har man en potatissallad! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon