ulaa
Vår trädgård har varit helt försummad i tio år, då de förra ägarna inte gjorde något...
I ett hörn av trädgården har jag en öppen kompost och en med lock. Där verkar inte hända något... hur får jag fart på den? Vi skickar i nuläget alla matrester med sopbilen (speciellt kärl), ska jag börja lägga det avfallet i komposten med lock? Eller måste jag göra nägot innan jag börjar göra det? Hur får man in maskar i ett tätt kärl? går de att köpa?
Ja, ja... är fullständig nybörjare, men en eager sådan. Kan någon hjälpa mig?
(ja, jag har använt sökfunktionen) rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar behöva varva fuktigt kväverikt material med torrt kolrikt material och sedan brukar man få se till så komposten är fuktig (inte för blöt och inte för torr).

Fuktigt kväverikt material kan ex. vara färsk gödsel, gräsklipp, hushållsavfall (själv slänger jag i huvudsak bara vegetabiliskt hushållsavfall typ. frukt och grönsaksrens, kaffesump, tesump och äggskal, jag tycker inte komposten ser så tät ut). +Man kan vattna med ex. guldvatten (urin + vatten) ifall komposten blir lite för torr och man även vill ha kväve som startar upp förbränningen.

Kolrikt material kan ex. vara spån, torra löv etc.

I en helt tät kompost som inte har kontakt med marken brukar det inte vara meningen att man ska ha mask i, maskar måste kunna ta sig ifrån komposten ifall det ex. blir för varmt, för blött eller om komposten fryser det är mera meningen att man ska ha bakterier som sköter förmultningen. Man kan köpa bakterier och vattna komposten med men lite färsk hästskit eller jord från en fungerande kompost borde också funka.

En helt tät kompost brukar vara avsedd för att man ska kunna slänga hushållsavfall i den den ska ju vara tät så inte gnagare kan ta sig in i den. Kolla gärna med kommunen ibland kan man behöva söka tillstånd för att kompostera hushållsavfall + ganska ofta kan man få sänkt sophämtningskostnad ifall man komposterar hushållsavfallet.
ulaa
Tack Åsa!
Eva i Västerås
Får du inte tag på färsk skit eller aktiv kompost så ta lite jord under buskar och så. Där finns också bakterier.

Kompost-aktiveringsmedel som man kan köpa sägs vara mest kvävegödning, så då kan man som sagt ta "guldvatten"(1 del kiss, 5-7 delar vatten), eller LITE gräsmattgödning, helst upprört i vatten.

Fukthalten ska vara som en urkramad tvättsvamp.
Har du myror är det för torrt, luktar det är det för blött och kompakt.

När det sedan kommit igång, och det kommer det att göra, så mår en kompost bäst av att fyllas på lite och ofta. Det kan ta tid, men det kommer.

Även idag, där du tycker att det inte händer något, ska du se att om du lyfter det orörda med grepen så ser det brunt och hopfallet ut i botten. Det är påbörjad kompostering. Bakterierna och svamparna finns överallt, bara i olika mängder. Frukt som ligger framme i köket jäser ju.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon