visbylinda
När vi flyttade in i huset så fanns det buskstöd runt pionerna vilket jag mycket väl förstår varför men nu verkar det som i stort sett ALLA mina växter i rabatterna också behöver det. Ska det vara så eller har jag missat nåt grundläggande (nu igen)
Det gäller Gulltörel (ca 60 cm hög), Höstanemon (ca 1 m i diameter och 80 cm hög), Näva, Flox, Höstaster och Pipört.
De är alla minst 50 cm höga och eftersom jag blivit rådd att inte härja för mycket i trädgården första året så har jag liksom låtit allt växa tills jag vetat vad de är för blommor. Växterna mår prima, de slokar inte men de har brett ut sig rejält och nu är de så höga att jag köpte 10 buskskydd för att de inte ska hänga ut ur rabatten eller krångla in sig i varandra. Personligen tycker jag att växterna växer alldeles för tätt och att de fått breda ut sig för mycket. Kan alla dessa växter delas eller bör jag typ rycka upp varannan.

Fast min huvudfråga är: Använder ni buskskydd på dessa växter?
För man kan väl inte direkt påverka höjden på växterna?

Känns tråkigt att ALLA växter i mina rabatter är mer eller mindre lika höga, det finns inga låga växter framför så allt ser ut som en enda djungel!
Tacksam för råd!
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag använder inte buskstöd jag har så tätt i rabatterna att växterna stödjer varandra + jag tycker det ser mer naturligt ut ifall de går in lite i varann det blir inte så stelt då.

Men många växter kan man ta upp och dela, höstblommande flyttas/delas på våren och vårblommande flyttas/delas på hösten (speciellt viktigt är det att man följer detta med höstanemonerna de klarar ibland inte vintern ifall man stör dem eller planterar dem på hösten). +Du kanske kan bredda rabatterna ofta gör man ju alltför smala rabatter så det bara blir en rad blommor då kan du ju plantera lite mer lägre plantor framför de lite högre växterna. Och tänk på att i täta rabatter behöver man inte rensa så mycket ogräs, vill man ha öppen jord runt plantorna får man vara beredd på att lägga ner en hel del ogräsrensningstid, naturen strävar efter att fylla alla öppna ytor och växtvalet som moder natur väljer är inte alltid det vi vill ha.
buzz
Jag var lite väl flitig med gödningen och mina perenna blommor orkade inte heller stå upprätta med knoppar och allt. Läste en artikel att för mkt gödning ställer till det. Nästa år ska jag göda en gång på våren och sen låta det vara.
visbylinda
CITAT (buzz @ 15-07-2006, 19:58)
Jag var lite väl flitig med gödningen och mina perenna blommor orkade inte heller stå upprätta med knoppar och allt. Läste en artikel att för mkt gödning ställer till det.

I mitt fall handlar det nog inte om för mycket gödning för jag har faktiskt inte gödslat en enda gång sedan jag flyttade in i augusti. Hur den gamla damen som bodde här innan gödslat vet jag däremot inte alls. Kan det vara effekter av förra årets gödsling menar du?

Mvh Linda
netaave
Ja jag har buskstöd till i stort sett allt över 50 cm, tycker det blir snyggast så och dom syns ju ändå inte.
kerstin z5-6
Jovisst använder jag buskstöd , men jag sätter dem i maj så växerna kan växa upp omkring dem , blir mer naturligt då ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon