Full version: Fladdermöss
Kathy
Är det vanligt med fladdermöss i Sverige?
Vad för slags miljö gynnar fladdermössen?
SannaLasso
Jag är osäker på hur långt norrut fladdermössen finns men i syd- och mellansverige är dom vanliga och det finns flera olika sorter.

Dom äter nattflygande insekter och om dagarna och vintrarna hänger dom uppochner och högt i vedbodar, under tak, i ihåliga träd mm.

Det är sällan man hinner se dem när de fladdrar förbi i enormt hög fart. Inte hör man ett dugg av dem heller.

Jag har sett fladdermöss på alla ställen jag har bott, i Stockholm, Sörmland, Småland och Östergötland. Både på landet, i skogen och i städer.
Kathy
CITAT (SannaLasso @ 15-07-2006, 00:55)
Det är sällan man hinner se dem när de fladdrar förbi i enormt hög fart. Inte hör man ett dugg av dem heller.

Vi har upptäckt att vi har fladdermöss som bor kring vår sommarstuga. Vi tror att de håller till i träden om dagarna....
Så då var vi inte helt fel ute.

Och, visst har de en otrolig fart då de fladdrar runt för att jaga, alldeles ljudlösa. wub.gif
Alexander-VG-zon3
här finns såna här .
jag har sett sånna ett par gånger här hemma å även en gång vid tydinge .
wolkenkrabber
har bara sett en fladdermus... den var död... en klasskompis hade hittat en död på skolgården.. i ettan eller tvåan... det var här i Östersund... så hit upp finns dom minst...
Whiskuchi
Och här finns beskrivning på hur man bygger en fladdermusholk smile.gif

edit: såg sedan att det fanns beskrivning på en av Åsas sidor också
Kathy
Oj, tack för länkarna. wub.gif wub.gif wub.gif
zaaritha
Man kan faktiskt höra fladdermöss--ett högt kvittrande läte.......
Har hört det många gånger, då nå´n fladdermus kommit in.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 15-07-2006, 11:03)
Och här finns beskrivning på hur man bygger en fladdermusholk smile.gif

edit: såg sedan att det fanns beskrivning på en av Åsas sidor också

tac tack wub.gif wub.gif
här ska det byggas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon