Full version: Kameleontblad
Leolejon
Har nyss köpt en perenn som lär heta kameleontblad. Det jag hittar på nätet är kameleontbuske, men finns den även som perenn. Skulle vilja veta hur den vill växa osv.
Åsa, mälardalen zon 2
Houttuynia cordata 'Chameleon' = brokigt ödleblad brukar kallas kameleontblad i handeln.

Houttuynia cordata 'Chameleon'

Det är en sumpväxt som man har i utkanten av dammen ofta odlas den som ettårig med tanke på att den inte brukar klara den svenska vintern men man ska kunna övervintra den frostfritt.

http://www.aquainterior.se/produkter_visa....parent=4&id=671

Man kan hitta mycket mera info om man söker på det vetenskapliga namnet.
Merlin
Det är en krypande växt vars blad påminner om kameleontbusken. Den växer gärna i sumpzonen men klarar även att växa i en vanlig rabatt (min gör det och den ser ut att trivas smile.gif - den kanske inte vet att den är en sumpväxt rolleyes.gif ).
Merlin
Glömde säga att jag bor i zon 3/4 och min klarar vintern utan täckning!
Leolejon
Tack för svaren. Jag har satt min i en rabatt och hoppas den ska trivas. Den har vackra blad tycker jag tongue.gif
Eva i Skåne
En sån har jag också sedan några år tillbaka. Köpte den som krukväxt med upplysningen att den gick att plantera ut.
Jag delade den och har flyttat fårn en rabatt till en annan och de lever än, men mycket större kan jag inte skryta med att de blivit unsure.gif

Snygga blad! smile.gif
zaaritha
Det finns ju en klätterväxt också som heter kameleontbuske--eller nåt liknande!Gröna blad m vitt o rosa i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon