intaiwrekk
15-07-2006, 14:52
Jag sitter här och funderar på hur jag ska göra med min plantering. Grejjen är ju den att jag inte kan vara hemma varannan dag och vattna så jag måste ha någon slags vattenbuffert. Har vart inställd på självvattnande krukor med en reservoar i botten. Nu har jag fått en idé dock; kan man inte lika gärna ta en hink, fylla den med lekakulor i botten, ta ett rör och sätta i botten och upp så vattnet får luft. Detta blir ju mycket billigare än att köpa en kruka för ca 100 kr.
Någon växtkunnig som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2006, 15:01
Om du borrar hål i sidan på hinken ungefär så högt som lecakulorna hamnar så funkar det och du behöver inte ha något rör du kan vattna som vanligt uppifrån när det är fullt med vatten börjar det sippra ut från hålet i sidan. +Vill du inte att jorden och lecakulorna blandar sig med varann kan du ex. stoppa lecakulorna i vanliga nylonstrumpor.
+Tänk på att en del kryddväxter inte vill ha det alltför blött ex. timjan, salvia mm. vill gärna ha det soligt och väldränerat så man måste inte hålla jorden till de växterna jättefuktig de klarar av att stå lite torrare så dessa brukar man inte behöva vattna varje dag ifall de har hyfsad jordvolym.
intaiwrekk
15-07-2006, 15:09
det låter ju perfekt så man kan se när det blir fullt, en hink går väl på en tjuga kan jag tro.
Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.