Full version: Ledsen Ängel
Anki V
Jag fick ju en Änglatrumpet av grannen och den ställer till en hel del huvudbry.

Den växer dåligt......Nu är den ca. 40 cm hög, på 2,5 månader har den vuxit 15-20cm.

Så snart solen tittar fram eller det blåser lite så börjar den att sloka och bladen rullar ihop sig! Det känns nästan som om den inte skulle ha några rötter att suga vatten med (den dricker dåligt också) när avdunsningen från bladen ökar.

Så fort den kommer i skugga och på kvällen så rätar den på sig igen och ser frisk ut.

Jag har planterat om den i kogödsel på påse och den har rötter. Jag kan inte se någon ohyra och jag har kollat att det inte är plastkrukan som blir för varm. Så här har den betett sig ända från början så det har inget med omplanteringen att göra.

Den har blommat med en trumpet och nu har den 9 nya knoppar på gång. Förmodligen så sätter den så mycket knopp för att den tror att den snart ska dö unsure.gif

Jag har stoppat ner sex långtidsverkande "gödseltabletter" för att i alla fall göra något. Det enda som finns kvar att prova nu är provadopinnar.

Äntligen kommer frågan laugh.gif : Kan jag stoppa ner p-pinnarna trots att det bara är 1,5 vecka sedan jag gav den långtidsgödning eller tar jag obönhörligt livet av den då pga "övergödning".

På bilden ser den ovanligt pigg ut eftersom fotot är taget en mulen dag.

/Anki
Sollan
Ge den flytande gödning v-a-r-j-e dag när du vattnar den. Långtidsgödning tar för lång tid för den att få tag i.
Är det en självvattnande kruka du har? Verkar inte som din ängel gillar det, kan tänka mig att det blir för dåligt med näringen. Den är hungrig och törstig tror jag. Plantera om den i en annan kruka så kanske det blir bättre. Det borde finnas massor av rötter. För övrigt ser han ju frisk ut.
På dagen när det är soligt och blåser så förlorar den massor av vatten. Jag vattnar mina varenda dag så att jorden blir rejält genomvattnad (och gödslad)
Merlin
Håller med Sollan - gödsla, gödsla och gödsla. Ta gärna dubbel dos, änglatrumpeten kan aldrig få nog med gödsling. Jag använder hönsgödsel på våren och sedan flytande näring (Blomstra) och ger den två kapsyler varje dag. Sedan så tycker änglan inte om att stå i gassande sol även om de klarar det. Har du ett vindskyddad ställe med för- eller eftermiddagssol så kommer den nog att växa snart!
Alexander-VG-zon3
plantera den i ren kogödsel i stor kruka *om rötterna har fyllt dne andra* sen gör jag så att jag läggar på jätte mycket kogödsel *vräker på* plus att dne redan är planterad i det .
jag gör så här för att jag glömmer flyttande näring
kerstin z5-6
Mina stora monster ser för d ut .. det är den är blåsten som tar knäcken på dem -dessutom verkar rotsystemet inte ha hängt med krukstorleken -ge den lite tid bara
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2006, 23:10)
dessutom verkar rotsystemet inte ha hängt med krukstorleken -ge den lite tid bara

där sa du nåt bra .
vad jga har sett på mina frösådd detta året som är stor nu .
men att man ska inte sätta en liten planta i den största palmkrukan man kna hitta . gör man det bler det oftast fel .
utan man ska krukaupp dne så rötterna hinner ikapp då mår den bra .
men dte är bara vad jag tycker känns som att så trivs domm med men ingen vetenskap
Margaretha
CITAT (flaxss @ 15-07-2006, 23:18)
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2006, 23:10)
dessutom verkar rotsystemet inte ha hängt med krukstorleken -ge den lite tid bara

där sa du nåt bra .
vad jga har sett på mina frösådd detta året som är stor nu .
men att man ska inte sätta en liten planta i den största palmkrukan man kna hitta . gör man det bler det oftast fel .
utan man ska krukaupp dne så rötterna hinner ikapp då mår den bra .
men dte är bara vad jag tycker känns som att så trivs domm med men ingen vetenskap

Det ligger nog mycket i det. Jag trodde att jag höll på att vattna ihjäl min när den nyligen kommit ner i sin stora utomhuskruka, men nu är den pigg igen och jag börjar se nya knoppar i stället för de som föll av. Så lite försiktighet med vattningen tills rötterna hunnit i kapp och en portion tålamod bara. wub.gif wub.gif
Anki V
Tack för alla svar! wub.gif Alla råd mottages tacksamt.

Skulle jag göda+vattna Ängeln varje dag skulle jag fullständigt dränka den. Den dricker nästan inget vatten.unsure.gif Det var därför som jag gav den "gödningstabletter"

Anledningen till att den fick en så pass stor kruka är att jag tog upp den ur den förra krukan för att se om den hade någon ohyra eller om rötterna verkade rötskadade. Den betedde sig exakt lika dant innan jag planterade om den.

I den självattnande krukan finns inget vatten i tanken, när jag planterat om den och vattnat igenom jorden tömde jag ur "överskottsvattnet".

Jag har till och med varit och köpt en fuktmätare och den visar att det är blött i krukan trots att den inte vattnats på nästan en vecka.

Den står inte i gassande sol! Den står i skugga och får ingen sol förrän vid 13-tiden och då fungerar en björkkrona som "solsil" fram till kl 15.30.

Under min semester när jag hade den i stugan så flyttades den hela tiden så den inte fick dirketsol på sig. Om den får sol på sig så ser den ut som "sista stunden äro kommen". ohmy.gif

Den står redan i ren kogödsel och det har den gjort sedan jag satte om den 1:a gången vilket var i början av juni.

Jag fortsätter väl att följa era råd med gödning och tålamod även om tålamodet börjar tryta efter 2 månader. Det är inte kul att ha en växt som drar så pass mycket uppmärksamhet till sig och som hela tiden ser missskött ut. sad.gif

/Anki
Alexander-VG-zon3
min ängel är i sol å trivs .
men gör så här skit all gödning utom kogödsel göda bara med kogödsel .
en växt som redan mår dåligt mår sämre om den får för mycket kemikst tillverkat gödning eller hur det är .
men göda bara nu med kogödsel inte mycket bara lite . är rötterna helt fina fria från djur ingen röta så låt den vara kvar i dne krukan sen vattna inte den för mycket nu heller ,lika dant där en växt som redan är dålig ska inte ha för mycket vatten för då kan den ruttna . så vattna å låt den torka .
så sammanfatnign på mina råd
1.göda med kogödsel men bara lite
2.låt den vara där dne är i samma kruka samma läge eventuellt lite mer ljus
3.vattna men låt den torka upp . att vattnet stannar kvar under en längre tid är tecken på att nåt är fel .

sen bler den inte bättre släng den
Anki V
Tack, precis så tänker jag göra.

Just nu står den på köksbordet och "vilar upp sig" och där ska den få stå några dagar laugh.gif .

Jag stoppade ner några Provadopinnar i dag för säkerhetskull. Den kan ha blivit smittad av sorgmyggeangreppet jag hade i våras även om jag inte kan se något i jorden. wink.gif

Sedan ska den få torka upp ordentligt, det finns en liten risk att grannfrun som ibland av välvilja "hjälper" mig att vattna på altanen skvätt på den även om jag sagt att den inget ska ha. Den ser ju faktiskt jättetörstig ut när bladen rullar ihop sig och slokar.

Jag har ju min nyinköpta fuktmätare så jag kan hålla koll så att den inte torkar för mycket laugh.gif laugh.gif

Att göra något åt krukan tror jag inte skulle gynna den, den blir nog bara ännu mer stressad.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon