Full version: snigelägg
Anna Maria
Jag har fått en bunt buxbomssticklingar av en granne som tagit dem i Skåne någonstans, där det KAN finnas mördarsniglar... jag har lagt dem i blöt i en hink men hur kan jag vara säker på att inga snigelägg finns där? Det är många sticklingar så att kolla varje blad tar ju ett tag. Snälla säg att de dör i vatten över natten!!!

Maria utanför Enköping
rosita
snigeläggen är ganska stora, nästan genomskinliga. Jag vet inte om de dör i vatten, men vad jag vet så lägger sniglar sina ägg på marken och inte uppe i växter. Så kolla så du inte har fått med några snigelbebisar, för de kan finnas var som helst på växten!
Susanne i Linköping
Själv har jag väldigt goda erfarenheter av såpvatten när det gäller att döda sniglar. Lite såpa, flytande tvål, diskmedel, schampoo el dyl i vattnet tycks dräpa uslingarna kvickt. Lägger jag en mördarsnigel i enbart vatten kryper den snart upp även från botten av en hink, med tvål i vattnet tar den sig inte upp ens om vattnet bara är några centimeter djupt. Skulle jag ta växter från snigelområden skulle jag lägga dem i såpvatten någon timme. Mängden tvål tar jag på känn, bara så att vattnet blir ordentligt grumligt.

Däremot vet jag inte hur äggen tål tvålvattnet.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det sticklingar utan jord och rötter finns det ingen risk alls för snigelägg, sniglarna lägger äggen i jorden och inte på bladen.Riktigt kallt vatten tycker jag brukar räcka när det gäller sniglar då förlamas de av kylan och trillar av växten och hamnar i vattnet och kan tas bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon