Full version: gräva om i hallonen
råse-marie
Nu har vi semester och jag skulle behöva gräva om i hallonlandet.
Som det är nu växer dom vilt i bland mina plattor är vi ska sitta och fika.
Jag vill sätta dom i hinkar i jorden för att fröhindra spridning där dom inte ska vara.
Kan vi gör a det nu fastän det är bär eller måste jag vänta till efterskörd ?? unsure.gif

Hoppas vi kan göra det nu ........ wub.gif jag har sån arbetslust biggrin.gif
Inga från Närke
Här får du lite adresser som du kan kolla på:

http://www.hallonplantor.se/

http://www.odla.nu/bar/hallon.shtml

Hallon frösår sig inte utan förökar sig med rötterna så sätter du dem i hinkar förhindra du detta. Problemet med att gräva nu är att de nu får hallon och de skall sedan bort och nya skott kommer till nästa år.
Men har du redan nya skott som bär frukt nästa år kan du ta dem först och sätta dem i hinkar och sedan senare i höst när hallonen är slut gräva bort alla plantor som givit dig bär i år. Men du får gräva djupt för det finns rötter överallt.
Hoppas du får lite mera kunskap i länkarna. /Inga
råse-marie
Tack för länkar .
Men det framgick inte om jag kan flytta dom fastän dom är mitt i bärperioden eller om bären blir förstörda då .
eller är det bara så att det INTE går att flytta dom då utan att bli av med frukten unsure.gif

jag vill ju göra om i landet NU........ sleep.gif smile.gif
Inga från Närke
Är ingen expert tyvärr men jag tror du förlorar alla hallonen om du flyttar de plantor som bär hallonkart.
Kan du inte bara ta de nya skotten och flytta dem sedan i höst när du skördat allt tar du bort de gamla helt?
råse-marie
nej tyvärr går inte det utan jag måste gräva om allt.
det är så liten yta att det inte finns plats allt måste göras på engång .
Det är bara en liten remsa på vår plutte tomt .

Nej jag får väl bbinda ihop händerna och snällt vänta tills vi ätit upp bären

biggrin.gif
KURT
Eftersom det är årets nya skott som kommer att ge frukt nästa år så är det de som skall flyttas. De kan flyttas när som hellst, men det brukar vara enklast att göra det på sensommaren när man normalt brukar klippa bort de plantor som gett frukt i år, får man bort dem så är det lättare att välja ut vilka av årsskotten man vill flytta.
Herbert Arvidsson
Snälla ta det lugnt nu och låt hallonen löva av till i november. Om du tror att det är enklare att ha hallonen i spann så kan vi dementera , det går absolut inte att gräva ner hela spannen i jorden. Rötterna går ut genom krukans bottenhål och lever vid sidan av spannen .Dessutom kräver odling i spann massor med passning för att inte vissna och plantan behöver mer näring och utrymme för rötterna. Lycka till önskar Ingeborg och Herbert
råse-marie
men hur ska jag få dom att hålla sig till sin växtplats ?
Nu växer den ut i min trätrall där jag har min frukosthörna sad.gif
Inga från Närke
CITAT (råse-marie @ 21-07-2006, 08:02)
men  hur ska  jag   få  dom att  hålla sig till sin växtplats ?
Nu  växer den ut i min  trätrall  där  jag har  min frukosthörna  :(

Lite svårt förklara i skrift men kolla lite på min bild där du ser stolparna:

Vi har planterat i 3 rader och med ca 50 cm mellan varje planta och ca 50 cm mellan raderna. Varje vår/sommar kommer det upp nya plantor på sidorna (typ mitt i gången) och dem rycker jag upp och de som kommer upp på "rätt ställe" i raden blir kvar. Sedan klipper jag bort de som burit hallon på hösten vid marken och sparar ca 4-5 grenar av de nya skotten som skall bära hallon nästa år.
Ett annan alternativ som vi gjorde i början var att gräva mellan varje rad för att få upp en del rötter så att det inte bildades plantor där vi inte ville ha dem.
Hoppas det ger dig lite mera kött på benen som man säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon