Full version: Väderstreck...
Zarah P
Min nya trädgård kommer att ligga i norr. Däremot bor vi i zon 1.
Vilket bör jag ta mest hänsyn till?
Klarar sig växter som gillar solen ändå - det är ju ljust även på den sidan, även om det är lite skuggigt, och eftersom vi bor i zon 1 blir det ju inte sååå kallt?
Hur gör man?
Vad trivs i norr?
Jag har även en liten trädgårdsyta i söder - vad trivs där?

Tacksam för alla tips!!
kerstin z5-6
Jättemycket -och många av de snyggaste växterna gillar skugga -Brunnera , Cimicifuga Haquetia mfl -Zon 1 gäller förstås oavsett att du har en norr trädgård ..
Alexander-VG-zon3
söder är ju varmare där har man känsliga vänner om du inte hittar nåt för din söder plätt
så kankse frilandskatus,hibiskus,väderkvarnspalm,yucca,kiwi, m.m. om du vill ha nåt mer ovanligt man måste ju få skryta lite för sin zon wub.gif
sen vet jag ju inte hur pass liten stor din plätt är eller om dte äns är en plätt bara nåt jag själv hitttade på men ändå .
Zarah P
Ja, det är klart att det är zon 1 oavsett väderstreck - jag menar bara att det inte är så bistert kallt i norr som det skulle kunnat vara i en annan zon.
Jag uttryckte mig nog dumt.

Tack för tipsen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zarah P @ 15-07-2006, 23:20)
Ja, det är klart att det är zon 1 oavsett väderstreck - jag menar bara att det inte är så bistert kallt i norr som det skulle kunnat vara i en annan zon.
Jag uttryckte mig nog dumt.

Tack för tipsen!

fast söder är alltid varmare så söder har zon 0 å söder i zon 2 har 1 å så vidare . därför kan man odla värme krävande å mindre härdiga i söder å tåliga saker i nord .

tilläg
tempen tar man i norr när man mäter dne för att få lufttemp där av ändras det inte zonen i nord för det är ju där man har fått zon 1 ifrån .
nu kanske jag skriver korkad .
1.men söder varm en zon varmare
2.öst väst nästan lika
3.nord är zon 1 för det är där man mäter tempen

ska ändra stavfel
Zarah P
Jag tror att ni missförstår mig litegrann...

Jag är medveten om att söder är det varmare väderstrecket, medan norr är ganska kallt och skuggigt - men eftersom det som sagt är zon 1 blir det ju inte så extremt kallt ändå, bara skuggigare...

På något vis borde jag ha uttryckt mig annorlunda, känner jag, men jag är för trött för att reda upp detta nu - jag hoppas att ni förstår mig lite bättre nu, ändå.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zarah P @ 15-07-2006, 23:45)
Jag tror att ni missförstår mig litegrann...

Jag är medveten om att söder är det varmare väderstrecket, medan norr är ganska kallt och skuggigt - men eftersom det som sagt är zon 1 blir det ju inte så extremt kallt ändå, bara skuggigare...

På något vis borde jag ha uttryckt mig annorlunda, känner jag, men jag är för trött för att reda upp detta nu - jag hoppas att ni förstår mig lite bättre nu, ändå.

jo jag fattar wub.gif
men norr är ju kallt men det är zon1 kallt så som du med menar .alltså bara skuggit .
men zon 1 bler ju inte bara zon 1 för söder bler zon 0 i skyddat söder
yenny
Jag tror att du skall ta mest hänsyn till att det är norr och skuggigt.
Fast det finns massor med växter som klarar av skugga... jag tror du kan välja det mesta som klarar från halvskugga/halvsol till skugga.
Men undvik de som vill ha sol, de kommer bara att bli långa och rangliga om du placerar de i norrläge.
Låna någon bok på biblioteket om perenner, där brukar stå vilket läge de vill vara i. (eller köp om du vill lägga pengar på det, mina trädgårdsböcker är väl använda)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon