Jag har just varit ute och plockat in örter och blad att torka till teer, bla älgört. Nu undrar jag om man ska undvika att dricka älgörtste under graviditeten, man ska ju t ex inte äta vissa sorter värktabletter.
Någon som har en aning? T'änker inte ta en klunk innan jag är säker på att det inte kommer att skada den lilla skrutten i magen!
I övrigt har jag plockat in hallonblad, blåbärsblad, rölleka och rödklöver. De ska väl vara helt ofarliga, vad jag förstår.
kerstin z5-6
15-07-2006, 22:12
jag tycker du ska undvika alla under din graviditet
Men hallonblad rekommenderas ju till gravida? För att "stärka" livmodern. Det kan väl inte vara farligt då?? Måste reda ut det här...
Du har helt rätt i att jag inte ska dricka något som jag inte vet är ofarligt, och tro mig jag tänker inte testa något innan jag vet säkert att det är ofarligt!
ingrid fuxwall
15-07-2006, 22:51
Jag har läst mig till att Te på hallon blad ska främja sammandragnings ... i livmorden så att alla gravida ska dricka te på detta, fast om det stämmer - inte en aning.
ingrid
Jag tror att alla de växter du nämner, är relativt ofarliga för dig att dricka om du är gravid. Samtidigt säger jag som Kerstin, jag skulle inte dricka något av dem!
Främst skulle jag inte dricka te på rölleka! Och sedan inte på älgört. Och sedan inte på klöverblom. (jag numrerar dem efter "verksamhetsgrad")
Blåbärsblad vet jag inget om. Hallonblad tror jag är okej faktiskt - om man nu promt vill. Först har det rykte om att vara bra vid graviditeter (i vilken mån det stämmer har jag ingen aning om), sedan för det andra är det en av de få växter som är okej att använda som "var-dags-te".
Ört-teer ska ju endast drickas som "kur". Dvs man dricker det ett bestämt antal gånger per dag, i ett bestämt antal dagar eller veckor. I ett bestämt ändamål.
Det ska inte drickas varje dag året runt!!! Utom, som sagt, vissa växter som kan användas som "sällskapsdryck".
Ska nog låta dessa örter torka i fred och vänta tills bäbisen är säkert ute innan jag dricker av dem. Det är ju inte ens två månader kvar, så det är inte länge att vänta
Ska snart till barnmorskan på besök, då ska jag fråga henne om hallonbladen. Säger hon OK, då testar jag dem, men inget annat. Tro inte att jag riskerar något, det är skrutten i magen för värdefull för
Du kanske ska hålla på de där bladen ett tag till efter förlossningen - om du tänkte amma ...
Vet inget farligheten med de blad som du nämner, men om det finns information om skadliga nivåer finns kanske risk även vid amning?
Lycka till med både bebis och framtida teblandningar!
Emma
Te på hallonblad drack min dotter under de senare månaderna av sin graviditet någon kopp om dagen (köpta tepåsar från hälsokost). Det ska stärka livmodern så att man får bättre sammandragningar och en snabbare förlossning därav. Om det berodde på hallonteet eller inte kan man väl inte veta men för en försföderska hade hon iallafall en snabb förlossning (6 timmar från hon vaknade på natten tills bebisen tittade ut.) Det rekommenderas även efter förlossningen för att hjälpa livmodern att dra samman sig. De övriga örterna har jag ingen erfarenhet av.
Det låter ju bra med en snabb förlossning! Kanske är det inte så tokigt med hallonteet då
Det är klart att även amningen är något att tänka på, innan man dricker örter man inte känner till egenskaperna på. Lika mycket går väl inte över till bröstmjölken, som direkt till barnet när det ligger i magen? Men visst ska man vara försiktig.
Sedan har ju mycket man äter egenskaper som också påverkar barnet, blåbär, jordgubbar, lakrits, mjölk - allt kan ju påverka barnet under tiden man ammar. Det är en hel djungel med alla råd på vad man bör och inte bör äta. Och som oerfaren mamma är man ju så förtvivlat rädd att göra fel, man vill ju bara det allra bästa för barnet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.