Full version: Blomqvist Plantskola
lizatuss
Hej
Jag bor i zon 5 och tänkte beställa några rosor. Har läst lite på internet och hittade Blomqvist plantskola i Finland.
Nu undrar jag om någon av er har erfarenhet av dem. Är rosorna i bra skick när de kommer fram? Vad kostar frakten? Är de krukodlade? ( Har läst någonstans att man inte ska sätta barrotade rosor på hösten för de har svårt att rota sig innan frosten).
Tänkte beställa kanadensiska rosor.
Finns det något annat företag som säljer via internet?
Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenposten brukar få många lovord här på forumet + de brukar bara ta ca 100kr i frakt oavsett hur mycket man beställer + de har svenskt postgironummer vilket underlättar betalningar. Det brukar ofta vara barrotade rosor hos rosenposten (vilket håller nere leveranskostnader, jord är tungt) och man brukar nog rekommendera vårplantering i högre zoner.
Eva 33c
Jag har ingen erfarenhet av Blomqvists men provade Rosenposten i Danmark i våras och är jättenöjd. Frakten för mina 15 rosor hem till dörren blev omkring 150 kr. På hemsidan talas om enhetsfrakt på 89 dkr, men det gäller nog bara danska kunder. Beställer man nu och vill ha rosorna till hösten (jag tror att han bara säljer barrotade på postorder) ska man nog skriva det. Någon här på forumet har fått sina barrotade plantor levererade mitt i sommaren. Det gick nog bra det med...
Jag har blandade erfarenheter med höstplantering av barrotade buskar, bor också i zon 5. Numera planterar jag buskar och sånt bara på våren då jag tycker det är lättare att följa deras utveckling och se hur de tar sig. Men som sagt det där är lite olika. Andra har säkert andra uppfattningar.
Betty
Flera plantskolor/handelsträdgårdar här uppe i Norrbotten tar hem rosor från Blomqvist plantskola i Finland. Jag har köpt flera stycken, de har alla varit välväxta och fina.
Har bara beställt en gång från Rosenposten i Danmark, förra våren, barrotade, klena buskar som tog lång tid (hela sommaren) på sig att "bli nåt" . Som du hör så föredrar jag Blomqvistarns rosor. biggrin.gif
Lady Hamilton
Har inte beställt Rosor men andra plantor. Min lilla erfarenhet av Blomqvist är att de är "lite svåra" att få kontakt med och ger mycket begränsat med information. Levererarde efter lång väntetid och ett antal "mail". Fick mina plantor levererade i "öppen kartong"med buss och frakten kostade 37€
Men plantorna var i bra skick. Om du "absolut vill ha" deras rosor kan du kolla om det inte finns någon återförsäljare i närheten som saluför deras plantor.
lizatuss
Tack för era snabba svar.
Blomkvist verkar ju ha bra rosor men frakten blir nog för dyr tyvärr.
Jag bor på småländska höglandet zon 5.
Finns det någon som kan tipsa om återförsäljare av kanadarosor här omkring skulle jag bli jätteglad.
kerstin z5-6
Löta -utanför E tuna , fast ingen postorder där tror jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon