Full version: Vin
Luuq
Jag har en druva som är ca 15 år gammal.Den växer fint,har blivit beskuren,men har aldrig burit frukt.
Vad kan orsaken vara?
Ölandshälsningar
Lasse L.
RibesRubusVitis
Verkar onekligen mystiskt. Alla vinrankor som säljs i handeln är ju självfertila och brukar ge frukt efter tre år. Öland borde vara idealiskt, särskilt om rankan växer fint i övrigt. Om du fått plantan på annat sätt, kan det (rent teoretiskt) vara nån vild amerikansk druvsort med t ex bara hanblommor. (Vi förutsätter att det inte handlar om vildvin, som inte ens är släkt med vinranka.)
Förutsätter även att du inte beskurit blomanlagen, utan kapat det vedartade på vintern.
Betty
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-07-2006, 15:21)
Alla vinrankor som säljs i handeln är ju självfertila och brukar ge frukt efter tre år.

...efter tre år!!? huh.gif Det kan väl inte gälla även för staketdruvor? Jag köpte en Zilga nu i vår och den har två klasar med "kartar" från sin tidiga blomning, såg nyss att den har fått ett par blomklasar till nu. Jag räknar med druvor redan i år - första året. smile.gif
Lady Hamilton
Visst kan Zilga m.fl. ge druvor redan första året men det behöver inte vara något fel på vinstocken OM den inte har gett druvor INNAN den är 3 år wub.gif
RibesRubusVitis
Jodå, även jag har fått tre små klasar på min ena Rondo från förra året. Enligt alla handböcker ska druvorna tas bort de första åren för att vinstocken ska växa optimalt. Men som amatörodlare har jag såklart inte hjärta att ta bort mina första druvor av denna nya sort.
(Förlåt Lasse; det löser ju inte dina problem att vi skryter…)
Luuq
Tack för svar!
Förra året placerade vi på försök om stocken,och i samband med detta kapade vi ner den rejält.Den verkar ha accepterat flyttningen,eftersom den växer rejält och vackert.
Den köptes i handelsträdgård här på ön.
Hustrun fick vid en bemärkelsedag i maj en ny ranka; den visar nu, redan första året, anlag till frukt.
Vad rekommenderas beträffande vattning ? - Vi vattnar i stort sett var kväll.
Lasse på Öland.
RibesRubusVitis
Som ny- eller omplanterad måste den såklart ha vatten, men annars brukar man inte behöva vattna alls. Tänk på kontinentens vingårdar, magra, eländiga jordar där rötterna kan söka sig djupt ner, tio meter eller längre än så. Det finns rentav en risk med alltför mycket ytligt vatten som bara gynnar rotbildning längst upp.
Låt mig översätta fritt ur Jeff Cox, ”From Vines to Wines” (som rekommenderas):

”Ge rankan bara så mycket vatten som krävs för att den inte ska dö eller få bestående skador. Eftersom rötterna går så djupt, måste det vara mycket torrt för att bevattning ska krävas. Du märker om skottutvecklingen blir långsammare vid vårtorka, då den annars borde skjuta fart, och utrymmet mellan noderna blir kortare ut mot skottspetsarna. Klängena blir slaka och förvissnade, och blomklasarna kan torka ut. Märker du något av dessa symtom, är det dags att vattna. Ge en rejäl rotblöta, i stället för bara lite grann. Detta tränger genom huvuddelen av växtens rotmassa. Grund bevattning gynnar tillväxt av ytliga rötter. Nästa gång jorden torkar upp några tum överst, har hela vinrankan plötsligt inget vatten. Då kan den snabbt ta skada.” (s. 58)
Luuq
Tack för mycket tankeväckande läsning och vi skall hädanefter följa dina goda råd !
Lasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon