Hej!
På Odlas "startsida", under
frågor och svar , hittade
jag dessa som du kanske kan ha nytta av.
-----------------------------------------------------
Hejsan,
nyligen efter hårt regn har vår häck (sibirisk ärtbuske) vikit ner sig helt och ligger mot backen. Den är ca 2 m hög och väldigt spretig. Jag undrar om det är ok att klippa ner den vid den här årstiden? Och i så fall hur långt skall den klippas ner?
Tacksam för svar.
Mvh/
Häckkaragan = sibirisk ärtbuske klipper man vanligen under vårvintern. Ni skulle kanske byggt upp den från början så att den skulle blivit kraftigare och mindre spretig. Vill man göra en föryngringsbeskärning kan man i regel gå ganska hårt fram, skära ner hela häcken en bit över marken och på så sätt få till en snabb föryngring. Sedan gäller det att bygga upp den igen genom att släppa upp den ca. 20 cm per år.
Sylvia
----------------------------------------------------------------------------
Hej!
I höstas satte jag häck av Sibirisk ärtbuske och klippte ned den till ca. 20 cm i samband med planteringen. När är det dags att beskära nästa gång och hur ofta ska den tuktas de första åren så att den blir tät?
Vänliga hälsningar,
Du släpper upp den ca. 20 cm per år. Eftersom du satte den i höstas så låt den nu växa till sensommaren och klipp den sedan igen, nu 20 över det stället du klippte senast.
Sylvia
-----------------------------------------------------------------------
Jag har en själv nämligen, och skulle endera vilja bli av med
den helt och hållet eller få den någorlunda ansenlig