Margith
Brunnen är djuuuuup, men den har aldrig innehållit en enda droppe vatten. Jag tycker alltså inte att den har nåt existensberättigande, inte ens som trädgårdsprydnad smile.gif
En blommande buske hade varit väldigt mycket finare.
Det är ju mycket jobb med att ta bort den, så har ni någon idé om vad jag skulle kunna göra med den?
Jag brukar ha krukor med sommarblommor på den, men det är lite för skuggigt där.
Dessutom kan jag inte riktigt med cementringen....
Och runt cementringen är det grus hur långt ner som helst så det går inte att gräva där.

Snälla, visst är det nån som får en spontan idé när ni ser bilden??

Tesa
Eftersom brunnen finns där så borde den ju nån gång innehållit vatten...slå ner ett långt rör i botten på den så kanske den ger vatten igen..
Eller ta bara bort den översta ringen och lägg dit ett lock som du sätter en gammaldags pump på...och så använder du den naturligtvs som vattenreservoar även om den inte skulle ge vatten...vilken jättetunna!!
Eller fyll upp den bara så ingen kan falla i och ta bara bort det som är ovan jord..och plantera en blommande buske..
Också Ofelia
Häng en hink i kedjorna vid veven och plantera nån fin sommarblomma i.

Runt om brunnen kan du bygga upp en rabatt med antingen torvblock eller sten och plantera däri. En rund plantering med något du gillar o så hinken ovanför som pricken över i;et! Färgmässigt ser det ut att bli snyggt med blå och silvriga växter till färgen på brunnslocket.

Hoppas du förstod vad jag menade, själv ser jag framför mig hur fint det kunde bli men vet ej om jag lyckades förmedla det.... wacko.gif .
kerstin z5-6
Din var snyggare än min -och jag har samma problematik -säj inte krukor .. nåt annat tack laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
MIn brunn är i bruk så den kan inte gömmas i en torvblocksrabatt heller sad.gif
emmsing75
Det här är kanske helt ogörbart o orealistiskt men att ha en rund rabatt runt om brunnen vore ju lite fint tycker jag och sen om man kunde ta bort det fyrkantiga locket och fästa ett runt brunnslock/stopp som man liksom hissar ner en bit o planterar blommor på som sedan liksom får välla fram över kanten och kanske också klättra upp runt själva brunnsvevanordningen eller vad man ska säga. Kanske hängpetunia som väller fram över kanten och sen nån krasse som klättrar upp över veven eller pumpen eller vad det nu är. På så sätt så har ju brunnen fortfrarande ett lock som stoppar barn o djur från att ramla i. Ett annat alternativ är kanske att bygga som ett vattenbad som är lika stort som brunnshålet och som lägger över och sen har som prydnad o ev planterar näckrosor eller nåt dylikt i. Som sagt, vet inte om det är görbart men för min inre syn ser det ialla fall fantastiskt fint ut!! Lycka till med era brunnsprojekt
Margith
Nog är ni ändå för gulliga wub.gif
Den här bilden fanns i min mail i morse smile.gif
Titta en gång till så ser ni att de flesta av era idéer finns med här.

Skulle jag få den att se ut så där skulle jag faktiskt kunna acceptera den som en trädgårdsprydnad, även om jag nog hade valt en trädgårdstomte om jag hade fått välja själv laugh.gif
Jag är alltså inte nån älskare av trädgårdstomtar, men de tar åtminstone mindre plats biggrin.gif

Och Kerstin! Om din brunn verkligen är fulare än vad min är nu: upp till bevis!! Jag tror dig inte biggrin.gif
Din får ju dessutom automatiska plus-poäng eftersom det är en fungerande brunn smile.gif

Tack till er alla,
Margith
amaira
Vad fin bild du fick tillbaka! Brunnen är till och med målad en extra gång, med vacker falu rödfärg. wub.gif
Tezzla
Men den brunnen är väl inte ful! ohmy.gif Jag skulle vara överlycklig om jag hade en sån wub.gif
Blomstersmurfen
Klart att du ska ha en tomte! Tänk om du hittar någon fin en som kan stå och se ut som om han vevar... wub.gif

Själv har jag inte en enda tomte i min trädgård, men en dag... när jag hittat "den rätte" (!), och den rätta platsen för den...

Kommer säkert att bli jättefint runt din vackra brunn!!! smile.gif

Glöm inte att visa bilder för oss!
lilla mamma
jag har tre tomtar och ingen brunn, och inte fasen vevar någon av mina tomtar. De springer så fort jag frågar om hjälp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon