Mina jordgubbar, ett tiotal i sommar nyplanterade plantor, som redan revat en hel del, har fått någon form av insektsangrepp. Tre fjärdedelar av plantorna är angripna, dels genom att bladen får bruna fläckar som sedan blir hål, dels genom att blommorna också blir bruna och skrumpnat. Men inte på alla plantor, några har fina blommor, nästan oangripna blad och redan många kart på god väg till fina gubbar. Vem vet vad detta kan vara? Finns behandling? Tack för alla kunniga hjälpsamma därute.
Lemonne
16-07-2006, 15:40
Det kan vara många olika slags ingrepp som du drappats av, och jag behöver nog veta mer för att kunna svara på vad som du råkat ut för. Det kan vara både svampangrepp och insektsangrepp du beskriver.
Hur ser det ut på undersidan av bladen? Har jordgubbarna blivit angripna, eller är det bara blommorna?
Troligtvis är det jordgubbsvecklare eller linskottvecklare, men jag kan inte säga exakt utan behöver lite mer information.
Undersidan av bladen är torr, angreppen börjar som bruna fläckar, som sen blir hål, större och mindre hål, flera, några blad är nästan helt uppätna. Blommorna har också, som sagt, angripits, med följden att de skrumpnat, torra, lite bruna, och där har då inte jordgubbar nästan alls utvecklats, men de som har har stannat upp och är också lite "ätna" på.
Men bredvid finns en nästan helt frisk planta, med bara några små små fläckar, och en drös med jordgubbar på god väg.
Hoppas att det är lite tydligare beskrivning.
Lemonne
17-07-2006, 09:07
Jag är fortfarande osäker, men jag skulle nog tro att det är ögonfläcksjuka du fått, en slags svamp. Bladen får ögonlika, mörkröda fläckar, som sen blir gråaktiga i centrum och till sist blir hål. Bären kan få svarta insjunkna prickar. Det är det närmaste av din beskrivning som jag kan komma. Dock stämmer inte undersidan av bladen in, för där skulle jag vilja ha en "luddig filt" om det är ögonfläcksjuka. Men jag tror nog inte det är insektsangrepp, för då skulle du inte ha de där bruna fläckarna.
Det där med "gråaktiga i centrum, sen blir hål" stämmer bra. Men "luddaktig filt" kan jag inte riktigt se, men kanske...
Finns något att göra åt "ögonfläcksjuka"?
Lemonne
18-07-2006, 20:12
Nu är det lite sent, förstås att göra något åt det, fast svampen kan övervintra. Det bästa är, så vitt jag vet, är ju Klass 2L bekämpningsmedel. Kan du komma över Euparen på något sätt vore det det absolut ultimata. Huskuren är väl att vattna, försöka spola bort svampen. Om du har tur kommer den inte att övervintra (hoppas på så lite snö som möjligt). Jag vet inte om det finns några medel mot svampangrepp ute i affärerna, det är möjligt.
Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så...
Lycka till iaf!
Tack för alla dina svar och för att du delar med dig av din kunskap. Huskuren har jag väl redan prövat. Ska se om jag finner tid för bekämpningsmedel o annars sikta mot vargavinter. Men först en lång sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.