Betty
Mina jordgubbsplantor har så stora blad, de flesta kring 20-25 cm. De skuggar jordgubbskartarna, kan man knipsa bort en del av dem eller mognar gubbarna och blir röda trots att de inte får nästan nån sol? unsure.gif (mina gubbar står i en pallkrage)
Lady Hamilton
laugh.gif OM man ska vet jag inte ..............men jag klipper bort blad som "skuggar" Mina plantor har tillräckligt med blad ändå...........
Betty
OK, tack för snabbt svar! Nu ska jag gå ut och klippa bort en del blad. smile.gif
Lemonne
klart det går att klippa bort, men problemet kommer ju kvarstå! Det finns alldeles för mycket kväve i jorden. Jordgubbar ska ha lätt jord, gärna sandig, är jorden för näringsrik blir blasten för frodig smile.gif vilket inte är "bra" för induceringen.

Om jag vore du skulle jag nog blanda i liten sand i jorden och vara MYCKET försiktig med gödning!
Betty
Den jord jag har i min jordgubbspallkrage består av ungefär 25% billig plantjord typ 5 för 100:- och 75% jord från ett före detta potatisland som inte använts för odling på några år, den jorden är ganska lerhaltig. Den enda gödning jag tillfört är ett ca 5 cm tjockt lager gräsklipp en gång på försommaren, mest för att gubbarna inte ska ligga direkt på den svarta perforerade "jordgubbsplasten".
Finns det inte en risk att jorden blir för kompakt om jag blandar sand i den? unsure.gif
Lemonne
Lerjord är den mest kompakta jordtypen, och också otroligt näringsrik. Sandjord är lätt och väldränerad, jordgubbsplantorna får lättare att rota sig och sikta in sig på att sätta bär, inducera. Är det för mycket näring blir bladen höga och frodiga, och sätter sämre med bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon