Dzad
Jag odlar ju en del småträd... de flesta 1-2 år gammal; några 3-4 år.
Hur och när besäker ni dem för att få en genomgående stam?
Man vill ju inte ha ett träd som delar sig i två toppar redan som liten.
Gäller alltså samma sak som för stora träd av samma sort?
T.ex. har jag olika sorters lönnar vars toppar frusit eller bitits av och som nu växer i två stora grenar...

Hur är det annars med småträd. Om man vill ha en klassik trädform med inga kvistar längst ner och en krona som börjar några meter upp, ska man ta bort det mesta av småkvistarna längst ner... blir ju lite väl lite löv kvar då, vilken inte ser så fint ut&kanske inte så bra för hur trädet mår.

Ja, och om man vill bilda en ny topp, ska man binda upp den gren som är högst upp i nån slags stöd så den står rakt upp, eller?
thomaswahlqvist
Jag är i samma situation som du, men dina frågor ger ju svar på samma gång, jag tror du har rätt i det där med stöd åt ny topp..
Vi får hoppas någon kunnig har lust att skriva lite om detta, eller ger oss ett länktipps.
Cilla
Dzad, du har gissat det allaredan.

Dubbeltoppar på träd med genomgående stam tar man bort oavsett trädets ålder. Lönnar tycker jag visserligen inte att det är så viktigt med, de växer inte med samma genomgående stam med sidogrenar som många andra arter. Kolla grenvinkeln i toppen - är den mycket trång tag bort toppen. Kolla annars uppväxta lönnar, de har ofta ganska smala vinklar på det som senare bildar sidogrenar. Gå på ditt seende och känsla som du helt uppenbart har, upplever du det som dubbeltopp tag bort den, annars låt den bilda sidogren.

Småkvistar på stammarna bildar inte alltid kraftiga grenar, som du redan märkt. Ändå är det sällan till skada för trädet att ta bort en och annan om man önskar krona högre upp. Se till att lägga skarpa snitt och att ta hänsyn till grenkragen bara, det är viktigt på alla stamsnitt, stora som små.

Att stamma upp ett träd måste göras under flera år om det man vill ta bort är en större del av trädets gren- och bladverk (proportionerligt). Samtidigt vill man ju inte att de ska växa sig för stora inan man tar bort dem, så det blir en balans mellan att inte ta bort för mycket av trädets bladmassa och att samtidigt inte låta grenarna bli för grova innan de tas bort.

Jag har tidigare varit försiktigare med att ta bort låga grenar än jag är nu. Vanligt var att jag tog bort en eller två per år, men jag experimenterade och talade med andra om deras erfarenheter, och lägger nu större tonvikt på att grenarna inte ska bli för grova och därmed stamsnitten stora. Men alla grenar upp till gå- eller bilhöjd kan man inte ta bort under ett enda eller ens ett par år. Man får lägga upp det, och man kan också reducera de lägre grenar man spar så att trädet förbereder sig för att förlora dem (förbereder grenkragen bland annat). Kolla "lyftning" i några av mina exempel på min sajt.

Och japp, du kan binda upp en ny topp. Det är inte säkert att den längsta grenen är den som är bäst på att skapa ny topp, men det är en faktor som talar för det. Kolla tyngdpunkt, symmetri och vilken gren som trädet själv satsat på (längst eller kraftigast) och välj. Spjälka sedan med icke skavande pinne längs stammen. Sätt inte en toppstödspinne i marken, det lockar trädet att växa som om det vore gipsat, dvs alltför glest och rangligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon