Stina, M-stad
Jag testade att sätta lite sticklingar av min kantnepeta igår(säkert lite sent men..)

Undrar lite hur de ska skötas och hur lång tid det tar innan det bildas rötter och de kan planteras ut. wacko.gif

Mvh Stina
Stina, M-stad
Är det verkligen ingen som har testat nångång eller är det bara en så dum fråga att ingen svarar? sad.gif
Almdalen
Det är nog så att vi inte provat, de har en tendens att sprida sig så det har aldrig varit aktuellt hos mig i allafall. Det går utmärkt att dela plantorna också, det ger säkert snabbare tillväxt.
unsure.gif unsure.gif
Ingegerd
Gunvor Nilsson
Stina, det är nog ingen som försökt föröka med stickling. Men testa på olika sätt - sätt några i vatten och några i jord direkt och stjälp glas över första veckan. Berätta sedan om du lyckades! Jag har haft flera ruggar med kantnepeta i tre år och de frösår sej rikligt. Jag hittar småplantor överallt där de inte skall vara men mina katter blir glada när jag kommer hem med dem.
/Gunvor
Stina, M-stad
Tack för era svar.
Konstigt att ingen verkar testat ändå.. Såg nåt om det på gröna rum för ett par år sen tror jag.. Att man skulle toppa plantan när den hade kommit upp en bit för att få den tätare o så kunde man använda topparna som sticklingar.

Men det är säkert enklare på andra sätt som ni skrev. Hittade en frösådd liten planta intill den stora nu i våras så det verkar ju smidigt.. rolleyes.gif

Och jag köpte en riktig Kattmyntaplanta nu också som mina katter Älskar! Blir helgalna! biggrin.gif Hoppas den är lika lättförökad med.

Mvh Stina
(lovar att berätta hur det gick..)
mynta
Mina kantnepeto ynglar av sig av alla krafter! Har typ fyra miljoner nepetabebisar, ibland så hittar jag t o m enstaka i rabatter ett femtiotal meter från de ursprungliga... smile.gif tongue.gif

Vanlig kattmynta har jag ingen erfarenhet av (än), men citronkattmyntan självsår sig oxå våldsamt! Inte lika frenitiskt som kantnepetan, men det blir mer plantor av dem varje år än vad åtminstånde 20 örtagårdsägare kan ha användning för, per år... wink.gif biggrin.gif laugh.gif
Fin i perennrabatten är den med! smile.gif
Tin
Jag har satt sticklingar av kant nepeta!
Köpte en planta våren 2000 som var liten och tanig men som blev så underbart fin och fyller ut så vackert i rabatten.
Läste att det gick att ta sticklingar så jag provade och fick jätte fina små plantor samma sommar men som blir stora och fina redan året efter.
Jag satte dem i så jord efter att ha snittat dem strax under ett bladpar så att sticklingen var ca 8-10 cm. Satte en plastpåse över krukorna så att luftfuktigheten var hög.
Ta flera stycken för det är alltid några som vissnar och dör. Vissnar de inte utan börjar växa har du lyckats men man fick vänta kanske några veckor och sen har jag toppat mina så grenar de sig och blir snabbare buskiga och fina.
Av min köpta planta har jag nog fått ca 15 nya plantor genom att ta sticklingar.
Jag bara älskar att föröka växter, sticklingar , frösådd eller delning det spelar ingen roll jag vill bara att det ska bli fler så att jag kan fylla ut vår trädgård som bara hade gräsmatta när vi komm hit!
Sen är det ju plantor som är helt gratis när man förökar dem själv det är inte dumt.
Man slipper också att köpa mördarsniglar i kruka villka kan följa med hem från plantmarknader som ägg i jorden villket är min stora skräck.
Så fram för förökning det är gratis och otroligt roligt.
Lycka till ! Jag är nybörjare men just kantnepeta har jag lyckats bra med !
Stina, M-stad
Det lyckades! laugh.gif

Nu snart 4 veckor efter det att jag satte sticklingarna så växer dom alla fint och det är fina rötter! Så det var ju en lätt match rolleyes.gif

Kanske kan vara dags att testa nåt annat med då.. Nån som har några förslag? Ska nog testa mina klematis tror jag. Såg om det på Gröna Rum i onsdags och det verkade ju också ganska enkelt.

Kul att kunna få fram sina egna plantor! (och att ha mycket plantor att byta till sej annat med..) rolleyes.gif

Mvh Stina wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon