Full version: Björk som hänger
Xelma
Jag undrar om är torkan som gör att björken fäller ner sina grenar? Den har inte gula blad, men vi har knappt fått något regn på 1,5 månader. Jag blev orolig att den även ska tappa grenarna.

Så här ser den ut idag:

Så här såg den ut för 3 veckor sedan:

Kanske svårt att se utifrån foton, men den ser ut att hänga rejält mycket mer, syns tydligast på toppen och vänstra sidan.
Cilla
Säkert stånkar den i torkan som mycket annat gör nu, men hängsättet är typiskt för sorten och dessutom hänger alla träd lite mer på hög- och sensommaren än på försommaren när grenarna är mer savspända.

Intressant observation och mycket bra foton förresten!
Xelma
Vad bra att det är naturligt. Det ser väldigt mycket ut när det hänger 1 meter längre ut än det brukar. Jag trodde att de först påverkades på bladen, dvs gulnade och torkade.
Susanne i Linköping
Vad är det egentligen som gör att björkar ibland tappar spänsten helt och böjer sig? Någon hade en teori om att det var snön som tynger ner men det händer ju alla sorters träd, de flesta rätar upp sig igen men just björkar verkar ha en tendens att ibland ge upp och förbli bågformade. Ett sådant träd stod förut vid en väg jag kör ibland, då kunde jag se hur björken så småningom skapade en ny topp av ett skott överst på bågen, men den gamla stammen rätade aldrig upp sig. Tyvärr fälldes trädet innan jag tagit någon bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon