Kan ni hjälpa mig med förslag på röda och orangea perenner att införskaffa? Gärna i spannet kring en halvmeter höga.
Jag har total idétorka.
De måste klara zon 4.
Gossen Ruda
16-07-2006, 19:14
Studentnejlika, rosenkrage, astilbe.
Rudbeckior

De finns i en mängd olika röd/orange/gula nyanser.
Sen har vi Kokardblomster. Underbar den också
Potentilla finns som riktigt röd. Och pioner.
/Åsa
Stjärnflocka "Ruby" eller, "Claret" "Primadonna". Akleja "Ruby Port" el dyl,
Pioner är lite för maffiga för läget.
Helt röda astilben har jag haft svårt att få tag i. Någon som har tips kring uppsala-gävle?
tack för alla tips!
Fortsätt gärna!
Ophelia
16-07-2006, 19:38
Finns ju jättevallmon och rölleka, men de brukar bli över halvmetern.
Alunrot. Både bladverk och blomning i rött.
Liljor finns i många olika röda och orangea nyanser. Geum coccineum - Kungsnejlikrot är ett annat orangefärgat förslag. Trollius chinensis - Kinesisk smörboll är guldorange men den blir något högre än 50 cm. Dagliljan 'Bertie Ferris' är orangefärgad. Potentilla atrosanguinea ’Etna’ - Blodfingerört är väldigt röd. Hemerocallis ’Sammy Russel’ - en daglilja som är mörkt rödbrun till färgen. En annan daglilja, ’Pink Damask’ är orangeröd.
Echium amoenum - röd snokört är mörkt röd liksom Dianthus barbatus nigrescens ’Sooty’, en nästan svartröd borstnejlika. Även Sanguisorba officinalis - Blodtopp är mörkröd.
CITAT (Betty @ 16-07-2006, 21:19)
Liljor finns i många olika röda och orangea nyanser. Geum coccineum - Kungsnejlikrot är ett annat orangefärgat förslag. Trollius chinensis - Kinesisk smörboll är guldorange men den blir något högre än 50 cm. Dagliljan 'Bertie Ferris' är orangefärgad. Potentilla atrosanguinea ’Etna’ - Blodfingerört är väldigt röd. Hemerocallis ’Sammy Russel’ - en daglilja som är mörkt rödbrun till färgen. En annan daglilja, ’Pink Damask’ är orangeröd.
Echium amoenum - röd snokört är mörkt röd liksom Dianthus barbatus nigrescens ’Sooty’, en nästan svartröd borstnejlika. Även Sanguisorba officinalis - Blodtopp är mörkröd.
Jag vill ogärna ha lökväxter. Tycker de är så dryga att gräva ner och upp. *lat*
mari_tres
16-07-2006, 20:28
CITAT (Kat @ 16-07-2006, 21:23)
Jag vill ogärna ha lökväxter. Tycker de är så dryga att gräva ner och upp. *lat*
Inte brukar jag gräva dem upp och ner... de får stå där de står året om! Däremot får man ju vara lite försiktig om man gräver i rabatten så att man inte mördar någon av misstag.
Varför gräva upp dem?

Jag gräver ner mina och så får det vara bra med det !
CITAT (Betty @ 16-07-2006, 21:28)
Varför gräva upp dem?

Jag gräver ner mina och så får det vara bra med det !

Jag har fått några liljor att överleva, trots att de inte borde det. Men andra lökväxter har strukit med som ett brev på posten (då det begav sig med postväsendet).
Lilium bulbiferum - Brandgul lilja, väldigt orange och garanterat härdig.
Asiatiska liljorna 'Elite' och 'Avignon' återkommer varje år hos mig här uppe i zon 6, Norrbotten.
Den där första tror jag att jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.