Helen i Skåne
Var är alla koltrastar? huh.gif

Hade flera stycken i somras i min trädgård men nu verkar de vara borta! Det finns alla möjliga andra sorter. Har de bara flyttat ifrån min del av världen eller är det fler som saknar dem? Lägger alltid ut äpplen till dem men de ligger kvar, orörda. Känns lite sorgligt sad.gif

Helen i Skåne
Ann
Märkligt!! Är det tankeöverföring??

I badet i morse hade jag just dessa funderingar. Tycker dom har minskat överhuvud taget. Vi har nära till skogen och då brukar det på morgonen och kvällen vemodiga trastar sjunga, men i år har det varit dåligt med sången. Och just i morse när jag hörde småfåglarnas tjatter , genom kattluckan, kom jag att tänka på trastarna. Vart har dom tagit vägen? Har ni andra märkt något? Hälsar Ann.
Sylvia
Jag har också saknat dom! Jag hade hela förra vintern en "egen" Kalle Koltrast med söta frun som kom fram varje morgon för att få ett äpple. Och de var inte ensamma, det fanns andra också. I höst har jag inga sett och äpplena ligger orörda på marken o blir förstörda... konstigt!
Gunvor Nilsson
Det kanske blir en hård, kall vinter och att koltrastarna känner det på sej? Min vilda gissning! Merparten av koltrastar flyttar i okt.-nov.
Kolla den här sidan:

http://www.sofnet.org/ofstn/faglar/arter/koltr_nf.htm

Våra "stannfåglar" - ett koltrastpar - är kvar i buskarna nedanför våra fönster i stan.
Eva i Skåne
Jag har också nästan orörda äpplen på marken och när jag tänker efter har jag inte heller sett koltrastarna. Jag har alltid haft några som suttit och kurat under buskarna. Hoppas det dyker upp någon här. Jag har inte tänkt speciellt på det förrän jag nu läst alla era inlägg.
KURT
CITAT (Gunvor Nilsson @ 11-11-2002, 18:09)
Det kanske blir en hård, kall vinter och att koltrastarna känner det på sej? Min vilda gissning! Merparten av koltrastar flyttar i okt.-nov.
Kolla den här sidan:

http://www.sofnet.org/ofstn/faglar/arter/koltr_nf.htm

Våra "stannfåglar" - ett koltrastpar - är kvar i buskarna nedanför våra fönster i stan.

Visst kan många fåglar anpassa sin flyttning efter vintern. Men några väderprognoser kan de inte göra, lika lite som några andra fåglar. Lokalt kan trastfågelpopulationen varier mycket bla pga rovdjur. Trastar är omtyckta byten av både katter, ugglor (hökuggla) och sparvhök.
Inger i Huddinge
Nu på morgonen satt det kanske 4 eller fem i vårt lilla träd utanför köksfönstret men de ville inte ha äpplena som jag la ut. Brukar även lägga ut ostbitar, russing och överbliven pannkaka och förr om åren har det försvunnit ganska så fort.

Kan det inte vara så att det fortfarande finns en massa äpplen kvar i häckar och under buskar. Det har ju varit ett fint äppelår och alla har kanske inte tagit hand om all sin frukt.

Inger i Huddinge smile.gif
Lena F
Vi har haft koltrastar de senaste åren som stadigt förgyller vår tid.
När grannen fällde sina aspar (tack för det) försvann den då den vill sitta högt och sjunga men kom tillbaka för att sätta sig i vår tall.

På vintern har vi stadigt en blandning av små fåglar. Kul att titta på. Blå mesen är en tuff liten sak sak som jagar bort de andra fåglarna för att komma åt maten. Talgoxarna knackar på köksförnstret när de vill ha mer mat utlagt.

Brukar lägga mat i vår kallkompost, äpplen, nötter m.m till skatorna och det har fungerat bra de låter talgbollar, och frön till småfåglarna vara i fred.

En dag förra vintern när vi tittade ut genom fönstret såg vi med häpnad ett rådjur som hoppat upp i komposten och vräkte i sig maten, snacka om att kunna hoppa.

Det är trevligt med alla fåglar och andra djur men ibland sliter man sig i håret när man kommer ut och alla pärlhyacinter, tulpaner, krokus är uppätan innan den har kommit i blom ohmy.gif unsure.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

ni får väl åka till min kolonilott för där finns det nästan för många koltraster. Överallt krattar dom och t.o.m. torvblocken river dom sönder. Jag har väldigt många fåglar i min trädgård.

Elisabeth
Tommy
Kul att se att flera döper fåglarna biggrin.gif

Våra koltrastar heter också Kalle, allihop!

Rådjuren får heta R1 och R2.
Sylvia
CITAT (Tommy @ 12-11-2002, 12:45)

Våra heter alltså Kalle, alla "killarna", alla tjejerna heter däremot Kallina!!
Kul med R1 och R2!! Sett för många Stjärnornas krig, kanske?
Annki
Saknar mina koltrastar oxå... Kollar förtvivlat under buskarna i rabatten runt huset, där de brukar rassla omkring som små råttor. Men inte i år... Äppelpinnen på balkongen är orörd. Får försöka med russin imorgon. Det brukar bara oemotståndligt.

Kul med fåglarna annars. De känner igen en på gången! Tidigare vintrar har de mött mig i trappan till parkeringen efter det att jag utfordrat dem regelbundet i några veckor. När andra grannar passerar, stannar de kvar i buskaget. När jag har kommit, har hela gänget hoppat fram till sin matningssten! Himla roligt att betrakta.
Tommy
CITAT (Sylvia @ 12-11-2002, 17:34)
CITAT (Tommy @ 12-11-2002, 12:45)

Våra heter alltså Kalle, alla "killarna", alla tjejerna heter däremot Kallina!!
Kul med R1 och R2!! Sett för många Stjärnornas krig, kanske?

Snarare för mycket Bananer i pyjamas tongue.gif
Helen i Skåne
Jag har sett en idag! wub.gif
Han åt av äpplet och jag hoppas han kommit för att stanna. Blev ett himla liv när några mesar närmade sig HANS äpple. Kände genast igen ljudet av råskäll eller heter det råkvitter? laugh.gif Strunt samma, glad blev jag!

Helen i Skåne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon