Full version: Apelsinträd i kris
Digger
Hjälp! Ett litet apelsinträd drygt 1m högt har tyvärr lidit brist på vatten och torkat i två veckor. Alla blad har vissnat och nu finns bara en stam med bladlösa grenar sad.gif Vissa grenar har torkat men huvudstammen och de flesta grenar verkar vara gröna och fräscha och jag tycker mig se spår av små skott i grenklykorna. Finns det någon chans för trädet att överleva? Det har vuxit upp från en kärna och har nog 10 år på nacken.
Alexander-VG-zon3
plantera om å börja vattna försitigt å sen öka steg vis sätt den i skugga så dne kna repa sig . duscha en gäran om du har den inne annars sätt ut den i nord så fixar naturen det bara du vattnar den å sen stegvis mer .
ingen frost om du tar ut den
kristerh
Ingen vits att ställa den i skugga om den inte har några blad som kan bli brända wink.gif men ut med den, jag skulle nog vattna den ordentligt och seddan vänta med nästa vattning tills den torkar upp.
krister
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 17-07-2006, 12:04)
Ingen vits att ställa den i skugga om den inte har några blad som kan bli brända wink.gif men ut med den, jag skulle nog vattna den ordentligt och seddan vänta med nästa vattning tills den torkar upp.
krister

nej men dom nya bladen bler ju brända . ingen vits med att låta dom nya bladen dö å plus ställer man den i solen så bler det varmnt för den .

så ställ den i nord sida där den i lung å ro kan få utveckla nya blad i den svala å fuktiga omgivnigen . ställer du den i solen så kommer säkert eventuellt nya blad bli solskade och även så kankse måste den ha en påfrestande miljö om man inte kan vattna den alltid plus även väldigt varmnt och låg fukt
kristerh
Anledningen till att blad blir solbrända när man tar ut dem är att de inte är vana med solen, däremot de nya bladen som kommer tål solen så det är ingen fara, och då menar jag helt nya blad som kommer efter att plantan ställts i solen.
krister
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 17-07-2006, 12:16)
Anledningen till att blad blir solbrända när man tar ut dem är att de inte är vana med solen, däremot de nya bladen som kommer tål solen så det är ingen fara, och då menar jag helt nya blad som kommer efter att plantan ställts i solen.
krister

jo det vet jag med men plantan är i så dåligt skik säkert redan så bladen kommer ändå kankse bli brända .
men jag tycker dte är smartare att sätta den i en miljö där dne inte är påfrestande för den . sätta ut den direkt nu i värmen å solen å med lågfukt just där solen steker och där dne torrar upp snabbare är inget jga skulle rekomendera .
solen å varmnt är bra för citrusar som är välmående
men denna behöver en tid där den kan återhämnta sig från torkan m.m. å få fram nya blad där fukten å naturen kan hjälpa till på bästa sätt .
senn är dte ju inte säkert bladne bler alls brända i solen men varför riskera nåt
Digger
Hm, jag har ställt ut den nu så den står i mestadels skugga . Ska se till att den får vatten så fort som jorden torkar. Vi får se vad som händer, får återkomma med rapporter om hur det utvecklar sig. Det är väl förresten ingen mening med att vattna med näring nu?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Digger @ 17-07-2006, 20:04)
Hm, jag har ställt ut den nu så den står i mestadels skugga . Ska se till att den får vatten så fort som jorden torkar. Vi får se vad som händer, får återkomma med rapporter om hur det utvecklar sig. Det är väl förresten ingen mening med att vattna med näring nu?

ingen näring låt den inte torka ut allt för mycket . en torka å den kan dö där av inte sätta den i solen om man nu är borta elelr skulle glömma . för har dne nu börjat skapa nya blad mm. å sen om den får en torka lång elelr kkort kvitar så får dne börja om å till å med dö

lycka till med den å hoppas den repar sig
Digger
Nyheter!! Apelsinträdet har tagit sig! Den fick stå utomhus i skugga med försiktig vattning och nu har det kommit ut massor av nya blad, en del är redan stora! Några grenar vissnade direkt vid torkan men alla grenar som klarade sig har fått nya blad, det är nästan fler blad nu än förut och det kommer massor av nya skott i toppen! Nu står den inomhus i sol och ordentlig värme nu när det är så varmt och den verkar trivas och allt är frid och fröjd igen!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tusen tack för alla tips!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Digger @ 09-08-2006, 21:16)
Nu står den inomhus i sol och ordentlig värme nu när det är så varmt och den verkar trivas och allt är frid och fröjd igen!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tusen tack för alla tips!

men om du vill kan du ha den ute hela sommaren å hösten så länge det är över 0c wub.gif
Digger
CITAT (flaxss @ 09-08-2006, 22:06)
men om du vill  kan du ha den ute hela sommaren å hösten så  länge det är över 0c  :wub:

Jag är lite tveksam till att ha den ute när det börjar bli lite kallare för sen måste jag ju ta in den innan frosten och då får den väl en värmechock då? Den ser ju ut att trivas i värmen så den får nog stå kvar där! Man ska väl egentligen ha den lite svalare på vintern men jag har inget sånt ställe att ha den på tyvärr.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Digger @ 10-08-2006, 20:37)
CITAT (flaxss @ 09-08-2006, 22:06)
men om du vill  kan du ha den ute hela sommaren å hösten så  länge det är över 0c  :wub:

Jag är lite tveksam till att ha den ute när det börjar bli lite kallare för sen måste jag ju ta in den innan frosten och då får den väl en värmechock då? Den ser ju ut att trivas i värmen så den får nog stå kvar där! Man ska väl egentligen ha den lite svalare på vintern men jag har inget sånt ställe att ha den på tyvärr.

igentligen ska man ha dom ute tills ca det bler runt +5c 0c sen sätta den i +10c .
fast det bler ju inte höst i morron dargarna är än varma .
men du kna ju sen vänja tillbaka den igenom att ha den inne på dagen sen ute på natten sen kankse sätta den i ett rum där du kna ha föntret öppet eller sätta den vid en dörr . så har den så i en vecka sen sätt den på sinplats dne ska vara inne
Digger
Tänkte bara meddela att trädet verkar klara sig! Det har kommit nya blad överallt och nu står det här och trivs igen! Fantastiskt vilken kraft det finns i växter ändå! biggrin.gif
Lady Hamilton
Vad kul! smile.gif Lycka till även i fortsättningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon