Full version: Vattnar helt fel...
Zeeker
Jag har precis blivit med trädgård och funnit nöjet att odla lite.
Jag har därför åkt och inhandlat diverse växter och planterat i kruka och balkonglåda. Jag lyckas dock döda det mesta genom att vattna för mycket eller för lite.

Kan ni hjälpa mig, hur ska jag göra?
Några krukor som är mer lämpade än andra?
Extra tåliga växter?

Tack på förhand.
/Kim
Alexander-VG-zon3
jag har lerkrukor
lerkruka=vattna lite mer
plastkruka=vattna mindre
en del växter gillar torka upp lite inann man vattnar igen då gör man så att man vattnar rejält sen så varje da känner man på jorden på ytan .
är ytan torr å hård å smulig så trycker du ner fingert i jorden för att känne längre ner är där fuktigt låt bli är där tortt vattna sen räkna i 10sek .

hppas detta kna hjälpa
Ophelia
Ett tips: Skaffa självbevattnande krukor smile.gif smile.gif smile.gif

Jag som är slö av naturen har sådana på min balkong, det är en gudagåva. Älskar mina lådor (och växterna älskar mig) wub.gif
noora
Mina knep:

Om växten börjar sloka: vattna, men inte dränka (väldigt få växter gillar att dränkas). För en normalstor krukväxt räcker oftast 1-2 dl vatten för att rädda växten, större växter kan givetvis ta mer. Vattna hellre lite två dagar i rad än mycket på en gång.

Innan man vattnar: är jorden fuktig på ytan så ska det inte vattnas än. Om ytan är torr, stick ner fingret en cm i jorden. Är det fuktigt en bit ner behöver man inte vattna än (om det inte är en växt som är extremt vattenkrävande, men såna brukar sortera bort sig själva via naturligt urval hos mig), eller i alla fall inte så mycket.

Om jorden har torkat helt och inte vill suga upp vatten: häll en liten gnutta diskmedel eller såpa i vattnet som du ska vattna med, och vattna väldigt lite i taget.
kristerh
CITAT (noora @ 18-07-2006, 12:00)
Mina knep:

Om växten börjar sloka: vattna, men inte dränka (väldigt få växter gillar att dränkas). För en normalstor krukväxt räcker oftast 1-2 dl vatten för att rädda växten, större växter kan givetvis ta mer. Vattna hellre lite två dagar i rad än mycket på en gång.

Tänk att jag gör tvärtom wink.gif om en av mina växter är snustorr, häller jag på ordentligt med vatten, så mycket att det porlar ut i botten, finns det fat så låter jag det ligga på fatet ett tag så plantan kan suga i sig ordentligt , sedan häller jag ut överskottet. Då räcker det ett par dagar wink.gif sedan är det dags igen, min erfarenhet är att de växer dåligt om de är halvtorra hela tiden wink.gif
sedan finns ju undantag förståss,
krister
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 18-07-2006, 12:15)
CITAT (noora @ 18-07-2006, 12:00)
Mina knep:

Tänk att jag gör tvärtom wink.gif om en av mina växter är snustorr, häller jag på ordentligt med vatten, så mycket att det porlar ut i botten, finns det fat så låter jag det ligga på fatet ett tag så plantan kan suga i sig ordentligt , sedan häller jag ut överskottet. Då räcker det ett par dagar wink.gif sedan är det dags igen, min erfarenhet är att de växer dåligt om de är halvtorra hela tiden wink.gif
sedan finns ju undantag förståss,
krister

så gör jag med om en är utorkad eller så doppar jag den i en hink eller vattnar mycket å låter det vara kvar i fatet å sen väntar en timme å tar veck
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon