|
Vad har denna vackra tistel för namn? 
Ser inte ut som någon tistel, snarare en Martorn.
Alpmartorn, Erngyngium Alpinum Den är helt underbar!
CITAT (Boxer @ 16-07-2006, 21:52) Alpmartorn, Erngyngium Alpinum Den är helt underbar!  mmm, speciellt Blue star  Jag har ännu inte lyckats med att fröså den, undrar vad jag gör fel...
Tack för namnet. Den är mycket vacker.
kerstin z5-6
16-07-2006, 21:00
Eryngium -Blue star  Ingen stratifiering och tååålamod behövs 
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-07-2006, 22:00) Blue star  Ingen stratifiering och tååålamod behövs   Tack Kerstin!  Det är alltså där jag brister... tååååålamod är inte min starkaste sida...
Köpte en påse frö förra året, bara några få plantor kom upp och EN!! klarade vintern.
malin72
16-07-2006, 22:44
kerstin z5-6
17-07-2006, 19:40
malin72
17-07-2006, 21:55
kerstin z5-6
17-07-2006, 22:24
tja jag kan ju ta frö  Jo den finns att handla på vanliga ställen
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-07-2006, 22:00) Eryngium -Blue star  Ingen stratifiering och tååålamod behövs  Gäller samma sak för Silvermartorn, Eryngium giganteum? För mig kom ingen sådan upp!
kerstin z5-6
18-07-2006, 13:10
ja, men de brukar inte ta skada om de kyls heller -ibland är fröna helt enkelt inte bra
malin72
18-07-2006, 13:22
Kerstin då ska jag försöka komma ihåg det sen när det är dags att byta, köpa fröer då
kerstin z5-6
18-07-2006, 13:28
ok
"After this cooling period the sowing may not be immediately exposed to high temperatures. The most effective temperatures are between +5 to 12°C (41 to 54°F), even if germination has started. "Jag förstod inte riktigt det här  : Efter köldbehandlig ska man inte genast utsätta sådden för höga temperaturer. Effektivaste tempen är mellan +5 till 12 gr, även om fröna börjat gro. Ja ha, efter 4-6 veckor ute i kylan ska man ställa den i kylskåpet/svalskåpet då? Gror fröna i mörkret där inne.?Eller ska jag göra som med bergvallmon, ha sådden i kylskåpet på nätterna och under lysrören på dagarna? Jag har redan beställningslistan till Jelitto klar (preliminärt) /Anki
CITAT (Anki V @ 19-07-2006, 18:45) "After this cooling period the sowing may not be immediately exposed to high temperatures. The most effective temperatures are between +5 to 12°C (41 to 54°F), even if germination has started. "Jag förstod inte riktigt det här  : Efter köldbehandlig ska man inte genast utsätta sådden för höga temperaturer. Effektivaste tempen är mellan +5 till 12 gr, även om fröna börjat gro. Ja ha, efter 4-6 veckor ute i kylan ska man ställa den i kylskåpet/svalskåpet då? Gror fröna i mörkret där inne.?Eller ska jag göra som med bergvallmon, ha sådden i kylskåpet på nätterna och under lysrören på dagarna? Jag har redan beställningslistan till Jelitto klar (preliminärt) :lol: :lol: :lol: :lol: /Anki Jag lyfter upp den här tråden eftersom jag tänker beställa från Jelitto till hösten och den här "tisteln"  står på beställningslistan, men hur gör man Jag har inget bra utrymme mellan ute och inne /Anki
Jag undrar jag om inte utomhussådd till våren vore det bästa... så tror jag att jag skulle ha gjort om jag hade tänkt göra ett till såddförsök - vilket jag troligen inte har tänkt eftersom jag fick tag på fina plantor när jag var på en endags trädgårdsresa till Finland igår.
Lyckans ost  /Anki
kerstin z5-6
23-07-2006, 21:10
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2006, 22:10) Om vi talar eryngium brukar jag snöra ut dem i 4v och sen direkt i + 25 under rören -de gror bra men oregelbundet nema problema .. Är du inte liiiite tidig nu ?? med listan ?  :D :D :D Tack då vågar jag beställa  Den är ju urtjusig. Jag blir så "impad", är det något sorts frö du inte förökt att så? Och vadå tidig???? Det är väl nu man har som mest klart för sig var det finns hål i rabatterna och vad man behöver komplettera med  . Listan är naturligtvis väldigt preliminär och kommer att revideras många ggr än /Anki
kerstin z5-6
24-07-2006, 18:51
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|