Full version: Vad heter tisteln?
tavvas
Vad har denna vackra tistel för namn?
Betty
Ser inte ut som någon tistel, snarare en Martorn.
Boxer
Alpmartorn, Erngyngium Alpinum

Den är helt underbar! wub.gif
Betty
CITAT (Boxer @ 16-07-2006, 21:52)
Alpmartorn, Erngyngium Alpinum

Den är helt underbar! wub.gif

mmm, speciellt Blue star
Jag har ännu inte lyckats med att fröså den, undrar vad jag gör fel...
tavvas
Tack för namnet. Den är mycket vacker.
kerstin z5-6
Eryngium -Blue star smile.gif
Ingen stratifiering och tååålamod behövs smile.gif
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-07-2006, 22:00)
Blue star smile.gif

Tack Kerstin! smile.gif Det är alltså där jag brister... tååååålamod är inte min starkaste sida... rolleyes.gif
Boxer
Köpte en påse frö förra året, bara några få plantor kom upp och EN!! klarade vintern. wub.gif
malin72
ahhhhh sån vill jag ha men oj oj man måste ha tålamod laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag som vill kunna visa mitt resultat direkt och njuta... måste lära mig "den som väntar på något gott".....
kan den finnas att köpa (färdig) unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Ja , men det var väl du som skulle börja så själv ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Den är inte alls så svår smile.gif
Jättevacker till rosor -fin i halvskugga o kräver inte alls torrt läge som många tror -där blir den brunblå blink.gif
malin72
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jo det var ju sant men får man tålamodet på köpet då?????
sår man den på våren inne då eller hur går det till??? och finns den att handla på vanliga ställen unsure.gif
kerstin z5-6
tja jag kan ju ta frö smile.gif Jo den finns att handla på vanliga ställen smile.gif
Boxer
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-07-2006, 22:00)
Eryngium -Blue star smile.gif

Gäller samma sak för Silvermartorn, Eryngium giganteum? För mig kom ingen sådan upp! sad.gif
kerstin z5-6
ja, men de brukar inte ta skada om de kyls heller -ibland är fröna helt enkelt inte bra
malin72
Kerstin då ska jag försöka komma ihåg det sen när det är dags att byta, köpa fröer då tongue.gif
kerstin z5-6
ok smile.gif
Anki V
"After this cooling period the sowing may not be immediately exposed to high temperatures. The most effective temperatures are between +5 to 12°C (41 to 54°F), even if germination has started. "

Jag förstod inte riktigt det här sad.gif : Efter köldbehandlig ska man inte genast utsätta sådden för höga temperaturer. Effektivaste tempen är mellan +5 till 12 gr, även om fröna börjat gro.

Ja ha, efter 4-6 veckor ute i kylan ska man ställa den i kylskåpet/svalskåpet då? Gror fröna i mörkret där inne.?Eller ska jag göra som med bergvallmon, ha sådden i kylskåpet på nätterna och under lysrören på dagarna?

Jag har redan beställningslistan till Jelitto klar (preliminärt) laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki
Anki V
CITAT (Anki V @ 19-07-2006, 18:45)
"After this cooling period the sowing may not be immediately exposed to high temperatures. The most effective temperatures are between +5 to 12°C (41 to 54°F), even if germination has started. "

Jag förstod inte riktigt det här sad.gif  : Efter köldbehandlig ska man inte genast utsätta sådden för höga temperaturer. Effektivaste tempen är mellan +5 till 12 gr, även om fröna börjat gro.

Ja ha, efter 4-6 veckor ute i kylan ska man ställa den i kylskåpet/svalskåpet då? Gror fröna i mörkret där inne.?Eller ska jag göra som med bergvallmon, ha sådden i kylskåpet på nätterna och under lysrören på dagarna?

Jag har redan beställningslistan till Jelitto klar (preliminärt)  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
/Anki

Jag lyfter upp den här tråden eftersom jag tänker beställa från Jelitto till hösten och den här "tisteln" laugh.gif står på beställningslistan, men hur gör man blink.gif

Jag har inget bra utrymme mellan ute och inne unsure.gif

/Anki
Betty
Jag undrar jag om inte utomhussådd till våren vore det bästa... så tror jag att jag skulle ha gjort om jag hade tänkt göra ett till såddförsök - vilket jag troligen inte har tänkt eftersom jag fick tag på fina plantor när jag var på en endags trädgårdsresa till Finland igår. smile.gif
Anki V
Lyckans ost wub.gif wub.gif /Anki
kerstin z5-6
Om vi talar eryngium brukar jag snöra ut dem i 4v och sen direkt i + 25 under rören -de gror bra men oregelbundet nema problema ..

Är du inte liiiite tidig nu ?? med listan ? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ska jag vara helt ärlig har jag faktiskt fått upp en hel del före kylning med -särskilt med färska frö - smile.gif smile.gif
Detta är ingen bergvallmopjollerplanta smile.gif
Men sätter man dem i halvskugga blir de klart snyggast -detta är en 1 planta
smile.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2006, 22:10)
Om vi talar eryngium brukar jag snöra ut dem i 4v och sen direkt i + 25 under rören -de gror bra men oregelbundet nema problema ..

Är du inte liiiite tidig nu ?? med listan ? biggrin.gif  :D  :D  :D

Tack då vågar jag beställa laugh.gif laugh.gif Den är ju urtjusig.

Jag blir så "impad", är det något sorts frö du inte förökt att så?

Och vadå tidig???? Det är väl nu man har som mest klart för sig var det finns hål i rabatterna och vad man behöver komplettera med biggrin.gif.

Listan är naturligtvis väldigt preliminär och kommer att revideras många ggr än tongue.gif tongue.gif

/Anki
kerstin z5-6
woohohooo laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jodå kokosnöt har jag aldrig prövat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon