Gossen Ruda
I lördags kväll när jag var på väg ner till min lilla badstrand, kan ni gissa vad jag mötte då?

Jo, en illegal spansk brun mollusk-invandrare. sad.gif mad.gif

Och vi som har klarat oss fram till nu. Dom finns där vi parkerar våra bilar men det är över 1/2 km skogsstig dit. Jag har sett en halvvägs men den blev omedelbart platt. Den jag såg nu blev snabbt tredelad sen jag hämtat sekatören. Stampar inte på sniglar barfota. rolleyes.gif

Hoppas bara att det var en ensam rackare som på något sätt fått lift. Den var ännu inte så stor att den kunde ha lagt ägg.
Betty
Tycker att det är helt i sin ordning att dra några osande eder om man stöter på nåt så läbbigt i sin trädgårds närhet... Det är väl bara en tidsfråga innan de äcklena smyger ner i nån kruka och liftar hit upp till Norrland med. med så milda vintrar som vi har nu för tiden så lär de nog överleva vintrarna med... mad.gif sad.gif
Gossen Ruda
Närhet och närhet, 3 meter från mitt trädgårdsland!
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2006, 22:04)
Närhet och närhet, 3 meter från mitt trädgårdsland!

Ryyyyyser!!! ohmy.gif
Piccante
Usch då, spanska vandal mollusker i antågande är inte kul. Sniglar går inte speciellt många meter i livet. De sprider sig effektivast genom att äggen transporteras i väg. Kolla skorna så du inte gick i några ägg och fick med något hem. Vuxna sniglar går ju att stoppa på tidigt stadie om de inte är så många men får man med sig ägg så är det jobbigt, de märks ju inte alltid.
kristerh
Dessvärre är det nog så att om du har dem så nära så har du dem snart i din trädgård sad.gif de sprider sig som en löpeld, speciellt om det är regnigt o fuktigt ute, och det tråkiga är att har du sett en så finns det fler wink.gif
krister
Monarda
Jag undrar hur långt upp i landet dom kommit? Jag har inte hört någon här i närheten som drabbats, d v s södra Dalarna. Jag tycker det räcker med dom inhemska sniglarna, men det är väl bara en tidsfråga innan spanjorerna väller in. sad.gif
Tezzla
CITAT (Leocarpus @ 16-07-2006, 22:16)
Kolla skorna så du inte gick i några ägg och fick med något hem.

Hur ser äggen ut? Stora? Små? Runda? Avlånga? Ljusa? Mörka?
Piccante
Hur ser äggen ut? Stora? Små? Runda? Avlånga? Ljusa? Mörka?

Ingen aning faktiskt, lyckligtvis har jag dem på behörigt avstånd ännu så jag har inte sett några ägg. Men jag har hört att ägg är den effektivaste spridningen. Tyvärr sprids sniglarna ofta helt ovetande när folk flyttar plantor och jord. Jag fick lite panik förra året när jag råkade cykla över några misstänkta mördarsniglar här i samhället. Jag var rädd att de hade ynglat av sig i gräset och sedan cyklade jag till mina föräldrar vilka bor i ett snigelfritt område.
Gossen Ruda
Äggen är ca 4 mm, runda, lite halvgenomskinligt gulvita. Läggs alltid på undanskymda ställen som under stenar, plankor mm. Ingen risk att dom fastnar direkt men dom är lätta att få med sig av misstag. Småsniglar är ännu värre för dom kan finnas överallt.
Gillan
Självklart måste man få " svära " av sig om man möter såna
marodörer!

Själv tillhör jag de "lyckligt " lottade som "bara " har sork
som äter upp allt som kommer i deras väg blink.gif

Hur tror du jag låter när jag varteviga år får gräva om
rabatterna och sätta nytt.

Då låter det inte bara Satan, Satan........inte mad.gif

Men sen vi börjat " sorkarmera " rabatterna börjar det bli
bättre ( tror vi ).
Tesa
...spanska armadan har landstigit på Rudas strand...till kanonerna..eller sekatörerna menar jag.. tongue.gif

..jag som även mördar en massa andra arter i rena skräcken..
Gossen Ruda
CITAT (Tesa @ 18-07-2006, 12:23)
...spanska armadan har landstigit på Rudas strand...till kanonerna..eller sekatörerna menar jag.. tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fast jag har inte sett nån hel armada än men dom kanske väntar på rätt tillfälle.
Zinna
Alltså, jag vet inget alls om sniglar.... men vill bara säga att det känns så befriande skönt att veta, det där som du säger.... att det aldrig är för sent att ge upp, menar jag biggrin.gif rolleyes.gif
Tapio
Halaj!

Tog en promenad i Ryaskogen idag. Såg mördarsniglar! Många också!
Min fråga är: hur satan har de hamnat där?
De måste ju nästan ha planterats dit!

För de som inte bor i Göteborg kan jag berätta att Ryaskogen är ett naturreservat. Det är omringat av vatten (Göta älv) och blytung industri (raffinaderier och annat) åt alla håll.
Det känns otänkbart att de har krälat dit för egen maskin.

//T
pialotta
samma här! f*n - f*n - f*n mad.gif
jag har dem på mina nya gladiolus - knölarna köpte jag tidigt i våras från en firma som har samma namn som detta forum (törs inte skriva ut namnet då åker jag väl på däng hehe).
Sniglarna måste ha kommit med köpet, som ägg, -snacka om bonus!

Ännu är de inte så många o inte så långa med herreminje vilket segt slem! Jag tog dem i handen, fem stycken, och höll på att aldrig bli av med slemmet, det var rotborste och tvål TRE ggr efteråt.

wacko.gif
Tesa
CITAT (Tapio @ 27-07-2006, 01:27)
Halaj!

För de som inte bor i Göteborg kan jag berätta att Ryaskogen är ett naturreservat. Det är omringat av vatten (Göta älv) och blytung industri (raffinaderier och annat) åt alla håll.

//T

Ägg på skosulor är ett sätt...
Gossen Ruda
I helgen mötte jag en till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den mötte sin baneman med en sekatör. Tycks vara lokalt angrepp för det var bara tre meter från den förra. Nu blir det inköp av största förpackningen snigelgift.
Tesa
Se där...den första var bara spanare...och tog du död på den så får dom ju skicka en till..men snart stormar dom ändå...vääänta bara.. unsure.gif
Gossen Ruda
Tackar för dom uppmuntrande orden. tongue.gif
Bee
CITAT (Tapio @ 27-07-2006, 01:27)
Halaj!

//T

I Ryaskogen! Då är det väl ngn käck nisse västerifrån som dumpat sitt trädgårdsavfall där i skymningen mad.gif

Det tristaste med dom eländiga äcklen är att dom förstört det goa med att gå omkring barfota i daggfuktigt gräs sad.gif

JAG TYCKER INTE OM DOM!! (avsiktliga versaler)

Lyckliga ni som ännu inte har behövt träffa dom.
Whiskuchi
CITAT (Bee @ 08-08-2006, 16:23)
Det tristaste med dom eländiga äcklen är att dom förstört det goa med att gå omkring barfota i daggfuktigt gräs sad.gif

I torrt gräs också *ryyyys*
Trampade på en förra sommaren när jag knallade omkring barfota, känslan av snigel som sipprar upp mellan tårna är INGET jag vill känna igen mad.gif
Lena Fransson
Hej
jag har köpt blå små pellets utan namn från vår lokale grönskashandlare på torget. Han importerar de från Tyskland. Man lägger ut pellets där man sett sniglar, de äter och dör. Du skall lägga det där du har sniglarna inte som skydd där du inte vill ha dem, eftersom de locks av de blå. Oerhört effektivt!
Lycka till!
En liten tröst i eländet kan vara att jag räknade till över 500 sniglar en försommarkväll på och runt tomten och häromkvällen kunde vi räkna till 20!
Lena
Anki.P
Hej. Ja jag hade också väldigt gott om dessa småjävlar! mad.gif Ett tips. Ta med ett paket vanligt salt ut och strö lite grann på ALLA bruna sniglar ni ser, då dör dom på stört, dom slemmar ihjäl sig. Det bästa med salta dom är att andra sniglar inte kan äta dom och på så sätt få ny näring. Dom blir små hårda klumpar med lite slem på. Sen kan man gå med en hundbajspåse och plocka upp dom dagen efter. Mina har helt klart minskat i antal, gör detta så fort jag ser 1 enda, då patrullerar jag tomten med salt och gärna lite på vägarna omkring när jag ändå är ute med hunden. smile.gif Prova vettja, ha alltid lite salt med så blir det i alla fall bättre.
Lilla My
En stor nackdel med att salta ihjäl sniglarna är att saltet även tar kål på gräs och växter... Fick väldigt många gula fläckar på gräsmattan när jag körde med salt! Numer plockar jag med tång och ger dem ett hett bad istället + "Snigelfritt". Dessa metoder (+torkan i år?) verkar ha hjälpt skapligt i alla fall...
Anki.P
Japp det stämmer att gräset blir gult eller dör lite så det måste man ju tänka på. smile.gif Men allt dör ju med sniglarna med, så man får väl ta det som blir bäst. Hett bad lät ju lysande rolleyes.gif
Whiskuchi
CITAT (Anki.P @ 09-08-2006, 16:17)
strö lite grann på ALLA bruna sniglar ni ser, då dör dom på stört

Vet man att de dör direkt? Annars tycker jag det är elakt (ja, jag har mördarsniglar, och ja - jag avskyr dem. Men jag vill inte plåga dem till döds ändå)
Anki.P
Dom dör inom 30 sek (rör sig inte mer), jag har kollat. Hett bad kanske är snällare, men det måste vara hårfint. unsure.gif
Britt-Marie i Bohuslän
Bruningarna ser att dö, de skummar och man går därifrån med ett nöjt men äcklat flin.
Verkligheten är att de skummar av sig saltet - det tar ett tag - sedan är de på G igen.
Klipp itu dem, eller som vi som lessnat efter 6 års jagande. Ut med gift, dyrt men vad 17 gör man?
Anki.P
Jo dom dör, jag hittar dom svarta och ihopskrumpna. Men man måste ju strö på salt på hela snigeln annars kanske den kan slemma av sig och fara vidare. Men mina är tvärdöda wink.gif Jag plockar upp dom efterhand dagen efter med hundlortpåse.
Airamya
CITAT (Monarda @ 18-07-2006, 00:37)
Jag undrar hur långt upp i landet dom kommit? Jag har inte hört någon här i närheten som drabbats, d v s södra Dalarna. Jag tycker det räcker med dom inhemska sniglarna, men det är väl bara en tidsfråga innan spanjorerna väller in. sad.gif

Suck o ack ja, denna slemmiga armé... Här nere i Kinnatrakten strax söder om Borås har de ett högkvarter men jag såg förra sommaren (när jag var på besök i min gamla hembygd, strax utanför Borlänge - Norbo vid Ulvshyttan närmare bestämt, södra Dalarna) en o annan desertör av spanskt snitt och suckade djupt. Jaha, så har de hittat hit också, tänkte jag då.
Det var ingen armada men det är nog bara en tidsfråga antar jag.
Ramoth
När vi bodde i villaområde hade vi ett minielstänglsel runt tomten för att hålla våra chihuahuor kvar på gräsmattan.
Om man sänker eltrådarna marginellt så kommer de i snigelhöjd istället för i chihuahuahöjd. När de sedan kryper in i tråden - fuktiga och slemiga och motagliga för elektiskt ström - smeck ! He he he mad.gif

Köpte nyligen en bok - Våra vilda grannar - som är fyllt av tips på hur man ska få vilda djur att trivas i sin trädgård - men för mördarsnigel fanns beskrivet inte bara hur den såg ut och var den trivdes utan också hur man dödade den.
"Stackars" små sniglar. Ingen verkar gilla dem. Vaaad kaaan det berooo på? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon