|
Full version: Kroppsspråk
forget-me-not
16-07-2006, 21:26
Kroppsspråket är något jag skulle vilja lära mig mer om och därför undrar jag om det finns någon som kan tipsa om sajter, böcker eller annat där man kan lära sig mer om detta.
forget-me-not
17-07-2006, 06:15
Tack, men det kändes inte som om någon av de länkarna var speciellt seriösa när jag läste på dem.
BBC-artikelannan artikelHela böcker har jag inget tips på, men kolla socialpsykologi-böcker på bibliotek/högskolebibliotek. De kan innehålla kapitel om kroppsspråket.
Hannele
21-07-2006, 16:50
Inom teater finns det mycket utbildning om kroppssråk. Finns massa kurser och föreningar.
Diabolique
22-07-2006, 12:46
"Konsten att flirta" finns det en bok som heter, och den innehåller en massa matnyttiga tips för att tolka och göra sig förstådd med kroppsspråket.  Fast den är egentligen äckligt amerikanskt könsstereotyp i sin skildring av män och kvinnor, och hävdar bland annat att män inte kan sitta med benen i kors eftersom de har något i vägen... Men men, den kan vara intressant i alla fall.
gammelnalle
22-07-2006, 18:35
har i min hylla 2 böcker om kroppsspråk..(men jag hittar bara den ena)
Julius Fast : Kroppsspråket Forum ISBN 91-37-08291-4
Enl mina understrykningar/anteckningar i boken så var den intressant... främst att man inte skall tro på allt... DELS kan man, medvetet, ljuga med sitt kroppsspråk och sen är det faktiskt så att det beror på VAR i världen man befinner sig....
så läs gärna...men var kritisk och tro inte på allt... för det finns alltid undantag.
b
Blomstertanten
22-07-2006, 18:37
CITAT (gammelnalle @ 22-07-2006, 19:35) så läs gärna...men var kritisk och tro inte på allt... för det finns alltid undantag.
b Är det inte undantaget som bekräftar regeln ?
Ophelia
22-07-2006, 21:12
CITAT (forget-me-not @ 16-07-2006, 22:26) Kroppsspråket är något jag skulle vilja lära mig mer om och därför undrar jag om det finns någon som kan tipsa om sajter, böcker eller annat där man kan lära sig mer om detta. Kurs i socialpsykologi kan ge en intressanta tankar gällande kroppspråk. Har du möjlihet att haka på en kurs så rekommenderar jag det varmt
forget-me-not
22-07-2006, 22:54
CITAT (Ophelia @ 22-07-2006, 22:12) Kurs i socialpsykologi kan ge en intressanta tankar gällande kroppspråk. Har du möjlihet att haka på en kurs så rekommenderar jag det varmt :) Jag får nog inte läsa några kurser eftersom jag har sjukersättning. Annars har just socialpsykologi varit något jag länge tyckt varit intressant. Jag får nog hålla mig till böcker. Ska gå till biblioteket nästa vecka och se vad de har för något.
Ophelia
23-07-2006, 07:40
CITAT (forget-me-not @ 22-07-2006, 23:54) CITAT (Ophelia @ 22-07-2006, 22:12) Kurs i socialpsykologi kan ge en intressanta tankar gällande kroppspråk. Har du möjlihet att haka på en kurs så rekommenderar jag det varmt  Jag får nog inte läsa några kurser eftersom jag har sjukersättning. Annars har just socialpsykologi varit något jag länge tyckt varit intressant. Jag får nog hålla mig till böcker. Ska gå till biblioteket nästa vecka och se vad de har för något.  Tja...du har ju något som kallas för "åttondelen" (om du har hel SA). Tror knappast att du läser socialpsykologi mer än 5 tim/vecka, många av kurserna går på delfart. Ta ett snack med din handläggare på Fk så ska du se.
Diabolique
25-07-2006, 07:13
CITAT (Ophelia @ 23-07-2006, 08:40) CITAT (forget-me-not @ 22-07-2006, 23:54) CITAT (Ophelia @ 22-07-2006, 22:12) Kurs i socialpsykologi kan ge en intressanta tankar gällande kroppspråk. Har du möjlihet att haka på en kurs så rekommenderar jag det varmt  Jag får nog inte läsa några kurser eftersom jag har sjukersättning. Annars har just socialpsykologi varit något jag länge tyckt varit intressant. Jag får nog hålla mig till böcker. Ska gå till biblioteket nästa vecka och se vad de har för något.  Tja...du har ju något som kallas för "åttondelen" (om du har hel SA). Tror knappast att du läser socialpsykologi mer än 5 tim/vecka, många av kurserna går på delfart. Ta ett snack med din handläggare på Fk så ska du se. Jag sommarjobbar just nu på Försäkringskassan och kan intyga att även om man har hel sjukersättning (före detta förtidspension), så har man rätt att utnyttja en liten arbetsförmåga, som ryms inom åttondelen av en arbetsförmåga. Dvs 5 timmar i veckan. Man har till och med rätt till hel sjukersättning om man får lön för detta arbete. Men det är många som är rädda för att bli ifrågasatta, särskillt eftersom Försäkringskassan har tvingats bli hårdare i sia bedömningar. Och många upplever det som att de blir ifrågasatta av sina vänner/grannar bara för att de påtar i trädgården ett par timmar i veckan.
Anki på Öland
25-07-2006, 20:08
Hur är det när man är halft sjukskriven (på väg att omvandlas till sjukersättning) får man jobba över någon timme ibland då?? Har hittills sagt nej till all övertid men har undrat om man kan ta någon timme ibland. Anki
Diabolique
26-07-2006, 07:25
CITAT (Anki på Öland @ 25-07-2006, 21:08) Hur är det när man är halft sjukskriven (på väg att omvandlas till sjukersättning) får man jobba över någon timme ibland då?? Har hittills sagt nej till all övertid men har undrat om man kan ta någon timme ibland. Anki Det vet jag faktiskt inte så mycket om. Men någon timme här och där är inte så farligt. Bara det inte är varje vecka varje månad. I förlängingen kan det i så fall också leda till att Försäkringskassan ifrågasätter din arbetsoförmåga. Men de kan de ju få för sig att göra i alla fall. Som sagt en timme här och där är inte så farligt, bara det inte är något som sätts i system. Men det är många som är livrädda att de ska få sjuppenningen/sjukersättningen indragen. Är du orolig så kan du prata med din handläggare.
CITAT (Diabolique @ 25-07-2006, 08:13) Och många upplever det som att de blir ifrågasatta av sina vänner/grannar bara för att de påtar i trädgården ett par timmar i veckan. Det där är verkligen sorgligt, när grannar och andra 'nyfikna' lägger sig i saker de kanske inte har en susning om. För många sjukskrivna eller 'förtidspensionerade' är ju trädgårdsarbete närmast att kalla för rehabilitering. Även om man exv har värk i axlar, rygg, knän, eller andra skäl till sjukskrivning, så har ju många personer dagar där kroppen funkar bättre. Och då är det givetvis utmärkt att använda den. Ibland i media uppmärksammas 'fusk', där uppenbart rätt friska personer ägnat sig åt att dra stockar i skogen veckor i sträck eller jobbat svart på nåt bygge i Norge. Men det är givetvis undantag. Jag tycker det är jättebra när folk påtar i trädgården, oavsett orsak, och hoppas att den här stigmatiseringen försvinner. Så att folk kan känna glädje i de dagar när kroppen fungerar, och glatt ägna sig åt rehabiliterande hobbyverksamhet. Vill gärna tillägga att man ska skita i vad grannen tycker, men förstår att det inte är så lätt. Underligt det där förresten, att så fort några fattiga 'myglar' med bidrag, då ska bidragen sänkas för alla för att motverka viljan att mygla. Men om någon rik myglar med skatt eller avgifter, då är det istället skatternas och avgifternas fel, och argumentet är då ofta att dessa borde minskas. Den fattige ska motiveras med piskan, och den rike med moroten. Underligt. Nåja, det är väl kanske en annan diskussion. (För ordningens skull så har jag själv aldrig varit sjukskriven etc, men känner folk som är det, och de känner sig uppenbarligen begränsade av vad "folk tycker och tänker". Och detta är ändå personer som i vanliga fall är starka nog att strunta i folks skvaller, men just när det gäller sjukskrivning etc så är det sociala trycket hårt)
Ophelia
26-07-2006, 16:11
Åttondelen gäller endast vid hel sjukersättning (sjukersättning räknas alltid i grunden utifrån en 40 tim/arbetsvecka). Inte vid sjukskrivning eller halv sjukersättning. Någon timme här eller där är inte alls bra för då har man ju mer arbetsförmåga än vad som påvisats och då kanske man för det första inte ska ha den ersättningsnivån man har i sjukpenning utan den ska då sänkas. Sedan kanske man ska höja sin sjukpeninggrundande inkomst då man kanske får betalt för de timmar man arbetar.
CITAT (Pirum @ 26-07-2006, 08:47) Underligt det där förresten, att så fort några fattiga 'myglar' med bidrag, då ska bidragen sänkas för alla för att motverka viljan att mygla. Men om någon rik myglar med skatt eller avgifter, då är det istället skatternas och avgifternas fel, och argumentet är då ofta att dessa borde minskas. Den fattige ska motiveras med piskan, och den rike med moroten. Underligt. Nåja, det är väl kanske en annan diskussion. Håller med till fullo. Men vi ska inte gå in mer på det.. Den här tråden ska ju handla om kroppsspråk.
Ophelia
26-07-2006, 17:22
....och det är jag jättedålig på att se när någon flirtar (om nu någon har gjort det)
forget-me-not
26-07-2006, 17:24
Jag var inne på biblioteket och lånade en bok idag. Valde en som var ganska så nyskriven. "Kroppsspråket" av Susan Quilliam.  Vad gäller en kurs i socialpsykologi så ska jag titta på det, men det blir aktuellt först till våren, ansökningarna till höstens kurser har redan gått ut.
Hör med högskolan ändå, det brukar gå att komma in på kurser om det inte är enormt många reserver. Några brukar ju alltid hoppa av osv. Är man villig att gå "oregistrerad" på de första veckornas föreläsningar så skadar det inte heller. (Är man inte redan registrerad på andra kurser på högskolan ifråga är det nog krångligare)
Tillägg : det jag menar är alltså inte att försöka smita före reserverna, utan att försöka hoppa på kursen när reserver redan kallats, det kan ändå bli platser över, speciellt på kurser som inte bygger på laborationer i datasalar etc.
forget-me-not
26-07-2006, 20:13
Tack Pirum. Men jag tror ändå jag väntar tills våren. Jag har en del andra aktiviteter planerade inför hösten och så är jag ju sjuk så jag ska inte "hitta på" för mycket på en gång, då blir det bara bakslag.
Det är sant, dessutom finns det ju en hel hoper regler som bestämmer vad man får göra eller inte. Har man a-kassa får man exv gå på bio varje dag om man vill och har råd, men man får inte gå en kvällskurs 1 kväll varannan vecka, för då står man inte till arbetsmarknadens förfogande, eller vad det heter.
forget-me-not
26-07-2006, 21:57
Jag menade alltså att det blir bakslag i min sjukdom. Fast det kanske du förstod.
Diabolique
27-07-2006, 08:57
CITAT (Ophelia @ 26-07-2006, 17:11) Åttondelen gäller endast vid hel sjukersättning (sjukersättning räknas alltid i grunden utifrån en 40 tim/arbetsvecka). Inte vid sjukskrivning eller halv sjukersättning. Någon timme här eller där är inte alls bra för då har man ju mer arbetsförmåga än vad som påvisats och då kanske man för det första inte ska ha den ersättningsnivån man har i sjukpenning utan den ska då sänkas. Sedan kanske man ska höja sin sjukpeninggrundande inkomst då man kanske får betalt för de timmar man arbetar. Ja, det stämmer att åttondelen endast gäller vid hel sjukersätning. Med någon timme här och där menar jag MYCKET mindre än 5 timmar i veckan. Inte ens 5 timmar i månaden. Det är också så att fallet måste bedömas individuellt. Jag vet personer som nyligen fått sin sjukersättning på 25% indragna för att de valt att bara vara hemma på fredagar. Resterande dagar utför de alla normalt förekommande sysslor i arbetet. De hade heller inget giltigt skäl för att behöva vila just tre dagar i följd. Hade de varit hemma på onsdagar så hade Försäkringskassan säkert godtagit det som något logiskt att de faktiskt inte hade orken att arbeta mer än två dagar i följd. En person som var halvt sjukskriven kontaktade Försäkringskassan för någon månad sedan och hade panik över att hon hade jobbat för mycket. Hon var rädd att hennes nedsättning av arbetsförmågan skulle bli ifrågasatt. Hennes arbete innebar att det kunde dyka upp ett extra möte som hon var tvungen att gå på för att kunna göra sitt jobb. Hon fick då beskedet att det var ok, om det bara hände vid enstaka tillfällen. Inte varje månad. Sedan innebar hennes sjukdom att hon ibland orkade jobba en timme extra och andra dagar inte kunde jobba alls, så i det stora hela gick det nästan jämnt ut. Helheten är viktigare än detaljerna.
Diabolique
27-07-2006, 09:02
CITAT (forget-me-not @ 26-07-2006, 21:13) Tack Pirum. Men jag tror ändå jag väntar tills våren. Jag har en del andra aktiviteter planerade inför hösten och så är jag ju sjuk så jag ska inte "hitta på" för mycket på en gång, då blir det bara bakslag.  Helt rätt. Jag rekomenderar dig även att kontrollera med din handläggare att det är ok. Varje fall är unikt. I en del fall kan man motivera att deltidsstudier är den bästa rehabiliteringen, men det är nog inte så vanligt. Jag känner bara till ett fall.
Ophelia
27-07-2006, 17:15
CITAT (Diabolique @ 27-07-2006, 09:57) CITAT (Ophelia @ 26-07-2006, 17:11) Åttondelen gäller endast vid hel sjukersättning (sjukersättning räknas alltid i grunden utifrån en 40 tim/arbetsvecka). Inte vid sjukskrivning eller halv sjukersättning. Någon timme här eller där är inte alls bra för då har man ju mer arbetsförmåga än vad som påvisats och då kanske man för det första inte ska ha den ersättningsnivån man har i sjukpenning utan den ska då sänkas. Sedan kanske man ska höja sin sjukpeninggrundande inkomst då man kanske får betalt för de timmar man arbetar. Ja, det stämmer att åttondelen endast gäller vid hel sjukersätning. Med någon timme här och där menar jag MYCKET mindre än 5 timmar i veckan. Inte ens 5 timmar i månaden. Det är också så att fallet måste bedömas individuellt. Jag vet personer som nyligen fått sin sjukersättning på 25% indragna för att de valt att bara vara hemma på fredagar. Resterande dagar utför de alla normalt förekommande sysslor i arbetet. De hade heller inget giltigt skäl för att behöva vila just tre dagar i följd. Hade de varit hemma på onsdagar så hade Försäkringskassan säkert godtagit det som något logiskt att de faktiskt inte hade orken att arbeta mer än två dagar i följd. En person som var halvt sjukskriven kontaktade Försäkringskassan för någon månad sedan och hade panik över att hon hade jobbat för mycket. Hon var rädd att hennes nedsättning av arbetsförmågan skulle bli ifrågasatt. Hennes arbete innebar att det kunde dyka upp ett extra möte som hon var tvungen att gå på för att kunna göra sitt jobb. Hon fick då beskedet att det var ok, om det bara hände vid enstaka tillfällen. Inte varje månad. Sedan innebar hennes sjukdom att hon ibland orkade jobba en timme extra och andra dagar inte kunde jobba alls, så i det stora hela gick det nästan jämnt ut. Helheten är viktigare än detaljerna. ....lämnar diskussionen då jag finner det direkt olämpligt att diskutera enskilda ärende.
forget-me-not
27-07-2006, 17:58
CITAT (Ophelia @ 27-07-2006, 18:15) ....lämnar diskussionen då jag finner det direkt olämpligt att diskutera enskilda ärende. Väldigt olämpligt faktiskt, om inte oprofessionellt t o m, att i egenskap som handläggare diskutera enskilda ärenden på ett forum. Är det verkligen tillåtet, Diabolique?  Dessutom var det ju inte detta som tråden skulle handla om.
anna_rispan
27-07-2006, 20:28
CITAT (Pirum @ 26-07-2006, 21:25) Det är sant, dessutom finns det ju en hel hoper regler som bestämmer vad man får göra eller inte. Har man a-kassa får man exv gå på bio varje dag om man vill och har råd, men man får inte gå en kvällskurs 1 kväll varannan vecka, för då står man inte till arbetsmarknadens förfogande, eller vad det heter. va???? det har inte jag hört!!!
Jag vet inte hur det funkar, men har en kompis som skulle få a-kassan indragen om han gick på kvällskurser samtidigt. Tycker det verkar lite tokigt. Menmen. Förstår principen att en del inte ska få studera med a-kassa, medan andra måste ta lån (eftersom studiebidraget för de flesta inte räcker till hyran ens).
anna_rispan
27-07-2006, 20:45
jaha, så det var typ "riktiga" studier. typ engelska på komvux fast på kvällstid?
jag trodde du menade studiefrämjandet typ kurs i att knyta ryamatta.
Kommer faktiskt inte ihåg...var ett par år sen...han läste möjligen komvux då...fast jag tror detta faktiskt handlade om en högskolekurs. Menmen, osvuret ska vara bäst, jag vet inte helt säkert
Diabolique
28-07-2006, 09:33
CITAT (forget-me-not @ 27-07-2006, 18:58) CITAT (Ophelia @ 27-07-2006, 18:15) ....lämnar diskussionen då jag finner det direkt olämpligt att diskutera enskilda ärende. Väldigt olämpligt faktiskt, om inte oprofessionellt t o m, att i egenskap som handläggare diskutera enskilda ärenden på ett forum. Är det verkligen tillåtet, Diabolique?  Dessutom var det ju inte detta som tråden skulle handla om.  Det är helt rätt att jag inte får diskutera enskilda ärenden! Jag har inte gjort det heller, och det borde jag ha varit mycket tydligare med. Jag borde ha varit tydlig med att "kvinnan som har ett jobb som innebär möten och är halvt sjukskriven" kanske faktiskt inte är kvinna, och att det kanske inte var just möten som gjorde att han/hon var tvungen att jobba över en timme här eller där och att hon/han kanske inte alls var sjukskriven (uppbar sjukpenning) utan kanske hade sjukersättning. Dessutom kanske han/hon inte var halvt arbetsoförmögen utan 25% eller 75%. Poängen är hur försäkringskassan såg på att han/hon ibland hade jobbat någon timme för mycket i månaden. Det är en viktig information till alla som faktiskt går och oroar sig för konsekvenserna av att ha jobbat någon timme för mycket en månad. Det är något som väldigt många oroar sig för dessutom. En del av dem oroar sig helt i onödan, till exempel mannen/kvinnan i exemplet. För övrigt är jag inte en handläggare, och har inte personligen haft hand om något liknande ärende, utan enbart fått det förklarat för mig av en handläggare som redan i sin tur hade censurerat bort sådant som kan avslöja personens identitet. Jag vet egentligen inte själv säkert om det är en kvinna eller man, jag vet inte hur personen ser ut eller vad han/hon heter. Och det jag fick höra har jag i min tur ändrat lite på, så att inte ens personen själv skulle känna igen sig i beskrivningen. Det jag har tagit upp är inte enskilda ärenden utan två generaliserade exempel. Det andra exemplet berör hur försäkringskassan ser på en 25 % nedsättning av arbetsförmågan som i praktiken bara innebär en arbetstidsförkortning. Klarar man av att jobba heltid 4 dagar i veckan med alla normalt förekommande arbetsuppgifter och väljer att enbart vara hemma på fredagar så kan försäkringskassan ifrågasätta detta. Det handlar inte om något enskilt ärende. Jag talar bara om att det finns de som fått sjukersättningen indragen på grund av detta. Generaliserade exempel är mycket användbara för att förklara och informera om hur försäkringskassan tillämpar socialförsäkringslagen. Typfall används inom utbildningar och som information, så att det ska bli lättare att sätta regler i ett sammanhang. Det finns nästan inga regler utan undantag, och helheten är det viktiga. Enskilda detaljer kan göra att helheten blir annorlunda. Det är därför det finns prejudicerande dommar i många rättsfall. Därför rekommenderar jag också alla som har frågor att kontakta sin egen handläggare. Men det var ju inte detta tråden skulle handla om. Känner bara att jag var tvungen att förklara mig, då det verkar ha uppfattats som att jag lämnat ut information som jag inte får. Så är alltså inte fallet. Åter till tråden: Om man vill läsa en kurs som handlar om kroppspråk när man är sjukskriven/uppbär sjukersättning bör man först fråga sin handläggare för att höra om det är ok i ens eget fall. Då kan det vara bra att känna till att man i vissa fall godkänner studier som en form av rehabilitering. Jag tror däremot inte att det är särskillt vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|