mumintroll1
Fann en jättefin rolleyes.gif buske på semestern. Den hade gula blommor och växte frodigt. Jag vet inte om den doftar. Den växte friväxande mot ett staket i en gammal trädgård i ett gammalt fiskeläge på Bjärehalvön. Vad kan det vara? Tacksam för hjälp! ~Annie

Åsa, mälardalen zon 2
Hypericum ´Hidcote´ = vinterhypericum tycker jag det ser ut som. Det är en släkting till Johannesörten, den är härdig upp till runt zon 2.
tarzan
ölandstok
mumintroll1
Tack för snabbt svar! När jag jämför med bilderna Åsa länkade till är jag ganska övertygad om att det är hypericum. *Vill ha!* smile.gif
Tezzla
tog bort.
Ophelia
Ja vem vill inte ha en hyperikum. Snyggt med frösättningarna i snittbuketter smile.gif
mumintroll1
Hur känsliga är de? Kan de klara zon 3?? Ser redan framför mig hur hiskeligt bra de skulle göra sig i trädgården. smile.gif
Ophelia
CITAT (mumintroll1 @ 17-07-2006, 23:56)
Hur känsliga är de? Kan de klara zon 3?? Ser redan framför mig hur hiskeligt bra de skulle göra sig i trädgården. smile.gif

Ja zon 3 ska de fixa en del av dem. Sorten Elda klarar gott den zonen och får snygga bär. Hidcote är storblommig och blommar lite senare men det är väl knappast en nackdel. Gemo är ganska rikblommig och blommar lite tidigare än Hidcote. Dessa blir väl kring metern kanske. Hyperikum som grupp gillar relativt lätta jordar med god mull iblandat. Har du tung lerjord så skulle jag råda dig att lätta upp jorden.

Hyperikum är riktigt snygga med sin blomning och bär smile.gif smile.gif
kajsa Friberg
Kan Hypericum trivas i min sandiga jord?
Brukar när jag planterar nytt lägga släk (blåstång) i botten av planteringsgropen och blanda den befintliga jorden med nyköpt planteringsjord. Kan det fungera till hypericum?

Vi fick 3mm regn igår!!!

Kajsa på norra Öland
Ophelia
Hypericum (för att dra dem över en kant) gillar humusrik jord så kan du blanda i mull så blir de glada.

Släke är ju bra som gödning och ger bra med näring men är bäst om det får komposteras först. Den innehåller ju en del salt och det är inte bra för växter som är känsliga för salt vilket jag tror hypericum inte gillar. Vajefall gäller det att få bort saltet, kanske invänta regnet och låta det bli avsköljt smile.gif
mulle
CITAT (Ophelia @ 25-07-2006, 17:12)
kanske invänta regnet och låta det bli avsköljt smile.gif

Regn? Vad är det?
Mulle
MB1965
Jag har 5 st. "hidcote" i z2. De fryser ner ibland men de kommer tillbaks och blommar ändå samma år. den gillar att få gödsel på våren-blommar inte så bra annars.

Härlig liten buske smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon