Full version: Vad heter hortensian?
Nanne17
Vem kan hjälpa mig att identifiera min hortensia. Den är helt förvuxen - ca 2,5 m hög och har vuxit inklämd bland en massa sly - så den ser lite konstig ut. Men den blommar just nu i ljuvliga rosa flata blommor.
Någon trodde att det var en sammetshortensia - men den har inte "ludna" blad som beskrivs i böckerna.

Jag undrar om jag kan göra en hård föryngringsbeskärning. Och hur jag i så fall ska göra.

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!
Bilder finns i mitt album
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...15&uuid=nanne17
Ophelia
Jag tror det är en Hydrangea aspera, dock inte sammetshortensia. Det skulle även kunna vara en Hydrangea serrata. Jag ser inte blommrona och bladen så bra.

Om den blommar på årsskotten så kan man ju beskära ganska hårt under vårvintern. Om den blommar på fjolårsskotten bör man kanske inte vara så hård (blomningen blir mindre). Döda grenar kan ju alltid tas bort. Grunden är egentligen att beskära så lite som möjligt och vill man ha den tätare så kan man ta bort någon enstaka gren vid marken. Glöm inte att den gillar näring och gärna en slurk med vatten.
Nanne17
Tack för superbra svar. Jag har har nu lagt in två närbilder på blommorna - så kanske det är enklare att detaljer.

Jannecke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon