Full version: Rosvattningsteknik
stina
Jag har läst att man inte ska vattna rosorna så att bladen blir blöta, i alla fall inte på kvällen på grund av risken för bla svampangrepp om bladen blir blöta samtidigt som daggen kommer. Att man ska vattna direkt på/i jorden och att man ska vattna mycket och sällan. Precis tvärt om har jag gjort, stått och sprutat med slangen på kvällen och tänkt att rosorna tycker det är skönt att bli "tvättade". Men nu har jag slutat med det och börjat använda rotvattnaren istället. Vad har ni roskunniga för synpunkt på rosvattning??? Spruta eller rotvattna?

/Stina
Kajsa
Jag sätter på vattenslangen och sprutar ner allt som växer uppifrån och ner biggrin.gif en del av ohyran följer med, löss inte minst. Det blir alldeles för jobbigt med många rosor om man ska stå och spruta bara på marken, och det tar för långt tid. Vattenslangen kan spruta ett par timmar.
Tror som du att växterna gillar duschen i denna värmebölja biggrin.gif
Dom rosor som får svampsjukdomar, ja dom har det i generna oavsett.
stina
Ja, jag tycker det låter lite konstigt att växter inte ska tåla att få vatten på bladen.... Och visst är det så att vissa har anlag för sjukdomar, vissa inte. Jag har tex en Alfred de Dalmas som lever väldigt farligt. Totalt nerlusad med svartfläcksjuka för andra året i rad! mad.gif sad.gif Den får ett år till på sig annars åker den åt helskotta. Jag körde mina rosor med rotvattnaren i förrgår och jag höll på mellan kl 10 och kl 18. 10 timmar tog det att ta sig igenom alla rosor!!!!

Stina
Kajsa
Har en nyplanterad Alfred de Dalmas en liten putteplanta, så nu måste jag kika i Rosbibeln LÅG, jo där står att den kan angripas kraftigt av svartfläckssjuka och rosrost ibland. Men den är ju så bedårande, så håll ut den kanske får år med lite angrepp. Det tog tre år få den rosen för mig.

Vi får hoppas på regn i veckan, jag är urless på alla slangar
10 mm på 1 månad, suck.
stina
Ja visst är den gudomligt vacker! Ser så sorgligt ut med dom bedårande blommorna bland alla svartfläckiga blad. Jo, jag ska ge den ytterligare en tid. Vet du om det finns något förebyggande att göra förresten? Biobalans, hjälper det? Hästgödsel i massor har han fått....
Åsa, mälardalen zon 2
Hurpass lätt rosorna drabbas av sjukdomar beror också på hur man placerar dem, sitter de luftigt och bladverket torkar upp snabbt efter regn så tycker jag de brukar hålla sig friskare än när de står tätt bland andra rosor eller växter ex. i en rabatt. +Man kan vattna med vattenspridare men man måste ju inte vattna varje dag och blöta ner bladverket.
Kajsa
Här en sida jag sparat på mina favoriter Binab gå också in på Rosforum, nu var där någon som skrev om medlet. Har inte testat, men ta det lugnt med mycket kväve, kanske räcker med gödsel en ggn på våren på problemrosorna, och försök plocka bort sjuka blad under buskarna sen höst. På Coop såg jag dom hade Biobalans det var säckar med jord som myllas ner.
stina
Tack för tipsen! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon