Bigaråträdets grenar bågnar av alla tunga bärklasar!
Har plockat 2degbunkar fulla och det märks knappt...
Vad ska jag göra av allting!? Behöver tips & råd snabbt
Ska sätta mig och kärna ur nu... Hoppas ni kan ge mig lite inspiration i köket
MVH, Alexandra
KURT
17-07-2006, 12:33
Det är ju inte så roligt att sitta och kärna ur! Jag har använt ett gem att kärna ur med, finns det bättre verktyg?
Körsbär passar mycket bra att blanda med andra bär när man gör sylt (eller saft). Om man fryser in körsbären nu, så kan man blanda dem med mera pektirika bär som mognar senare, t ex svarta vinbär. Har man mycket gott om körsbär så kan man nog slippa urkärningen även när man gör sylt, man bara kokar och silar (man förlorar visserligen endel).
mamaalex
17-07-2006, 12:41
Tack för tips!
Jodu, jag har en enastående uppfinning som jag räddade ur min mormors kökslådor! En slags tång där jag placerar bäret i och knipsar till så kör man ner en liten stav i bäret som trycker ur kärnan. Avsevärt smidigare än gem Fast det blir nog en hel del "spottkräm" som vi kallade det för när vi var små, dvs kräm el sylt med kärnor i...
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2006, 15:54
Det finns körsbärsurkärnare att köpa de ser ut ungefär som olivurkärnare tror man kan använda dem till både oliver och körsbär de är ganska lika i storlek så man kan nog köpa en och använda den till både oliver och körsbär. De brukar kunna hittas på butiker som ex. Verner och Verner.
netaave
17-07-2006, 17:59
Jag har en sån och nackdelen är att det stänker, det är förkläde på som gäller!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.