Full version: Gingko-träd
Castea
Hej!

Var idag och kikade på det fina gingko-trädet som står i Botaniska Trädgården här i Västerås.

Blir litet nyfiken: finns det någon av er som har gingko-träd hemma i trädgården? Är de lätta att få att trivas, eller svårskötta?

Mycket vackert träd är det i alla fall! Jag tog de här bilderna idag!

virrevarv
Vi har ett sådant i vår trädgård men det var de förra ägarna som satte det. Vi gör inget speciellt med det, det växer och frodas ändå. Kanske har det lite krav just när man gräver ner det men vårt är en fyra, fem meter högt och vi sköter inte något "extra". Visst är dom vackra? Visste du att det egentligen är en form av barrträd? "Bladen" är visst omformade barr om jag minns rätt.
Castea
Kul att läsa att du har trädet hemma hos dig! smile.gif

Och nej, det visste jag inte att det egentligen är ett barrträd!

Vet du om man kan utvinna något ur bladen/barren som "lekman", och hur i så fall? Gingko är ju ett hälsopreparat också... rolleyes.gif
Piccante
CITAT (virrevarv @ 17-07-2006, 14:59)
Visste du att det egentligen är en form av barrträd? "Bladen" är visst omformade barr om jag minns rätt.

Njaa... det är en sanning med modifikation. Ginkgo hör till de nakenfröiga växterna (gymnospermer) precis som barrträd men de tillhör inte samma division. Tre av de fyra gymnospermgrupperna har blad, barrträden är de enda som inte har det (även om barr oxå är blad, fast med speciellt utseende).
woodcreature
det man kan tänka på med ginkgo är att dem gärna sätter dubbeltoppar(vissa, andra inte alls)
Hannele
Vi har två, köpte den andra för några tior i en blomsteraffär, 1 meter hög, båda mår fint.
fredwel
Ginkgon är den enda nu levande arten i divisionen ginkophyta, den är varken ett barrträd eller inte, den är en ginkophyt!

Den brukar kallas levande fossil, då dess släktingar dog ut för 100 miljoner år sedan. Den är vanlig i Kina och Japan vid tempel.

Jag tror att det är frukten som används till naturläkenedel - och till matlagning i Kina och Japan. Man äter fröet - det mjuka fruktköttet luktar härsket smör! Tror att jag har sett ginkgofrukter i asiatiska livsmedelsbutiker.

Att trädet är en överlevare finns ytterligare exempel på , man tror att vissa individer är runt 1 500 år gamla och det finns träd vid tempel i Hiroshima som överlevde atombomben 1945. Ett av dom stog 1 130 meter från epicentrum.

/fredrik
Micke32
Klarar ginkon zon 6 klimat och bör man skydda den på något vis. Vågar ej sätta ut mitt 1,20 m höga utan får såfall bli mitt 30 cm höga.

Har överbeskyddat dom , de har stått inne i växthuset hela sommaren.
kerstin z5-6
skyddat läge räcker i z6 -samt sedvanlig plantering upphöjt gärna grusigt
Micke32
lite mörkt nu annars skulle jag ut och plantera direkt biggrin.gif

Tack kerstin!
Cilla
Jag har en frösådd ginkgo som nu är två år (eller är det tre? så svårt att minnas!). Den står i kruka och har hittills åkt in och ut. Tänkte att den skulle få komma ut permanen i år, men det har varit så torrt för den att jag tror den får stärka sig ett år med innevinter ytterligare.

Jag tänker plantera den som Kerstin skriver - på upphöjd kulle och ett ställe som har sandblandad, lätt jord. Här i zon 3 finns rätt många ginkgo som klarar sig också i lite mer lerhaltiga jordar, men då startar de ute när de är lite större. Många vinterskyddar sina med jutesäckar. Jag tror att aningen äldre plantor klarar sig om man vintertäcker rotområdet väl. Som uppväxta klarar de sig utan.

Ginkon är förmodligen världens äldsta nu levande trädsort - det har funnits i 150-200 miljoner år och i Europa innan istiden. Botaniskt heter den Ginkgo biloba och i Kina kallas den för Ankfot för formen på bladen.

Här fler bilder från tidigare inlägg http://www.odla.nu/forums/index.php?s=4f89...7&t=12410&st=45
virrevarv
Dubbeltoppar säger ni? Hmm, det kan förklara vårt träds utseende. Min man vill klippa trädet men där har jag lagt in mitt veto, tycker inte det finns anledning till det. Det är vackert ändå.
Lars-Olof Arvids
Fel del av Sverige kanske, men en ginkoförsäljare brukar alltid vara med på Trädgårdsamatörernas höstmarknad på Landbadet (Gustafsberg) söder om Uddevalla. Den är den 9/9 kl 11-13.

Olle
Cilla
Ginkgo har nästan alltid dubbeltoppar. Jag har inte sett att de behöver tas bort av konstruktionsmssiga skäl som på många andra träd. Det verkar som att ginkgon väljer en som huvudtopp och att den andra förblir svag.

Men jag ser å andra sidan inte så många ginkgo så ni som bor söderöver och kanske har sett sprckta ginkgo får gärna meddela.
Carex
och jag som trodde att jag skrivit i denhär tråden förut, uppenbarligen inte. Jag har fått rådet att skydda ginko de första årern. Och jag betvivlar att man kan sätta ut sådana småplantor direkt i trädgården som är ungefär en decimeter. Gikgo och beskärning är lite känsligt, har läst att vissa grenar riskerar att dö om man beskär för kraftigt.
kristerh
CITAT (Carex @ 29-08-2006, 18:32)
Jag har fått rådet att skydda ginko de första årern. Och jag betvivlar att man kan sätta ut sådana småplantor direkt i trädgården som är ungefär en decimeter.

En sådan liten planterade jag hos mina föräldrar i stockholmstrakten, och den klarade sig bra utan täckning, växte bra gjorde den oxså,
de har sålt huset så jag vet inte hur ginkon har det numera, men jag följde utvecklingen under flera år och det gick bra.
MB1965
krister hur mycket växte den per år ungefär ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon