Full version: Svart paprika?
Sanna-62
Jag har två plantor som är ca 3 år. Har i sommar ställt ut dom på altanen. Nu blir endel av paprikorna svarta och gröna, annars har dom varit gröna och gula. De svarta frukterna är hårda som vanligt och smakar bra. Vad beror det på att vissa blir svarta? Är det någon som vet? Vad jag vet finns det inte svarta paprikor. smile.gif Sanna
Gillan
CITAT (Sanna-62 @ 17-07-2006, 17:05)
Jag har två plantor som är ca 3 år. Har i sommar ställt ut dom på altanen. Nu blir endel av paprikorna svarta och gröna, annars har dom varit gröna och gula. De svarta frukterna är hårda som vanligt och smakar bra. Vad beror det på att vissa blir svarta? Är det någon som vet? Vad jag vet finns det inte svarta paprikor. smile.gif Sanna

Du tror inte att de är på väg att bli röda. Jag har en svag
känsla av att mina skiftade i svart innan de blev det.
Det kommer nog nån som vet säkrare ska du se.
kooh-i-noor
Jo visst finns svarta paprikor. Åtminstone är den sorten jag planterade i våras det, mörkvioletta/svarta, minns tyvärr inte namnet. Likaså är frukterna som börjat komma nu, och blivit ganska stora, mörka - nästan svarta.
noora
Mina paprikor är gröna med en svart "skugga", och om det är som med chili så går den bort innan paprikan mognar och växlar färg. Jag tror att den svarta färgen beror på värmen eller solljuset.
kooh-i-noor
http://www.froshopen.se/product_info.php?c...products_id=563

Här finns info om den violetta paprikan jag talade om!

"Frukterna är djupt violetta som omogna och får när de mognar en tilltalande djupröd färg."
emmsing75
Förra året köpte jag vad jag trodde var frön till röda paprikor men de visade sig vara svarta eller mörkt mörkt lila. Såg lite häftigt ut och de smakade fantastiskt gott, lite sötare än vanliga röda. Tror att de blev gröna, sen röda, sen svarta.
Magdis
Jag har också en paprika som håller på att se brunaktig ut nu och först undrade jag om den höll på att ruttna men nu ser det mer ut som att den rodnar. Den var så liten så jag trodde inte den skulle börja bli röd redan men den kanske inte blir större. Som en liten bebispaprika. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon