Trädgårdsmannen
För att få upp temperaturen och slippa ogräs har jag gjort ramar över pallkragarna - men vad skall jag spänna runt ramarna?

Kan man spänna tunn ofärgad presenningsduk - eller kommer inte ljuset in då?

Vad för typ av plast är annars lämplig?
Ingrid på Västkusten
Finns jättefin växthusplast armerad att köpa.

Byggplast om det kniper.

Åk på ett byggvaruhus och botanisera t ex korrugerad genomskinlig (jag tror det är ABS-plast - dne är blåaktig) plast - funkar urbra.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Funderar på en sak - det verkar finnas en del som använder pallkragarna utan täckning och en del som har dom som drivbänk?

Är det många som skippar täckningen? I så fall får man ju gott om frösådd ogräs i alla fall och lägre temperatur?
Ingrid på Västkusten
Jepp - den har många användningar ;-)

Själv täcker jag inget - men jag ahr ju permanenta upphöjda bäddar av trä med vp-rör och rättviksknut, pallkragar är mera nödlösningar och snabbval för mig - och så bra de är sedan!
Vad gjorde vi innan?

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Permanent upphöjd bädd med vp-rör och Rättviksknut? Berätta mer, tack!!!

Du har alltså pallkragarna för att få upp jordbädden ur marken och vinna lite jordtemperatur - inte för att få den att fungera som drivbänk således?
Almdalen
Jag har täckt min pallkrage med ett gammalt fönster, fungerar utmärkt men man måste vattna. Kanske är det bättre med fiberduk?
unsure.gif unsure.gif
Ingegerd
Eva i Skåne
Mina pallkragar har ingen täckning. Jag är inte ute efter drivbänkseffekt. För mig är det ett alternativ för att slippa hacka upp sten och försöka gräva ett trädgårdsland.
Almdalen
CITAT (Eva i Skåne @ 19-05-2003, 22:45)
Mina pallkragar har ingen täckning. Jag är inte ute efter drivbänkseffekt. För mig är det ett alternativ för att slippa hacka upp sten och försöka gräva ett trädgårdsland.

Har du inga Rådjur som är hungriga!!
biggrin.gif
Ingegerd
Hannele
Ingen typ av plast, kan bli mögel och förrutnelse...
Trädgårdsmannen
Köpte armerad växtplast igår - verkar bra. Skall även fästa ramarna med gångjärn samt tänkte göra en hake som man kan ställa i olika lägen så att ramen lyfts något för ventilationens skull. Till helgen blir det jordfyllning och sedan sådd!!
Ingrid på Västkusten
Plast är heelt ok Hannele - lovar :-)

Jag har bild nånstans - på mina rättvikare & vp-rör - hmm - annars ut och fota igen. Har ackumulerat en massa bilder som måste laddas ut kameran och upp på weben men jag och TID just nu - Köksträdgårdskonstruktion och tvåleriet tar all fritid just nu - plus omplanteringar i växthuset av kaktusarna.

Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
Ja TID är en bristvara - man sitter och längtar på jobbet och sedan är det raka vägen hem!!

Igår gjorde vi fler rutor i trädgårdslandet (det har legat i träda sedan vi flyttade in 2000) och det är ett herrans meck att få bort allt ogräs - det är som en äng!

Men en ruta i taget och snygg inramning med gammalt golvtegel - ser bra ut. Skall odla alla grönsaker i pallkragarna förutom gräslöken och jordärtskockan som står i en ruta - i resten av rutorna blir det ringblommor, luktärtor och andra sommarblommor. Funderar på att sätta en "kant" mot grannens gärdesgård med vinbär och krusbär nästa år.
Ingrid på Västkusten
Låetr härligt!

Det blir trä i mitt fall - hade blöta drömamr om murade tegelbäddar men race emot tiden nu till vår - jag ahr itne satt ETT squash elelr gurkfrö p g a att jag inte vet när bäddarna blir klara - och så sitter sparrisplantorna och längtar i sina spannar.
Så jag är MKT sent på det i år - men förhoppningsvis är det SISTA året det är så p g a ombyggnad, nästa år HAR jag nya bäddar - elelr rättare sagt i år ;-) men de måste fyllas med *suckar'
Trädgårdsmannen
Ute sent här också (förutom gurkorna som jag sådde ALLDELES förtidigt - men den historien känner du till VÄL...)

Så vi har bara lagt teglet på plats, löst, kommer om det blir bra i år att lägga dem mer permanent under nästa år. Funderar på att lägga duk med gruslager och sedan lägga dom med sättsand - men då måste man ju vara SÄKER på planeringen i trädgårdslandet så att man inte får för sig att flytta något...
L8 B.
Elrör och fiberduk har jag använt tidigare. Är det någon som kommer ihåg hur långa rör det behövs? Tremeters varianten hanske blir lite väl hög? Som ett miniväxthus? Tänkte att man kan sticka ner rören utan att använda "knutar"... men det kanske inte går så bra wacko.gif
Trädgårdsmannen
Stavar du verkligen med å - eller?
L8 B.
(Hå - antar att det är mig du menar, ja. Det finns fler: Pär/per Pål/paul
Löwe/Lowe kommer inte ihåg så många kvinnonamn sad.gif Har hört om en kvinna från förra seklet som hette Karlotta wink.gif
Men det blev ett sidospår...)

Har funderingar på att göra en "wigwam" av bambupinnar, med fiberdukomrking för en pumpa i en krage.
Ingrid på Västkusten
Man kan göra en msart sak som in granne gjorde utan rättviksknutar - hon borrade sneda hål i kanten på sina ramar och tryckte fast vp-rören där. Ursmart.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Så hon byggde ett vp-rörsväxthus ovanpå en pallis - fräckt!

Fasen - här får man ju så många idéer och man vill ju helst prova allt...
Hannele
Och så måste man se till att sniglarna hamnar utanför pallkragen...
Eva i Skåne
CITAT (Almdalen @ 19-05-2003, 22:48)
Har du inga Rådjur som är hungriga!!
biggrin.gif
Ingegerd

Jo då. Jag kanske tänker om när jag märker att de hittat mitt trädgårdsland wink.gif I vår har jag inte sett spår av dem på tomten rolleyes.gif , men det kan ju komma en helg när de festat riktigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon