Lilla Selma
Jo, jag funderar över vem det oftast är i familjen som röstar för husvagnssemester? Mannen eller kvinnan? Det blir ju bara mer och mer populärt med husvagnar och husbilar, våra campingplatser formligen dräller av dem...

Fridolf (maken) älskar att semestra i husvagn och har gjort det sedan tidernas begynnelse. Själv är jag inte så där helsåld på det, men vi har en liten söt husvagn som vi brukar dra omkring på ett par veckor varje sommar. Det är bara det att, för min del, blir det lika mycket matlagning, disk och annat som om vi vore hemma. Maken kör ju bilen, och det räcker, tycker han. Han tycker inte om att diska och tycker att jag är bättre på matlagning... Suck... Då kan jag tycka att det är mycket bök att dra ut med husvagnen, skönare hemma... unsure.gif Det tar ju faktiskt ett par dagar att packa eländet...

Nästa sommar vill jag åka till pensionat...

tongue.gif tongue.gif

Hälsar Selma
netaave
Nämen ohmy.gif på camping är det väl alltid gubben som diskar, eller?
Annars har jag helt misstagit mig. ohmy.gif
Netta69
Det är nog både manligt och kvinnligt. Det behöver inte var jobbigt med husvagn.biggrin.gif Om man har dubbel uppsättning av husgeråd, så behöver man inte packa i flera dagar, då behöver man bara ta ut maten och kläderna man vill ha med sej. biggrin.gif
Vi tillbringar en hel del tid i vår husvagn, både sommar och vinter och skulle vi bära alla saker in och ut så skulle det bli väldigt jobbigt.
När vi är i husvagnen är det min sambo som sköter markservicen, lagar maten, fyller vatten, m.m. Det enda han inte gör är tömmer toan. ohmy.gif
Ophelia
Tror det är mer mänskligt. Såsom man har det hemma tar man nog med sig ut. Din maken upplever säkert att han har semester och skönt med vagnen och det har han säkert. Ett alternativ är ju att ställa vagnen på ett ställe och ge 17 i att flytta på den´.
Pirum
När man bor i husvagn ska man nog rationalisera bort så mycket vardagssysslor som vanligt. Miljövän som jag är så rekommenderar jag nog ändå papptallrikar och pappersmuggar, och ingen mat som är mer avancerad än att den "lagar sig själv".
Typ, potatis och sill, ärt/köttsoppa från burk, korv & bröd, potatissallad (köpt i närmsta bensinmack), med mera.
Inte ska du slita ut dig under semestern, ta med en grill också så kan maken leka med den smile.gif (förutsätter såklart att han inte är sådan att han förväntar sig att du gör klart allt annat än själva grillandet)
Ta med mycket frukt etc, låt frukosten bestå av yoghurt i papptallrik, det är både mysigt och enkelt.
Ophelia
Korv över öppen glöd är ju förfärligt gott....då behövs bara grillpinne biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi åker ju i husbil men diskning det är gubbens sak. Och har man med sig en grill ja då är matlagning också klart. För det är väl alltid gubbarna som grillar.

När vi åker så delar vi på sysselsättning. allt det tekniska får han sköta, liksom diskning.

Matlagning blir uppdelat berående vad det är för mat.

Edelweiss
Klura
Jag har husbuss och eftersom jag vare sig har make eller maka så får jag sköta allting själv.
Det finns så många fina mönster på papptallrikar och ibland hittar man färgglada bestick, så disken är minimal rolleyes.gif

Tips 1 är att laga/förbereda det mesta hemma (förutsatt att ni har hyfsat stor kyl/frys samt ugn) för att sen bara värma + ev koka potatis/pasta/ris till.
Gör gärna formar med "allt i ett" som också sen bara behöver värmas.

Tips 2 är att kolla i bokhandeln efter kokböcker för sjöfolk.
de har ju oftast samma begränsningar i köket som vi på hjul.
Har för mig att det även kommit ut en husvagns/husbilskokbok också.

Matlagning är också ett trevligt samtalsämne när man träffar folk ute.
Så ha papper o penna redo.
Lilla Selma
Hej allihop! Jodå, jag har också funderat på det där med att försöka vara still med husvagnen... Och mathållet blir ju enklare när man är ute, Bullens med bröd kan vi inte vara utan t ex. Men diska - nej, det får jag honom inte till! Engångstallrikar och -muggar blir det alltid, men riktiga bestick att äta med och lite snyggare glas till kvällsvinslurken... Och grytor och stekpanna får ju också diskas...

En sak som är SKITBRA ( laugh.gif ) med Fridolf är att han tömmer toatanken - det skulle jag inte klara utan uppkastningar!!! Men jag brukar - så långt det är möjligt - använda campingarnas toaletter, för att vi inte ska behöva tömma så ofta.

Han tycker att det är så roligt att grilla, om jag fixar alltihopa - även tända grillen, vakta glöden, fixa maten och grilla.

Jag har nog skämt bort honom... Men han är en vänlig och snäll natur...

Jag får försöka fundera ut något sätt att få det lite mer hejsan när vi är ute - något som gör att det blir lite större skillnad på vardag och husvagnsdag...

När jag studerat färdigt och fått jobb, ska jag bjuda Fridolf på restaurang när vi är ute - så får han bjuda igen...

wub.gif laugh.gif

Hälsar Selma
Klura
Sonen och hans kompis var med i Höljes på rallycrossen.
Lite fick dom iaf jobba. Det var bra svettigt att blåsa upp badmadrasserna i denna värme.

Tezzla
Men så trist att äta på papptallrikar och använda plastbestick. För att inte tala om att äta Bullens pilsenerkorv, ärtsoppa och konserver wink.gif

Jag har husbil och aldrig, aldrig att jag skulle använda papperstallrikar och äta konserver när jag är ute och far runt i den. Inte vill jag äta "sämre" och ha det mer "omysigt" när jag är på semester än när jag är hemma. Nej, när vi är ute med husbilen äter och dricker vi gott! Det är ju det som är semester! Visst kan det bli lite extra stök och bök, men det är det värt. Såååå svårt är det inte att fixa god mat i en husbil/husvagn att man måste avstå. Och att diska upp ett par vanliga tallrikar och glas går snabbt.

Detta tycker alltså JAG.... tongue.gif
Pirum
Låter jättebra smile.gif

Fast jag tror att det är här det ibland brister mellan män och kvinnor, mannen (iaf jag) tycker att ärtsoppa eller pulvermos och prinskorv är en alldeles utmärkt och lyxig middag. Eller falukorv och makaroner, även om det osar i en husvagn. Kvinnor däremot har ofta högre ambitioner med matlagningen, kanske format av samhällets förväntningar.

Jag har ibland märkt att den gamla klassikern "den som lagar maten slipper diska" har lett till en massa extraarbete för mig...för när jag lagar mat blir det max en kastrull och en stekpanna att diska, samt ett par tallrikar såklart med tillhörande bestick och glas. Då jag har erfarenhet av studentrum med liten kokvrå har man lärt sig laga mat effektivt, och diskar efterhand (eftersom man bara har 1 kastrull, 2 skedar, osv...)
När en dam lagar mat så står jag däremot inför ett berg av disk efteråt smile.gif (Fast då är maträtterna en smula mer avancerade också)
Klura
Äta gott kan man ju göra även på papptallrik, maten smakar inte sämre för det. Men disken avstår jag gärna ifrån. Ägnar hellre tid till att umgås med vännerna och göra annat skoj de få dagarna jag hinner ta mig iväg.

Ang toatömning så är jag förskonad från kassett som ska bäras iväg och tömmas. Jag har en vattentoalett med kvarn (båttoa) + en fast 200 liters tank till den.
För 6-7 år sedan var vi in på en camping och där stod en man och tömde sin kassett samtidigt som han stod och kräktes. Då lovade jag mig själv att en sådan kommer aldrig in i något av mina fordon.
Klura
Pirum, jag lagar gärna "avancerad" mat men då får jag nog ut och ragga diskhjälpen först. Och hur lockande kan det vara....
- Vill du följa med in i bussen och klämma på min rosa diskborste?
Tror inte jag får något ragg sad.gif
Pirum
CITAT (Klura @ 18-07-2006, 10:50)
- Vill du följa med in i bussen och klämma på min rosa diskborste?

Haha, jag hade nappat direkt biggrin.gif

Nä, men skämt åsido, jag tycker ofta att det enklaste är det bästa, och jag tror att många har för höga ambitioner när de ger sig ut på semester i husbilar etc. Numera har ju dessa fullfjädrade kök, i min barndom (fjärran 70-talet) så tältade vi ju och kokade mat i 1 aluminiumkastrull på primuskök. Mysigt och trevligt smile.gif Men kanske nån enstaka kväll kan man fresta på rejält med lyxmiddag.

(Sen tror jag också att "vi män", om jag tillåts generalisera, ofta inte 'ser' det arbete som många kvinnor gör medan vi ägnar oss åt annat, sortera fiskespön och andra livsväsentligheter.smile.gif )
Tezzla
CITAT (Klura @ 18-07-2006, 10:41)
Äta gott kan man ju göra även på papptallrik, maten smakar inte sämre för det.

Maten smakar definitivt INTE lika gott på papptallrikar som på vanliga tallrikar tongue.gif En smarrig bit grillad oxfilé och ett gott, mustigt rödvin kommer inte till sin rätt på papptallrikar och i plastglas.
Tezzla
CITAT (Pirum @ 18-07-2006, 10:41)
När en dam lagar mat så står jag däremot inför ett berg av disk efteråt smile.gif (Fast då är maträtterna en smula mer avancerade också)

Här hemma är det precis tvärtom. När mannen lagar mat så använder han ALLT, ja allt, som finns i skåpen och lådorna. Diskberget är enormt efter hans tappra matlagningsförsök laugh.gif
Pirum
CITAT (Tezzla @ 18-07-2006, 11:17)
CITAT (Klura @ 18-07-2006, 10:41)
Äta gott kan man ju göra även på papptallrik, maten smakar inte sämre för det.

Maten smakar definitivt INTE lika gott på papptallrikar som på vanliga tallrikar tongue.gif En smarrig bit grillad oxfilé och ett gott, mustigt rödvin kommer inte till sin rätt på papptallrikar och i plastglas.

Jag skulle vilja säga att det smakar annorlunda, men inte nödvändigtvis sämre. Köttsoppa (från burk, exv Findus) värmd i husvagn och serverad utomhus i papptallrik smakar ljuvligt...smile.gif Likaså flintastek, den gör sig bra på papptallrik.

Men jag förstår det där med oxfilén (även om jag aldrig ätit sådan på papptallrik) samt vinet i plastglas. Vet hur mycket sämre en kall öl smakar i plastglas istället för riktigt glas, gärna sejdel. Är ingen större alkoholkännare, och dricker sällan, men öl och sprit njutes bäst från riktigt glas. Vin är jag mindre kinkig med, det är ju ändå inte speciellt gott tongue.gif
Tezzla
Bör tillägga att jag inte har ett dugg emot köttsoppor, ärtsoppor och korv i sig tongue.gif . Precis som Pirum skriver är köttsoppa på burk mumsigt. I rätt sammanhang wink.gif . Har heller inget emot att leva spartanskt på semester om jag t.ex. tältar eller hyr en billig stuga. Har nada problem att vara utan t.ex. dusch eller riktig toa. Det finns utedass och ofta kan man duscha i t.ex. hamnar eller på campingplatser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon