Full version: Mina nya fruktträd
Karrolina
I våras satte jag fyra st fruktträd i vår lerjordsträdgård z 4. Enligt anvisningar från plantskolan och en gammal AoT grävde min sambo gropar som var ca 80 cm djupa och breda. Sen blandade vi den befintliga jorden med hälften planteringsjord.

Nu undrar jag om det kanske var helt galet? Efter att ha läst olika inlägg här och pratat med olika trädgårdsintresserade bekanta verkar det som att groparna inte borde varit så djupa? Och att det inte är bra att ha torv(planteringsjord) i lerjord? Att det borde varit grus istället?

Ska jag bara hoppas på det bästa eller ska jag göra om på något sätt?

Känner mig orolig för mina träd... sad.gif
Ophelia
Hmmm...undrar vad för fel ni kan ha gjort då. Mig veterligen har ni väl inte gjort något fel. En grop kan man ju gräva hur stor och djup som helst bara man inte planerar själva trädet djupare än att förädlingsstället ligger precis ovan jord. En bra regel kan ju vara att ju besvärligare jord, desto större grop.

Tycker även att jordblandningen inte är något konstigt. Skulle nog inte blanda i en massa grus, däremot planeringsjord är säkert bra med fin mullhalt och näring. Kombinationen av blandningen ska ju vara bra efter vad jag förstår. I lerjord är det visst bra att böka ner mullhaltig kompost och/eller planteringsjord. Det ökar strukturen i jorden och det är bra. Grus, speciellt om det är småkornigt kan istället göra att lerjord blir cementaktigt. Om jag finge välja att blanda upp lerjord med så skulle jag alal gånger ta mulljorden (vilket planeringsjord innehåller). Leran i jorden gör sedan att fukten bibehålls lättare.
kerstin z5-6
Nog passar det där fint för fruktträd smile.gif
Karrolina
Tack kära vänner! Nu känner jag mig lättare om hjärtat! wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon