Full version: Identifiering
catlady
Något som ser ut som Förgätmigej både i bladen (mörka långa lite håriga tungor) och i blommorna, men vars blomstänglar inte "rullade" ut sig, utan bildade täta korgar (som broccoli typ) och nu är översållad med små blåa blommor (mer än Förgätmigej brukar ha). De är sommar/ängsblommor och 50-60 cm höga. Nägon som vet vad det är jag fått? Kanske en korgblommig variant av Förgätmigej finns?
catlady
Tillägg: Blommorna är blå hela vägen in och har inte gul mitt som Förgätmigej har, och så är de i en fantastisk himmelsblå färg.
Monarda
Det var en knepig nöt. Hittar inget i svenska floran som stämmer riktigt överens. Det finns en växt som heter oxtunga men den är mera blåviolett och har vit mitt.
Var någonstans växte din blomma?
catlady
Nej, någon tunga är det inte. Den har inte alls så hårig stam och blad. Jag tror att jag fått den i en ängsblomme-blandning, nu står den i många stora krukor på balkongen. Den är verkligen jättefin! Jag har väl rätt om att Förgätmigej inte är korgblommig, och att den är gul i mitten? blink.gif
Monarda
Jodå, du har så rätt. Förgätmigej tillhör familjen Boraginaceae - Strävbladiga växter. Precis som blåeld, oxtunga och lungört.
Du får väl nöja dig med att den är vacker då, utan att veta vad det är.
Fast det kan vara svårt, jag är själv av den sorten att jag måste ha ett namn på allt. laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Snokört är inte helt ovanlig i blomsterängsblandningar och den hör till samma familj som förgätmigejen (familjen strävbladiga växter =Boraginaceae) så den gissar jag på.
catlady
Efter att ha surfat runt och kollat på bilder inser jag att det måste vara en sorts Förgätmigej ändå. Jag tog en bild, vad tror ni?
Tesa
Tycker det ser ut som nån variant av ormöga..
Eva 33c
Skulle det kunna var cynoglossum amabile, kinesisk förgätmigej? Den brukar visserligen vara mera lysande blå, men det kanske finns andra varianter eller så är din bild inte rättvisande när det gäller färgen?
catlady
Jahadu, där är den ju! Cynoglossum amabile, kinesisk förgätmigej - på pricken! (Nej, bilden gjorde ej färgen rättvisa) Tack så mycket! wub.gif smile.gif
Men visst liknar den också ormöga lite grann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon