Full version: Rosenvinäger?
Österläge
Såg ett recept på rosenvinäger och blev sugen på att testa... Har plockat massa rosenblad som ligger på tork hemma! Någon som har gjort? Blev det bra? Måste man verkligen torka kronbladen först, de blir ju ändå blöta av vinägern...? wink.gif
Österläge
Ingen som har testat? Receptet går ut på att man fyller en glasflaska till hälften med torkade roskronblad, sedan fyller upp med äppel- eller vitvinsvinäger samt sticker ned en kvist rosmarin och några strimlor citronskal, för att låta det stå ca 4 dagar.

Men mina rosenblad blir så gula när de torkar, blir de alltid så? Några har fått små knottror oxå, ser lite sjukt ut...

Hoppas på svar! wub.gif
Österläge
Verkligen ingen som har testat detta?!? blink.gif
Ooh vad unik jag kommer vara! tongue.gif
Ophelia
Jag har sett recept där det inte alls står något om att bladen ska vara torkade.

Varför bladen blir gula och knottriga vet jag inte men vissa blad är ju tunnare och förlorar sin färg mer än andra. Finns ju rosensorter som är mer lämpade (p g a sin starka doft som ger bra smak) för användning inom matlagning än andra.
noora
Jag tror inte att du behöver torka rosenbladen om du ska göra vinäger. Jag brukar inte torka örterna jag har i vinäger i alla fall. Däremot torkar jag örterna innan jag har dem i olja.

Jag brukar plocka loss kronbladen när jag ska torka rosenblad, och sedan se till att de torkar så fort som möjligt. Då blir de inte så gula. Det kan bero på rosensort också. Däremot kommer de nog tappa färgen kvickt i vinägern, så det spelar nog ingen roll hur de ser ut just nu, bara de har doften kvar.

Jag har inte provat att göra rosenvinäger någon gång. Berätta gärna om det blir bra smile.gif
Österläge
Tack för svar! Jag har plockat vildrosor som ska ha mest doft o smak. Nu har jag torkat o gjort iordning flaskan med alla ingredienser. Ska rapportera hur det blir! tongue.gif Mycket doft har de iaf kvar, luktade rosor i hela rummet när jag gjorde den! laugh.gif

Om det inte blir så bra tänkte jag försöka igen med färska kronblad, finns fortfarande många rosor kvar...
Österläge
Noora förresten, vilken trevlig och inspirerande örtblogg och -hemsida du har! biggrin.gif Längtar efter att testa fler vinägrar och andra recept! tongue.gif
Österläge
Nu är min rosenvinäger klar! Jag provsmakade redan i söndags då den hade stått i fyra dagar, men väntade med att sila tills idag. Det blev jättegott! Det smakar ju fortfarande rätt mycket vinäger, men med en klar rossmak... Gott på sallad! Kompisarna som var här i söndags gillade den oxå! smile.gif Nu tänkte jag göra nån örtvinäger, har fått smak på det här med att smaksätta vinägrar... tongue.gif
noora
CITAT (uteplatsen @ 28-07-2006, 14:51)
Noora förresten, vilken trevlig och inspirerande örtblogg och -hemsida du har! biggrin.gif Längtar efter att testa fler vinägrar och andra recept! tongue.gif

Tack smile.gif Nån dag ska jag ta mig tid och uppdatera lite, jag har massor med foton som jag inte har hunnit eller orkat lägga upp...
noora
CITAT (uteplatsen @ 02-08-2006, 16:45)
Nu är min rosenvinäger klar! Jag provsmakade redan i söndags då den hade stått i fyra dagar, men väntade med att sila tills idag. Det blev jättegott! Det smakar ju fortfarande rätt mycket vinäger, men med en klar rossmak... Gott på sallad! Kompisarna som var här i söndags gillade den oxå! smile.gif Nu tänkte jag göra nån örtvinäger, har fått smak på det här med att smaksätta vinägrar... tongue.gif

Åh, jag önskar att jag hade rosor att plocka av så att jag kunde prova... men jag har varken någon rikblommande ros i trädgården eller något "rosställe" att plocka från sad.gif
Österläge
Finns det inga vildrosor (nyponrosor) i närheten då? Det brukar ju växa vid offentliga parkeingar, badplatser, i skogen mm... Du får komma till Angered, här har vi massor! laugh.gif Funderar på att göra en sats till, det blev inte så mycket, o så testa att inte torka kronbladen... Bra att veta om det blir nån skillnad!

Btw, hur gör man för att klippa ut citat så som du gjorde nu? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon