Full version: Fundering om limonium
Anki V
Jag har lite funderingar om mina 10.000 Limoniumplantor. Nu ser de ut så här:

och är mellan 10 och 15 cm i diameter. Hur stora kommer de att bli?

Är bladen vintergröna eller vissnar de ner? Mina Limonium platyphyllum är inte ens hälften så stora som Limonium latifolium är det någon som vet skillnaden mellan de två sorterna?
Kan jag förvänta mig blommor nästa år och kommer bladrosetten att se lika ut eller blir bladen mera "upprätta" när den får växa på sig något år?

Det blev många frågor det här, jag har sökt på "nätet" och hört mig för i bekantskapskretsen men Rispen verkar inte vara så vanlig som trädgårdsväxt.

Jag har satt plantorna som kantväxter runt mina rosgropar, va´det dumt det? wink.gif

/Anki
kerstin z5-6
Nej rispen är inte vanlig -jag fotar några av mina ålderstigna ex i kväll smile.gif
Bladen är vintergröna under snön men tynar av o nya kommer på våren
Blomställningen som bildas just nu här är upprätt 30 40 cm -passar bar till rosor
Bladen är mer en låg rosett hela tiden smile.gif
Anki V
Tack, som nybörjare i "det gröna" är det mesta ett mysterium laugh.gif laugh.gif
/Anki
kerstin z5-6

De är ju förstås betydligt snyggare i början av augusti i blom smile.gif

I mitt grusis har jag nån småbladig art

men de här större passar bra som kantväxt o sällskap till rosor
Anki V
Tack. då förstår jag bättre hur den kommer att se ut. rolleyes.gif

Jag tror det kommer att bli fint wub.gif

Det är ju lite kul att ha en (1000 blink.gif) trädgårdsväxt/er som inte finns i precis alla rabatter.

I år så planterade jag silverek i en lååång rad utanför mina små limoniumplantor för att det i alla fall skulle vara "något" i kanten av rabatterna. laugh.gif

På tal om "grusis"........
Jag tänkte fylla upp och göra en "typ" grusrabatt mellan stenarna som ligger utanför rosgroparna, tanken är att bara den översta stocken ska synas från utsidan och från insidan ska man se två stockar

Jag ska alltså fylla upp med..... ja vad ska jag fylla mellan stenarna med?

Ska det vara "bara" grus eller jord och grus ovanpå och i så fall hur tjockt? Det ska naturligtvis dit mer sten också och så ska det planas ut så det blir ett "sluttande" litet grusparti utanför rosgroparna. Jag har faktiskt redan nu "bottnat" med lite grus/sand (var det dumt det?).

/Anki
malin72
aha det finns perenna risp!!!!!! rolleyes.gif min son lilla 7 åringen sådde sommar blommor Axrisp han är jätte glad för snart kan han se dom blomma och ska ta in för att göra eternell bukett med

men det var ju roligare med eran
sorry att jag kom med en liten sketen sommar blomma men det ska bli roligt att se när era blommar för att se olika risp wub.gif
kerstin z5-6
Jag brukar ta 20-30 cm kodynga + 30 cm + naturgrus
I det kan man sätta det mesta smile.gif
Anki V
Kerstin: Då gör jag som du laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Bildbevisen visar att det är ett vinnande koncept.

malin72: Nästa år vid den här tiden så kommer du förhoppningsvis att få se bilder. Just nu är de ganska "ynkliga" tongue.gif

/Anki
malin72
spännande tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon