|
yvonne i Bohuslän
19-05-2003, 11:47
Jag har fått ett problem som jag undrar om någon har ett svar på. Jag satte vitlök (Thermidrome) i höstas och på vårkanten komde upp jättefint och växte bra. Så lade jag på gräsklipp för att behålla fukten. Detta skall nog bli bra för löken tänkte jag, men efter ca 2 veckor så började topparna på bladen att gulna. Kan gräsklippet ha samband med detta eller är det någon brist i jorden som gör att topparna gulnar? Jag gödslade i höstas innan jag satte lökarna. Är det någon annan som har råkat ut för detta så skulle det vara intressant att få höra vad ni har för lösning på problemet. Yvonne
Ingrid på Västkusten
19-05-2003, 12:19
Uhoh---bort bort bort med gräsklippet!
Det låter som Du lagt gräsklippet för tätt - då kan man råka ut för detta fenomen - även med andra växter. Nedbrytningen stjäl näring(kväve). Självklart måste vitlöken ha näring på våren - men granulerad hönsgödsel är absolut bäst till detta samt lätt att dosera,
Hälsar Ingrid
Jag har samma problem...*morrar* Fast jag har INTE satt ngtr gräsklipp! För flera år sedan så satte jag vitlök på olika ställen i trädgården, för att se var de trivdes bäst. De kom snällt på våren, men nu i Maj så vissnade de ned på samtliga ställen, för att i Juni vara helt försvunnen, fram till nästa vår! Sedan samma cykel, år efter år! ...& inte delar de på sig heller, ett enda ynkligt strå per ursprunglig klyfta. Förstår inte vad jag har gjort för fel, ett gäng står i örtagården, full sol, väldränerat & näringsfattigt, ett annat gäng står i mullrik fuktighetshållande jord, med vandrande skugga & resten står i olika betingelser däremellan. Alla vantrivs... Drömmer ju om massor av saftspända, färska, trinda, klyftiga, knubbiga, silver-rosiga vitlökar att använda direkt & göra långa girlanger att spara inför vintern av...  *sucka*
Ingrid på Västkusten
20-05-2003, 06:34
Kan det vara något med näring och vatten då?
Anne - var det certifierat utsäde? Jag har välan NÅN som blri sådan på våren av -ähum- några hundra :-) ( i år är jag omättlig- kommer nog att bada i vitlök)
Hmmm - verkar ha en bakvänd växtcykel? *tager mig en funderare* - skall konsultera litteraturen.
Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2003, 09:20
Mystiskt jag har inte heller några problem med vitlök, mina sitter dock väldigt väldränerat och i mycket lucker jord så jag sätter igång att vattna så fort det börjar bli varmt på våren + gödslar + jag har använt certifierat ursäde när jag startade odlingen.
Enda gången odlingen gått dåligt var när jag slarvade med växtföljden och försökte odla vitlök på en och samma plats i 3-år, men då var det insektsangreppen som gjorde odlingen dålig.
Har man problem varje år trots perfekt skötsel (vatten och näring, rätt planteringsdjup, välbearbetad lucker och väldränerad jord) bör man nog gräva upp allt och köpa ny frisk sättlök. +Anlägga vitlöksodlingen på en plats där man inte odlat något som hör till lökfamiljen under de senaste åren.
yvonne i Bohuslän
20-05-2003, 11:11
Hej allihop! Jag tog bort gräsklippet i går och gödslade med hönsgödsel, som du föreslog Ingrid. Får se om det hjälper. Gräsklipp är det så många som lovprisar så jag ville testa. Konstigt att inte gräsklippet istället avger näring istället för att ta. Jag har inte haft någon växt i lökfamiljen i denna bädd förut, så det kan inte vara det felet förmodar jag. Vi får se hur det går yvonne
yvonne i Bohuslän
20-05-2003, 11:13
Hej Åsa!
Glömde fråga vad du använder för gödsel? yvonne
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2003, 11:35
Jag har nog använt lite olika sorters gödning olika år men jag har valt gödselsorter som lätt går att strö ut i raderna mellan lökarna på våren ex. Chrysan, hönsgödsel och just nu har jag en pelleterad gödning som består av hönsgödsel + benmjöl + luzern har jag för mig att det är, jag har aldrig använt konstgödning till vitlök. Sedan vattnar jag under säsongen med nässelvatten, så att de alltid har tillgång till näring.
Innan plantering på hösten så vräker jag på med kompostjord vilket borde göra mikrolivet i jorden ganska aktivt.
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-05-2003, 07:34) Anne - var det certifierat utsäde? Jag har välan NÅN som blri sådan på våren av -ähum- några hundra :-) ( i år är jag omättlig- kommer nog att bada i vitlök) [QUOTE] Jopp, Lord Nelson... Gödslar med hönsgödsel varje tidig vår & sensommar/tidig höst. Bevattning? Hmmm, det är det nog sämre med, mina vitlökar står med timjan, salvia på ett ställe, med rosor på ett annat, med kvanne, spansk körvel & libbsticka på det tredje & till sist med loika grönsaker på det fjärde: jordärtskocka, ringblommor, persilja, dill etc. Det blir grannväxterna som får styra vattentillförseln, eftersom när de baskade vitlökarna väl försvunnit för, så förtränger jag deras existens. Ibland när jag petar ned ngn ny planta, så kan jag stöta på en liten, liten vitlök i jorden. En tjej här i krokarna odlar oxå vitlök & hon har mängder! Hon gör typ INGENTING *kreverar av avunssjuka* bara skördar varje år & låter de som blir över stå kvar i jorden. De bildar sedan nya lökar, år från år... Fast hon har samma problem med timjan, som jag med vitlök. Min timjan gör jag ingenting med, inte ens vintertäcker & den kommer snällt år från år & självsår sig generöst dessutom. Hon duttar, höjer upp, blandar sand & inget hjälper. Ändå tycker vi att våra odlingsbetingelser är lika, samma slags jord, samma läge på trädgårdarna etc... Nä, nu ska jag ta mig en ordentlig kik i "Hur odla vitlök"mappen, för att se om jag missat ngt!  Hopppas att jag kan läsa det utan frustration, när jag läser i trädgårdstidningar, så verkar det som om jag gör allt rätt, men mina ******* vitlökar fattar jue inte det! *purka*
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2003, 07:23
De där onamnade lökarna som bröderna nelson säljer tycker jag alltid sett så dåliga ut + jag vill ha ett namn, alla vitlökssorter fungerar inte i sverige. +Olika sorter verkar fungera olika bra i olika trädgårdar.
Ingrid på Västkusten
21-05-2003, 08:12
Jag har läst nånstans att gräsklipp om det ligger för nära växten och för kompakt kan ha en motsatt effekt. Tror det var Nils Åkerstedts bok det med. Funderar på om det inte är dte som hänt...hmmm....
Min problemväxt har jag avslöjat EN gång på Odlas Forum udner många skrattsalvor vill jag minnas :-))
men det är itne lätt - på nått vänster kan man säga att varje år finns det alltid nånting som blir bra och så är det altid nånting man itne lyckas riktigt bra med.
Tidigare (och nu med) höjer jag de asiatiska sorterna till skyarna och Åsa vet jag inte lyckas lika bra som med Thermidrome(rätta mig om jag minns fle Åsa) Utsädets kvalisort kan inte nog poängteras! Och att man tar eget -och selekterar eget för det utsädet är till syvende och sist det bästa :-)
yvonne i Bohuslän
21-05-2003, 10:44
Hej igen Åsa!
Kommer du ihåg vad det pelleterade gödselmedlet heter som du använder? yvonne
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2003, 10:59
Ekologisk trädgårdsgödsel, varumärke Änglamark. Ligger i säck på 20 liter. Vet tyvärr inte vad det kostar ute i handeln har fått det från farsan som jobbar på KF och han fick köpa det superbilligt i personalbutiken.
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 12:25
Lyckans ost  som kan komma över det billigt. Passar det till det mesta i trädgården - kanske skall prova det. Använder själv Blåkorn men ditt förslag kanske är bättre?
Ingrid på Västkusten
21-05-2003, 13:15
Blå Korn? Men Andreas - dte var dte VÄRSTA! Komihåg när Åsa hade länken till hur flytande kemikalie-gödning försurar marken och nedsätter andelen mullämnen?
Hälsar Ingrid muntert
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 13:31
Ajdå - har jag trampat i klaveret nu eller Jag bjuder på det - har du inget bra tips som är trädgårdens alltiallo-motsvarighet till inomhusväxternas rosa sand? Visst vet jag att du tipsade om gräsklipp och hönsgödselvatten - men om jag vill ha någonting enkelt som jag kan ta till som jag köper en liten påse av?
Ingrid på Västkusten
21-05-2003, 14:21
Nehej :-) Du har itne trampat i klaveret alls :-) hahaha
Mitt recept heter hönsgödselvatten :-) jag ahr en bungla i ettt hörn som är 'alltid redo'ä åsså går man och doppar en kanna i det då och då.
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 14:24
Bungla?? Vad är det - enda person jag vet som använder det ordet är min mamma och hon kommer INTE från Västkusten...
Blandar du hönsgödsel i vanligt kranvatten eller i regnvatten? Vilken mängd per liter?
Ingrid på Västkusten
21-05-2003, 14:31
En är ju gift med en Västerbottning vetja :-) vet Du vad pumlor är då?
Jag ahr en stor svart runt kärl, ser ut som en minidamm som rymmer en asmassa liter vatten, i den har jag samlar regnvatten och fyller på med kranvatten - däri halar jag en två tre nävar med hönsgödsel, rör om, väntar ett par dagar - kollar färgen - den skall se ut som svagt te. Ibland gör man för starkt på en gång men då späder man i vattenkannan. Sefan spankulerar man runt bara - vid behov, i med mera vatten - nån näve etc. På slutet av säsongen tippar man ut gröten på botten i komposten. Det luktar, så ett skuggigt hörn rekommenderas. Grannfrun har en sådan där knallblå kemikalietunna - det är nog smama mängd skulle jag tippa. Det hör inge det regnar i dne etc etc .....
Himla enkelt :-) och jag ärmkt för det enkla så mycket det går i alal fall :-)
Sedan en sidoparantes, grönsaker gödslade med Blå Korn smakar inge gott.
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 14:38
Då skall jag byta ut Blåkornen och bara köra med det i mina krukor utomhus för där har jag ju kontroll över eventuella rester och gör ingen jordpåverkan i trädgården i övrigt.
Pumlor - nä, kan det vara julgranskulor?
Ingrid på Västkusten
21-05-2003, 14:51
Rätt!
Kan också vara kaffekannor :-) de där som är av glas(Betty & Fiffiga Frun hooohoooo)
Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
22-05-2003, 16:51
Nu har jag kollat i Åke t's häfte - tyvärr är gula blad (samt svarta klumpar vid rotfästet och mycel runt rötterna) ett symptom på vitröta.
Vissa sorters virus kan också ge gula blad.
Det ä m a o inge kul alls :-/ huvva!
Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2003, 17:08
Tror även att lite för mycket gräsklipp som läggs tätt inpå växterna kan avge förmultningsgaser som växterna inte mår bra av + det kanske kan bli för blött och fuktigt på halsen på löken.
Stjäl kväve brukar dock inte gräs göra det innehåller så mycket kväve så det behöver inte ta något från marken, det är mera när man lägger på kolrikt material som ex. halm och täckbark som kväve försvinner ur marken när det bryts ner.
Ingrid på Västkusten
22-05-2003, 17:14
Hmmm - för hur ofta ahr vi vitröta och virus här i Sverige? Vill inte måla upp det värsta men visst känner jag Din förklaring som mkt mera möjlig än virus och vitröta.
Funderar ingrid
PS 'Stjäl kväve' är en förklaring man ofta ser när man har gräsklipp som ligger tätt och itne får tillräckligt med syre......
VIRUS?! *Yyyyyyyyyyyyyyyyyllllll!!! Ska genast ut & dra upp lite lökar, för att se hur de underjordiska delarna ser ut! Tack för tipset.
Ingrid på Västkusten
23-05-2003, 06:41
Näää - jag tror det är otroligt faktiskt!
www.tomatklubben.se där kan man se mera om Åke T's vitlökshäfte OCH tomatklubb!
Hälsar Ingrid
Hittar inte mina baskade vitlökar, de är visst "färdiga" för i år... Hmm, jag ska nog pröva at köpa utsäde från Trudesson, mina Biancor kommer därifrån & de var väldigt fina. Han har jue väldigt gott rykte med & så är det så trevligt med de handskrivna breven & medelandena...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|