Full version: första dammen
junette
hej, första gången för mej här inne!
min situation är den att vi är mitt uppe i ett husbygge och nu håller vi på att gräva inför gräsmattan. det är första gången för mej med hus så jag vet ingenting egentligen.
min sambo kom på att man kan göra en dam på trädgården somm all dränering ska gå till för att sedan ha en enda dräningingsslang från dammen till diket. då vill jag göra det bvästa av vår dammsituation. vi kommer inte ha en pump eller något sådant. vi ska ha en duk i dammen som släpper igenom vatten. dammen vir helt rund med 4 m i diameter och ca 3 m djup.
vilka blommmor är bäst? näckrosor? kan man ha fiskar i dammen om man sätter nät till dräneringsrören? hur gör man med fiskarna på vintern? allmäna tips?
Tesa
Är inte nån expert men det låter lite...nja...
Om ni har en duk som släpper igenom vatten så kan ni nog räkna med att dammen torkar ut periodvis..och om det är vatten från dräneringar så är nog inte det vattnet särskilt friskt och syresatt så då kan ni inte heller räkna med att fisk klarar sig..
Annars klarar sig många fiskar i en såpass djup damm på vintern...de går i dvala i bottensedimentet..
Det finns nog inte heller särskilt mycket växter att välja på som klarar ett sånt djup... wink.gif
...hmmm...funderar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon